Et amerikansk juleeventyr
En anderledes film skaber uro i Hollywood, Hvor vover de? Vil det samme kunne ske i DK?Emily Miller
I Hollywood hvor sex, stoffer og Demokraterne er i lige så store mængder og almindelige som kildevand på flasker og ægte mærkevare jeans, kan man da producere en film der er i stand til at sende kuldegysninger langt ned af rygraden på Los Angeles bedrevidende? Det ser ud til at det er lykkedes. Filminstruktørerne David Zucker og Myrna Sokoloff fandt ud af, at de ramte det ømme punkt blandt L.A. meningsdannerne da de lavede en film med et - åh nej - konservativt. borgerligt politisk budskab.
Deres film, An American Carol, er en komedie der handler om, som Sokoloff siger, "at gå direkte på venstrefløjen" ved at understrege og fremholde fire budskaber: Amerika er en forkæmper for godhed i verden; USA's militær bør æres og respekteres; fredsforsoning med fjender er forkert og ineffektivt, og Amerika blev grundlagt af mennesker der var troende.
Naturligvis blev dette budskab opfattet som et direkte åbenlyst angreb på Hollywoods værdinormer og politiske filosofi.
"Hollywood er en forretning. Man har imidlertid også en dagsorden,"fortalte Sokoloff bloggers ved Heritage Foundation tidligere denne måned.
Hun påpeger at An American Carol ikke passer ind i det sædvanlige Hollywood koncept, og der forventes derfor en negativ reaktion på fimen blandt hendes ligemænd i LA.
"På den ene side vil de enten sige, at det er jo blot endnu en dum David Zucker smagløs, ligegyldig komedie? Eller også vil de førende medier komme efter os fordi det jo er så farligt. De vil sige, at det er en Republikansk film, at det er en borgerlig film, det er altså ikke en rigtig komedie, så flertallet af publikum vil ikke ønske at se den."
Sokoloff's fornemmelse er meget præcis da filmen allerede har medført glødende modstand fra den lokale presse. En Los Angeles Times blog har anmeldt filmen og overskriften var "Republikanerne invaderer!", til hvilket Sokoloff svarede at de venstreorienterede "tror at de ejer denne by og at vi er nogle fremmede fra rummet...så kommentaren er meget typisk."
Deres film, An American Carol, er en komedie der handler om, som Sokoloff siger, "at gå direkte på venstrefløjen" ved at understrege og fremholde fire budskaber: Amerika er en forkæmper for godhed i verden; USA's militær bør æres og respekteres; fredsforsoning med fjender er forkert og ineffektivt, og Amerika blev grundlagt af mennesker der var troende.
Naturligvis blev dette budskab opfattet som et direkte åbenlyst angreb på Hollywoods værdinormer og politiske filosofi.
"Hollywood er en forretning. Man har imidlertid også en dagsorden,"fortalte Sokoloff bloggers ved Heritage Foundation tidligere denne måned.
Hun påpeger at An American Carol ikke passer ind i det sædvanlige Hollywood koncept, og der forventes derfor en negativ reaktion på fimen blandt hendes ligemænd i LA.
"På den ene side vil de enten sige, at det er jo blot endnu en dum David Zucker smagløs, ligegyldig komedie? Eller også vil de førende medier komme efter os fordi det jo er så farligt. De vil sige, at det er en Republikansk film, at det er en borgerlig film, det er altså ikke en rigtig komedie, så flertallet af publikum vil ikke ønske at se den."
Sokoloff's fornemmelse er meget præcis da filmen allerede har medført glødende modstand fra den lokale presse. En Los Angeles Times blog har anmeldt filmen og overskriften var "Republikanerne invaderer!", til hvilket Sokoloff svarede at de venstreorienterede "tror at de ejer denne by og at vi er nogle fremmede fra rummet...så kommentaren er meget typisk."
Såvel Zucker som Sokoloff er ikke bange for den allergiske reaktion fra pressen på deres projekt og vil ikke underlægge sig presset fra anmelderne i et område der fuldstændig forgabt og pro-Obama. "Vi er virkelig overbevist om det vi tror på og nu tillader vi os endelig at sige det," erklærer Sokoloff.
Blot at få projektet igang krævede en kolossal kamp på grund af, at der ikke var producere der turde finansiere det. Men de to filmskabere fandt et finansielt tilflugtssted i MPower Pictures, en produktionsvirksomhed der ledes af to konservative skuespillere (John Shepard og Todd Burns) og Stephen McEveety, der producerede The Passion of the Christ.
Sammen med MPower kunne filmen skabes og An American Carol er nu planlagt til at få premiere i ca. 2000 teatre over hele landet den 3. oktober.
Sokoloff tror at selvom filmen fremfører et konservativt budskab da vil den have en appel til et større publikum fordi Amerika er delt omtrent 50-50 ideologisk.
Hun understreger, at det er en komedie, ikke en dokumentar, at den er fyldt med politiske vittigheder der vil få alle blandt publikummet til at smile og le selv når den gør grin med de utroligt mange venstreorienterede personligheder og organisationer, såsom Michael Moore og MoveOn.org.
Kevin Farley har hovedrollen, han er bror til afdøde komiker Chris Farley, han spiller en overvægtig, sjusket filmproducer ved navn Michael Malone, der fører kampagne for at få fjernet den 4. juli festen. Imidlertid kommer Malone, som i en Charles Dickens historie, til at indse sine fejltrin da han får besøg af tre store amerikanske ånder: George Washington, George S. Patton og John F. Kennedy.
Blot at få projektet igang krævede en kolossal kamp på grund af, at der ikke var producere der turde finansiere det. Men de to filmskabere fandt et finansielt tilflugtssted i MPower Pictures, en produktionsvirksomhed der ledes af to konservative skuespillere (John Shepard og Todd Burns) og Stephen McEveety, der producerede The Passion of the Christ.
Sammen med MPower kunne filmen skabes og An American Carol er nu planlagt til at få premiere i ca. 2000 teatre over hele landet den 3. oktober.
Sokoloff tror at selvom filmen fremfører et konservativt budskab da vil den have en appel til et større publikum fordi Amerika er delt omtrent 50-50 ideologisk.
Hun understreger, at det er en komedie, ikke en dokumentar, at den er fyldt med politiske vittigheder der vil få alle blandt publikummet til at smile og le selv når den gør grin med de utroligt mange venstreorienterede personligheder og organisationer, såsom Michael Moore og MoveOn.org.
Kevin Farley har hovedrollen, han er bror til afdøde komiker Chris Farley, han spiller en overvægtig, sjusket filmproducer ved navn Michael Malone, der fører kampagne for at få fjernet den 4. juli festen. Imidlertid kommer Malone, som i en Charles Dickens historie, til at indse sine fejltrin da han får besøg af tre store amerikanske ånder: George Washington, George S. Patton og John F. Kennedy.
Kelsey Grammar (Frasier) er General Patton
Selve historien er helt tydelig provokerende i det venstreorienterde Hollywood, men Sokoloff's hovedmotiv for at lave filmen er at gøre Hollywood klar over at der også skal være plads til konservative, borgerlige film.
Hendes egen erfaring som Republikaner i et venstreorienteret miljø har betydet at hun har holdt lav profil om sine holdninger og afholdt sig fra sige noget når filmkollegerne lader deres kæft løbe med at bashe George W. Bush og hans lige, noget hun kalder "Bush Karakterdrabs Syndromet." Se evt. denne artikel på Synopsis.
"I kan ikke gøre jer nogen forestilling om, hvor ondskabsfuldt det er," siger Sokoloff.
Sokoloff og Zucker var særligt bekymrede da det gjaldt om at spørge skuespillerne (som de formodede var Demokrater) om at spille rollen som Michael Malone. Da hun skulle spørge Kevin Farley siger Sokoloff, at hun dansede som katten om den varme grød, for at fortælle at An American Carol var en borgerlig film for at få gjort kevin Farley interesseret.
"Vi måtte til sidst gå til bekendelse og spørge han direkte om han ville spille rollen som Michael Moore i en komedie. Vi var ikke sikre på, hvordan han ville reagere. Så på en måde fortalte vi ham det ikke først," erindrer hun.
Det blev afsløret lige så snart Farley læste manuskriptet (som han modtog med strege instrukser om at at vise det til sin agent). Farley spurgte om de var Republikanere og han lo da han fortalte instruktørerne at han selv var borgerlig.
"Vi kørte hele komediespillet (Hollywood dance)," siger Sokoloff. "Vi anede ikke hvad den anden part følte, og formodede de var Demokrater og ikke havde lyst til at indgå i et samarbejde. Han på den anden side tænkte, at hvis vi fandt ud af, at han var konservativ, da ville han ikke få rollen."
Det pudsige er, at Sokoloff engang for længe siden var Demokrat før hun blev Republikaner og først skiftede parti efter 11.09.2001. Zucker (instruktør på Airplane, og Højs Pistolføring) er også tidligere Demokrat og har oplevet det samme som Sokoloff, det tog ikke lang tid efter, at de to påbegyndte deres samarbejde at ideen om at ville støtte deres nye politiske parti dukkede op. I 2004, blev duoen, berømt for at have produceret annoncerne der fremstillede John Kerry som en flip-flopper i forskellige problemstillinger.
Som forholdsvis 'nykonverteret' til højrepartiet ønsker Sokoloff at hendes stemme skal høres i Hollywood på samme niveau som en venstreorienterets. I årtier har de venstreorienterede råbt og skreget og domineret scenen ved at fremføre den venstreorienterede holdning og gjort de konservatives værdier og budskab tavst.
"Men nok er nok" siger Sokoloff.
"Vi vil fremstå som åbenlyst konservative og ikke føle vi skal gemme os," siger Sokoloff. "Vi har ret til vore meninger og vi vil gerne fremkomme med dem, ligesom venstrefløjen har ret til at fremkomme med deres."
Hendes egen erfaring som Republikaner i et venstreorienteret miljø har betydet at hun har holdt lav profil om sine holdninger og afholdt sig fra sige noget når filmkollegerne lader deres kæft løbe med at bashe George W. Bush og hans lige, noget hun kalder "Bush Karakterdrabs Syndromet." Se evt. denne artikel på Synopsis.
"I kan ikke gøre jer nogen forestilling om, hvor ondskabsfuldt det er," siger Sokoloff.
Sokoloff og Zucker var særligt bekymrede da det gjaldt om at spørge skuespillerne (som de formodede var Demokrater) om at spille rollen som Michael Malone. Da hun skulle spørge Kevin Farley siger Sokoloff, at hun dansede som katten om den varme grød, for at fortælle at An American Carol var en borgerlig film for at få gjort kevin Farley interesseret.
"Vi måtte til sidst gå til bekendelse og spørge han direkte om han ville spille rollen som Michael Moore i en komedie. Vi var ikke sikre på, hvordan han ville reagere. Så på en måde fortalte vi ham det ikke først," erindrer hun.
Det blev afsløret lige så snart Farley læste manuskriptet (som han modtog med strege instrukser om at at vise det til sin agent). Farley spurgte om de var Republikanere og han lo da han fortalte instruktørerne at han selv var borgerlig.
"Vi kørte hele komediespillet (Hollywood dance)," siger Sokoloff. "Vi anede ikke hvad den anden part følte, og formodede de var Demokrater og ikke havde lyst til at indgå i et samarbejde. Han på den anden side tænkte, at hvis vi fandt ud af, at han var konservativ, da ville han ikke få rollen."
Det pudsige er, at Sokoloff engang for længe siden var Demokrat før hun blev Republikaner og først skiftede parti efter 11.09.2001. Zucker (instruktør på Airplane, og Højs Pistolføring) er også tidligere Demokrat og har oplevet det samme som Sokoloff, det tog ikke lang tid efter, at de to påbegyndte deres samarbejde at ideen om at ville støtte deres nye politiske parti dukkede op. I 2004, blev duoen, berømt for at have produceret annoncerne der fremstillede John Kerry som en flip-flopper i forskellige problemstillinger.
Som forholdsvis 'nykonverteret' til højrepartiet ønsker Sokoloff at hendes stemme skal høres i Hollywood på samme niveau som en venstreorienterets. I årtier har de venstreorienterede råbt og skreget og domineret scenen ved at fremføre den venstreorienterede holdning og gjort de konservatives værdier og budskab tavst.
"Men nok er nok" siger Sokoloff.
"Vi vil fremstå som åbenlyst konservative og ikke føle vi skal gemme os," siger Sokoloff. "Vi har ret til vore meninger og vi vil gerne fremkomme med dem, ligesom venstrefløjen har ret til at fremkomme med deres."
http://www.aim.org/briefing/american-carolling/
2 kommentarer:
Ja, hvornår har vi sidst set en 'borgerlig' dansk film? Hvor kristne værdier og borgerlige holdninger prises. Selvom nogen nok vil sige den må blive yderst kedelig. Film nu til dags skal jo omhandle, mord, sex, ungdommelig dårskab og kritik af alt i samfundet. Det bliver rigtig sjovt at se Moore få r.... på komedie for det trænger han til.
Nuvel, hvis filmens formål er at give Michael Moore og Al Gore noget modspil er den på sin plads. Men de film som gør størst indtryk er måske nok de socialrealistiske problemfilm, alt er jo ikke totalt rosenrødt blot fordi man hylder, gud, 'konge' og fædreland.
Send en kommentar