torsdag den 16. februar 2023

Hvorfor er der disse murstenscirkler på vejbanerne

 Hvorfor er der disse murstenscirkler på vejbanerne


Billedet forneden er fra et kryds i San Francisco intersection. Det er hentet fra Google Street View, og hvis det ikke var for et særligt kendetegn kunne det være et hvilket som helst kryds. Men som det tydeligt fremgår er der noget pudsigt i midten af vejen; en cirkel af mursten, ved en af fodgængerovergangene. Image for post


Disse cirkler af mursten findes mange steder i San Francisco, og forundrer turister og såmænd også de lokale beboere. Cirklerne er næsten altid i midten af gaderne og ved vejkryds og synes ofte at være sammenfaldende med sporvognslinjer. (trolley) San Francisco er hjemsted for det sidste manuelt betjente kabelvognssystem i verden, men det bliver mere og mere begrænset. Men cirklerne har intet med offentlig transport at gøre 


De er offentlige sikkerhedsforanstaltninger.


Om morgenen den 12. april 1906 kl. 5:12 blev San Francisco ramt af et jordskælv på 7,9 Richterskalaen. Som USGS genfortæller, "voldsomme rystelser der varede mellem 45 til 60 sekunder. Jordskælvet føltes fra det sydlige Oregon til det sydlige Los Angeles og ind i landet så langt som Nevada.” Den øjeblikkelige skade var enorm, bygninger ødelagt og hundredvis af liv gik tabt. Men det var kun en begyndelse. Der udbrød en serie af ildebrande over hele byen - det brændte i dagevis. Samlet blev mere end 75% af byen ødelagt, og over 3000 mistede livet jordskælvet og dets følger. 


Typisk - selv for 100 år siden - var brandvæsenet i stand til at slukke brande hurtigt. Den eksisterende infrastruktur tiillader brandfoljkene at komme tæt på ilden - og sammen med brandhaner der er tilsluttet vandværkerne kan bekæmperne gå til angreb på ilden - uden at skulle have vand med ‘hjemmefra.’ sammen med stiger og slanger.


Men jordskælvet i 1906 ødelagde en masse af infrastrukturen. Som Atlas Obscura forklarer, "vand- og kloakledninger blev alvorligt ramt af skælvet, og vejene forvandlet til grus, hvilket gjorde dem umulige af passere for brandkøretøjerne der var afhængige af heste, og små vandtankvogne.” Selvom brandmændene kunne komme frem til ilden havde de ikke vand til at slukke den. 


Løsningen var at skrue tiden tilbage. I begyndelsen af det 18. århundrede blev byen ramt af ildebrande utallige gange og som følge deraf, per KQED, "byggede byens ledere 16 undergrundscisterner rundt om i San Francisco for at lagre vand til brandbekæmpelse.” Men som KQED yderligere fortæller, “da byen voksede blev flere cisterner skabt. Men byen fik også vandrørledninger og pumper. I slutningen af det 18. århundrede havde beboerne fuld tillid til deres nye vandsystem og man holdt op med at vedligeholde cisternerne.” Da tragedien indtraf i 1906 var mange cisterner tørre. De få der var blevet vedligeholdt blev brugt af brandfolkene til at slukke nogle af brandene. 


i 1908 begyndte man at reparere de eksisterende cisterner og byggede flere end 100 nye. Det var massive vandtanke, adskilt fra det kommunale vandsystem og kunne træde til hvis det system svigtede. Billede

(Her er hvad en - over jorden - ser ud som tom via SF Public Utilities Commission.) De fleste cisterner er under jorden/gadeplan og før GPS havde brandoflkene brug for at vide, hvor de var i en nødsituation. Murstensringene løste det problem og skabte de mystiske små kunstværker som en bonus. 



Bonus fakta: Jordskælvet i 1906 blev næsten helt sikkert gjort værre ved en forfærdelig beslutning af borgmesteren. Forbundstropper sammen med lokalt politi i San Francisco hjalp med genopbygningen, borgmester Eugene Schmitz ønskede de skulle gå langt videre. Som det kan ses her, bemyndigede borgmesteren “dem til at slå alle og enhver ihjel der var i gang med plyndring eller anden form for kriminalitet.” Det er ukendt hvor mange drab der fandt sted om nogen. Men ifølge opfølgende rapporter blev mange af forbunds soldaterne selv anklaget for at plyndre. 


Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails