lørdag den 9. marts 2024

Teori og praksis. Leve med Islam - Grækenland

 

Teori og praksis. Leve med Islam - Grækenland


Raymond Ibrahim

Afrgrunden mellem at forstå islam i teorien og i praksis er virkelig bred og siger en masse om emnet. Baseret på resultater af et nyt studium om hvad vesterlændinge mener om Islam når deres holdning er ved andenhånds information fra de som sidder på magten (medierne, den politiske “elite” mv) er i meget store træk helt anderledes end hvad de mener om Islam efter at have personlige erfaringer med islam.

følge rapporten:

I 2009, undersøgte Public Issue for første gang grækernes indstillinger til Islam, de sociale opfattelser af koncepterne og symbolerne der er associeret med den islamiske religion, graden af viden om og kendskab til borgere der lever med den islamtiske tradition, sammen med de eksisterende sociale opfattelser vedrørende Islam-Vesten og Islam-græske relationer. 

I studiet fandt man et dramatisk skifte blandt grækernes holdning mellem 2009, da der kun var få muslimer i Græekenland og de boede spredt i landet - hvilket betyder at den græske holdning til Islam var teoretisk og i store træk dannet af medierne mv. -- og i 2023, syv år efter de store muslimske migrantflokke første gang landede i og drog gennem Grækenland i 2016. 

Nu her efter at have erfaret på første hånd hvad Islam går ud på, så behandler “Den offentlige opinion.. helt klart den muslimske verden langt mere negativ eller endog med en fjendtlig holdning,” fortæller rapporten.

For eksempel i 2009 var flere en 5 ud af 10 grækere neutrale i deres holdning til de traditionelle koncepter og symboler i den islamiske verden, ved at fastslå at de “har hverken et positivt eller en negativt indtryk” af ord, talemåder associeret med Islam, begyndende med selve ordet “Islam.” Hvis kun 23% af grækerne der var med i undersøgelsen associerede ordet med negative følelser i 2009, så var den procentdel i 2023 mere end fordoblet: nu 59% af grækerne der giver udtryk for negativitet associeret med orden “Islam.” Lignende ord herunder “araberne” “muslimerne” “Koranen” “Profeten Muhammad” og “moske” giver også flere negative konnotationer for grækerne end i 2009.

Undre kan det ikke. Siden 2016 har grækerne fået en større ‘mundfuld’ islam, hvilket kan ses på en “eksplosion i kriminaliytet i Græekeland -- 55% af de fængslede er migranter,” for at citere fra en anden frisk rapport..

Udover den voldsomme øgning i almindelig kriminalitet, er hadet - rettet fra Islam mod Kristendommen - i særlig grad skyldig. Som diskuteret i denne 2022 artikel, var der 2339 episoder med vanhelligelser af kirker i Grækenland mellem 2015-2020, da den lille nation, der betragtes som Europas port mod øst, blev oversvømmet af migranter fra den islamiske verden. En rapport fandt “en korrelation mellem øgningen i den ulovlige immigration og episoderne med angreb på Græsk Ortodokse religiøse kirker og religiøse steder i løbet af den 5 årige periode, altså midt under højdepunktet at migrationskrisen.”

Der er mange specifikke eksempler. I 2016 blev Church of All Saints i Kallithea nær Athen sat i brand af “arabisk talende”. I april 2021, gik muslimske migranter ind i og grundigt vanhelligede en lille kirke. Stolt af deres gerning optog de også videoer der viste en topløs migrant der dansede til rap musik mens han gik hen mod og ind i kirken. Det næste klip viser hvad de formåede: Ødelæggelse inden i kirken med smadrede ikoner og et væltet alter. 

I 2020, plyndrede muslimske migranter, og transformerede en anden kirke til deres personlige toilet. “Stanken indenfor er ubærlig,”  sagde en lokal om det som engang var St. Catherine Church i Moria, en lille by på øen Lesbos, der blev oversvømmet med migranter der kom fra Tyrkiet. “borgmesteren i byen Mytilene er opmærksom på situationen i området, ikke desto omindre ønsker han ikke at gøre noget ved det  - af personlige grunde.” 

2020 rapporten føjer til , at

Dette er blot den nyeste episode ...det er blevet meget almindeligt at græske ortodokse kirker bliver vandaliseret og angrebet af illegale immigranter på Lesbos. Som værende et dybt religiøst samfund er disse angreb mod kirker chokerende for det græske folk og man opfordrer til større opmærksomhed om problemerne og om disse illegale immigranter virkelig søger et nyt liv i Europa, om de er villige til at lade sig integrere og tilpasse sig normerne og værdierne i deres nye værtslande. 

Faktisk er grækerne på Lesbos et spejlbillede af den forandring, der er ved at ske i Grækenland. 

Disse fortsættende angreb har i sidste ende ført til at beboerne på Lesbos der blev nomineret til Nobel Freds Prisen i 2016 er blevet stadig mere frustrerede over situationen der ikke er blevet løst, den som har belastet og ændret deres liv så de ikke længere føler sig sikre på deres engang kriminalitetsfri ø. 

Det er et yderligere fortsættende kendetegn og betegnende at grækerne i en undersøgelse i 2023 viste en kraftigere aversion mod migranter fra de muslimske nationer der er berygtet for deres “radikale” tendenser - med Pakistan og Afghanistan yderst på listen. Ingen tvivl om at migranter fra de nationer, hvor kristne og andre “vantro” behandles som undermennesker og det der er værre, har efterladt et særligt varigt indtryk. 

Samtidig er det interessant at bemærke at disse forandringer ikke er så dramatiske som man kunne forvente. Til en begyndelse skal erindres, forstås, at Grækenland ikke blot som andre nationer i Vesten, grundet sin nærhed til den muslimske verden. Grækenland har oplevet århundreder med rædselsvækkende hændelser med Islam, især i forklædning som Det Osmanniske Imperium. Således har gennemsnitsgrækeren altid haft en mere negativ holdning til Islam, når man sammenligner med gennemsnits vesteuropæeren eller amerikaneren. Selv i 2009, mente 67% af grækerne der vat et “kultursammenstød” mellem Kristendommen og Islam. 

Opsummeret. Skønt den offentlige holdning mod Islam går i negativ retning så er disse forandringer ikke så udtalt som man kunne have forventet . dermed understreges pointen af værdien af styrken ved indoktrinering gennem genearationer.

Med andre ord, så er abstrakt teori - indhyldet i den holdning af Islam er den for evigt “misforståede” relgion med “fred,” osv. - den har stadig en indflydselse. Denne seneste undersøgelse fandt for eksempel at “procentdelen af borgere der accepterer at der en ‘Islamisk fare’ er øget fra 27% i 2009 til blot 39% i dag  (+12%).”

Hvis dette er tilfældet i Grækenland, hvad mere har Vesteuropa så brug for at efare for at få den samme beskedne betænkeligheder om Islam?

Raymond Ibrahim, author of Defenders of the West and Sword and Scimitar is the Distinguished Senior Shillman Fellow at the Gatestone Institute and the Judith Rosen Friedman Fellow at the Middle East Forum.

https://www.americanthinker.com/articles/2024/02/islam_theory_vs_experience_.html


Image: Samat

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails