søndag den 25. november 2018

Loyalitet skabes under pres og modstand

Nixon mente at ‘loyalitet skabes når embedet angribes’

WASHINGTON – Pat Buchanan, senior rådgiver for afdøde præsident Richard Nixon, fortalte at “efter vort store år i ‘66, med en kæmpesejr, fortalte den kommende præsident mig at han ønskede at ansætte nogen der kunne afbalancere mig, fordi han mente jeg kunne være lidt for meget til højre.”
“Og så fik jeg fat på en liste med de bedste og skarpeste unge taleskrivere der var en mere moderat udgave af Republikanerne og jeg kom tilbage til Nixon og sagde,  at den bedste er Ray Price, tidligere ansvarshavende redaktør for Herald Tribune, som jeg mente var gået fallit dengang.” Således fortale Buchanan historien under en samtale om præsidentvalget i 1968 og Nixons eftermæle ved the National Archives.
Patrick Buchanan testifies at watergate hearing
Patrick Buchanan, President Nixon's top speechwriter, gestures as he concludes his testimony before the Senate Watergate Committee on Capitol Hill on Sept. 27, 1973. (AP Photo)
“Jeg sagde,’ et problem er at han ikke er en stor beundrer af dig, og han skrev støtten til Lyndon Johnson i 1964.’ Så sagde Nixon til mig - igen det er en af Nixons fine egenskaber - ‘Lyt engang Pat, jeg er ligeglad med om han kan lide os eller er enig med os, få ham herind. Efter det første slag vil han være en loyal.’” 
Nixon troede på - at i kampens intensitet og alt der sker skabes loyale forhold der ikke eksisterede førhen: Mennesker der kommer til at arbejde for dig ser måske på det som blot et arbejde, men alle de kampe i skal kæmpe samme så er der pludselig skabt et bånd.” føjede han til.
“Nixon havde vundet alle primærvalgene, og han havde hele partiets støtte bag sig, men en masse konservative stod op om Reagan og der var en bestræbelse fra Reagan-Rockefeller om at bryde Nixons dominans ved første afstemning og så håbe det hele ville bryde sammen. Men jeg følte altid da konventet indledtes og begyndte at gå over til Reagan, at Rockefeller tilhængerne ville slutte sig til os,” sagde Buchanan.
“Hvis det hele flyttede sig til fordel for Rockefeller så ville Reagan tilhængerne komme til os så vi ikke behøvede at vinde første afstemning, og vi havde en fremragende mulighed for at vinde det hele, fordi Nixon var den eneste kandidat der samlede, kunne forene folket. Han havde været en ‘forener’ - uanset hvad folk siger om ham, det Republikanske parti havde aldrig haft en mere loyal mand der konstant var i felten som Richard Nixon, og det er grunden til han blev præsident,” føjede han til.
Kenneth Khachigian, tidligere assistent for Nixon og Ronald Reagans førende taleskriver opfordrede forskere og lærde til at efterforske russernes indflydelse på 1968 præsidentvalget mellem Nixon og vicepræsident Hubert Humphrey. 
“Russerne var stærkt indblandet i at få forsøge at få Humphrey valgt, således er der en fortælling om russisk indblanding som de lærde burde så nærmere på. Russerne ønskede i den grad at Hubert Humphrey blev valgt,” sagde han.
Dwight Chapin, Nixon’s assistent, huskede en af præsidentens sammenstød med afdøde Roger Ailes, tidligere bestyrelsesformand for Fox News i 1968.
“Roger Ailes så Nixon direkte i øjnene og sagde, ‘Sir De skal gøre TV til deres ven.’ Da vi tog derfra sagde Mr. Nixon, ‘Jeg ønsker at du arrangerer et møde med den mand og Ray Price, og det var første skridt i udviklingen,” sagde Chapin henvisende til den tidligere chef taleskriver.
“Et af de meste opsigtsvækkende forhold ved 1968 valget var Nixons brug af TV. En person som alle mente ikke var god på TV, og så hele myten om debatten med John F. Kennedy, jo Nixon mestrede TV” tilføjede han.
Chapin fremholdt tanken om at præsidentkandidater i fremtiden kunne vælge ikke at deltage i debatter.
“Jeg mener det ville være interessant for en forsker at undersøge alt dette om kommissioner, om præsident debatter fordi vor strategi i 68 var ikke at debattere og den måde kommissionen er sammensat antyder at den går ud fra der skal være disse debatter - og det er en af de vigtige beslutninger i kampagnestrategi der kan tages,” sagde han. “Og måske burde kandidater beslutte at de ikke vil være med i debat. Jeg er ikke imod offentlig diskussion af problemer, men jeg mener det er et emne i en kampagne, der bør ses nærmere på.”
PJM spurgte Chapin ind til hans mening om  de sammenligninger der er blevet fremført mellem Nixon og præsident Trumps tid i embedet, men han ville ikke kommentere.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails