søndag den 5. februar 2023

Prutten tvinger fly til jorden

 Prutten tvinger fly til jorden

Et luftfarselskabs opgave er ganske enkel. Flyve mennesker fra punkt A til Punkt B. Og når en flyvning letter fra en lokation, men lander et andet sted end der hvor det var planen, ja så er der gået noget galt. Det er hvad der skete i februar 2018. Transavia Airlines er et hollandsk lavbudget flyselskab der betjener kanap 100 destinationer i Europa, Mellemøsten og få andre steder. Da selskabets flyvning fra Amsterdam til Dubai helt uventet landede i Wien ønskede man nogle svar. 

Synderen? Prutter. På flyvningen den 11. februar lod en passager en mængde prutter slippe løs, noget der virkelig var en pestilens for de øvrige rejsende.

Som the Register forklarede i en vidunderlig rapport fyldt med humor blev de andre passagerer “oprørte over mandens konstante ‘slippen vinde’ og bad ham stoppe. Men manden holdt ikke inde, og selv med en direkte ordre fra piloten - ja det tog ikke vinden ud af hans sejl. Så to to særligt følsomme passagerer sagen i egen hånd. Lokale medier fortæller at de to hollændere satte sig ved siden af den trompeterende og begyndte at slås med ham, som igen eskalerede til et punkt hvor piloten følte sig tvunget til at foretage en ikke planlagt landing i Østrig.” Prutter og fly - det er ikke nogen særlig god situation.

Så jovist, alt dette kunne være undgået dersom den ‘udstødende’ passager blot var holdt inde med sin fjærten. Men måske kunne han ikke kontrollere det? Får fly os til at prutte? Måske, ifølge en undersøgelse fra tidligt 1980’erne.

Som bevis på at videnskaben kaster sig over så at sige alt der i 1981, udgav et par læger en partikel med overskriften "High Altitude Flatus Expulsion," eller forkortet HAFE. Artiklen har ikke fokus på fly, men på bjergbestigere. Lægerne T (via Discover) observerede "en øgning i både volumen som hyppighed når der klatres i højder på 11000 fod eller højere.” Parret lagde også mærke til at “syndromet hver gang standsede ved nedstigning” hvilket førte dem til at mene at det sænkede atmosfæriske tryk i højden skabte den forøgede trang til at slippe gas ud. Med andre ord jo højere vi kommer op, des mere fjærter vi. 

 

Højst sandsynlig er der noget om snakken. Huff Post talte med Dr. David Shlim, tidligere præsident for the International Society of Travel Medicine om problemet.  Huff Post indkapsler problemet på nydelig vis: 

Flykabiners tryk er sat til mellem 6,000, 8,000 fod, hvilket er en betragtelig forandring for kroppen hvis man starter fra en højde svarende til havets. Og ligesom vandet i den vandflaske udvider sig ved højere luftlag, så kan luften i dine tarme udvide sig når du er ombord på et fly, og det helt op til 30% mere end normalt. 


Og ifølge Slim, da “flyets lufttryk er anderledes end på jorden kan det være årsag til at visse personer er disponeret for at udvikle mere mavegas.” 


Hvis du således ‘lugter’ lidt mere om bord på et fly end eller, så fortvivl ikke over det. Og hvis din sidemand stinker værre end dig, så slå ham ikke.


Bonus fakta: Hvis du har lyst til at tænde en tændstik for at skjule stanken og flovheden over din seneste prut, så kan det være helt OK nede på jorden, men en dårlig ide på en flyvning.


Det er dog sket mindst en gang. I 2006, aifølge the Associated Press, "Blev en American Airlines flyvning tvunget til at nødlande.....efter en passagerer havde tændt en tændstik for at sløre stanken af en fjært.” Andre passagerer der kunne lugte svovlen fra tændstikken blev bekymrede og gjorde kabinepersonalet opmærksom på  lugten af svovl, og som en forholdsregel foretog flyet, ellers på vej til Dallas, et uventet stop i Nashville. FBI kom om bord for at afgøre hvad problemet var - og at flyet sikkert kunne fortsætte til Texas. Dog med en passagerer færre, ifølge AP, "da flyet lettede igen var det uden kvinden der ikke fik lov at være med.”

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails