tirsdag den 8. juli 2025

Hacking næste metode til flykapring?

 

Hacking næste metode til flykapring?

 James Zumwalt

En artikel for nylig om terrorisme bemærkede, at der var en masse USA kan lære om sikkerhed fra et land, der siden grundlæggelsen i 1948 har måttet håndtere denne trussel dagligt - Israel. 

Trods overraskelsesangrebet den 7. oktober 2023 af terrorgruppen Hamas, hvilket førte til at 1200 uskyldige blev slået ihjel og 251 blev bortført, er det en nation det er lykkedes at have en ‘guld standard’ når det drejer sig om sikkerhed, især flysikkerhed. Artiklen kritiserede U.S. lufthavne for at mangle den effektivitet, Israel har opnået. .

Israel’s flysikkerhed blev designet til El Al af et hold af eksperter, herunder en tidligere IDF officer, Arik Arad. Han var så god til arbejdet, at han også fik ansvaret for at designe sikkerheden til landets indkøbscentre. Måske det største bidrag til disse talenter er, at der aldrig har været et succesfuldt terrorist gennembrud på nogen af systemerne. .

Israelsk sikkerhedspersonale har en fremragende evne til at observere, men i luftsikkerhedssektoren har det også udviklet en ekstra sensitiv forudfattelse. U.S. sikkerhedspersonale har tendens til at stole mere på rutinen, hvor israelerne synes at have udviklet et talent for mavefornemmelse, og er i stand til fornemme når noget bare ikke føles helt rigtigt.  

For eksempel, har U.S. lufthavns sikkerhed en rutine med tilfældigt at udføre grundige undersøgelser af hver femte person i køen, uanset hvem denne person så er. Således kan en ældre bedstemor være så uheldig at komme i søgelyset og dermed få en grundigere undersøgelse end den 20 årige i køen lige før hende. 

Det israelske sikkerhedssystem benytter det som kaldes “profilmetoden” - en på sæt og vis alsidig tilgang der giver lov til systematisk analyse og forståelse af de unikke karakterer og opførsler. Det omfatter konstant observation. Den mest tydelige forskel på U.S. og Israels systemer er, at hvor førstnævnte fokuserer på at finde terroristens ‘værktøj’ fokuserer sidstnævnte på at finde selve terroristen. 

For eksempel ville en opførsel der kunne vække en israelsk agents opmærksomhed være to passagerer der sammen kommer ind i lufthavnen, derpå deler sig op ved forskellige sikkerhedslinjer til samme afgang, eller en meget nervøs passager. Men observationsevnerne går videre og omfatter dusinvis af faktorer - den endelige test kommer med spørgsmålene fra sikkerhedsagenten. Det som er imponerende er den dygtighed, hvormed der på effektiv vis identificeres passagerer der slet ikke er klar over at en bombe er i vedkommendes bagage.

Noget sådant skete for 39 år siden i april måned i London’s Heathrow Airport, for en irsk kvinde,  Ann-Marie Murphy. Murphy var stuepige der arbejdede i London og ven med en jordansk mand ved navn Nezar Hindawi. Uden hun var klar over det var Hindawi terrorist. Han indledte et forhold til hende, men forsvandt da han havde gjort hende gravid. Syv måneder senere vendte han pludselig tilbage og hævdede han elskede hende og ønskede at gifte sig med hende i Det Hellige Land.

Han hævdede at hans familie ventede når de ankom, og Hindawi fortalte Murphy at hun skulle benytte det næste El Al fly til destinationen, Murphy sagde hun skulle have tid til at pakke. Hindawi gav hende en lille kuffert som han sagde han havde forberedt til hende og forsikrede hende om at familien ville sørge for alt det hun havde brug for når hun ankom. Han fortalte Murphy han ikke var i stand til at være med hende på flyet, men han ville tage det næste. Hindawi kørte derpå en beroliget Murphy til Heathrow. 

Murphy passerede uden besvær den britiske sikkerhed, der havde gennemlyst hendes håndtaske. Men El Al, uden hensyn til den sikkerhedskontrol der var foretaget af værtslandets lufthavn, udførte så deres egen kontrol. Murphys taske blev gennemlyst igen. Imidlertid stillede El Al agenten hende to spørgsmål - og svarene fik ham til at efterforske yderligere. 

Hun blev spurgt hvor hun skulle hen, og Murphy svarede Det Hellige Land derpå spurgte agenten, hvor længe hun skulle være der. Da hun svarede - nogle uger var det tydeligt at noget ikke passede. Agenten åbnede derpå hendes håndtaske og opdagede en genstand som gennemlysningen ikke havde fundet. Det var en klump på 1,8 kilo af lugtløs sprængstof kendt som Semtex. Det var første gang Semtex blev fundet på den måde.

Agenten fandt også en lommeregner med en meget lille sprængenhed indeni, armeret med en højdemåler tændsats. Når flyet nåede en bestemt højde ville det forårsage en mindre eksplosion, ikke så stor at flyet ville blive ødelagt, men tilstrækkelig stor til at forårsage en efterfølgende eksplosion af Semtex, der så ville ødelægge flyet. 

Hvad var det så der gjorde at agenten blev nysgerrig når end ikke Murphy vidste hvad hun havde med? 

Det der vakte sikkerhedsvagtens opmærksomhed var, at en kvinde - der tydeligvis var langt henne i sin graviditet og skulle være på rejse i flere uger - kun havde en mindre håndtaske med sig. Agenten mente det var nødvendigt med en grundig eftersøgning - en beslutning der reddede 375 menneskeliv.

Arad har længe været den førende ekspert på luftfartssikkerhedsområdet. Han kom til i 1989 efter terroristers bombning af Pan Am Flight 103, og var vidne for Congress. For adskillige år siden, igangsatte han en virksomhed, frem for at lade sig pensionere en virksomhed der skulle have opmærksomhed på det han mente var den næste trussel mod luftfartssikkerheden. 

Bekymret for at “hijacking by hacking” af kommercielle og forretningsfly ville være den næste alvorlige trussel, skabte Arads virksomhed cybersikkerhedsløsninger. Et fly, om det er på jorden, eller i luften er genstand for at pilotens kontrol elimineres og overtages af andre. Men hans virksomhed Cyviation—der er indgået i partnersakb med et førende forsvars- og flyproduktiosn selskab, Israel Aerospace Industries—har udviklet evnen til at lokalisere cybersikkerheds “huller” i et flys struktur, som terrorister kunne forsøge at få kommando over. 

Cyviation’s grund teknologi giver proaktive efterretnings- og overvågnings løsninger for at identificere og eliminerer cyber trusler i real-time. Teknologien beskytter flyets kommunikationssystem og netværk og hjælper også branchen til at forberede sig på og tilpasse sig regulativer for kommende cybersikkerheds regulativer. I en nøddeskal forstærker det flyvning og operationsmodstanden ved at hindre cyber forstyrrelser. Cyviation er nu den eneste virksomhed i verden der er i stand til at give fly denne sikkerhed.  

I en dødbringende verden hvor terrorister konstant leder efter huller i sikkerheden er det virkelig godt at vide der er virksomheder som Cyviation der er lige så opsat på at lukke de huller.

MarcelX42, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/legalcode.en>, via Wikimedia Commons, unaltered.

Image: MarcelX42, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons, unaltered.

https://www.americanthinker.com/articles/2025/05/the_next_terrorist_aviation_threat_hijacking_by_hacking.html


Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails