onsdag den 16. december 2020

Fotofartfælden der selv blev fældet

 Fotofartfælden der selv blev straffet

"Beskytte og tjene" er motto for the Los Angeles Police Department, og på smukkeste vis opsummerer det hvad politiet stræber efter at opfylde. Men for den lille by Stringtown, Oklahoma, er der noget politiet skal nå før de kan være beskyttere af det samfund de tjener:

Først og fremmest skal det selv skaffe midler så det kan eksistere.

Stringtown er en lille by midt i det tyndt befolkede Atoka County, i det sydøstlige  Oklahoma. Atoka County, strækker sig over cirka 1,000 square miles (citka 2,600 km2). Stringtown har et indbyggertal på cirka 400, men alligevel den næststørste by i Atoka. Der er ikke megen kriminalitet - udefrakommende skal virkelig gøre sig store anstrengelser for at røve de få butikker der findes. Og selv da kunne forbryderen få sig en overraskelse -- Stringtown's største arbejdsplads er the Mack Alford Correctional Center, et mellemstørrelses statsfængsel i nærheden af byen.

Kort fortalt er Stringtown en landsby med fængselsbetjente midt i ødemarken - det er ikke stedet man drager til for at begå århundredets forbrydelse. Snarere er det et sted man passerer på vej andet sted hen.  

Og jo, mennesker kører gennem Stringtown -- eller nærliggende områder, ret så ofte.  U.S. Route 69 i Oklahoma går gennem staten fra nord til syd, og møder State Highway 43 i Stringtown. (Wikipedia har et kort og ruteliste her.) Og det blev altså for fristende for the Stringtown politiafdelingen.

.Oklahoma Shuts Down Speed Trap

Indtil 2014, stod the Stringtown PD for at patruljere en strækning på cirka 10 kilometer af Route 69, fortæller de lokale medier. Og hvis de kørte gennem området på motorvejen var der en stor chance for at du ville få en fartbøde. Politet holdt meget strikt fast på fartbegrænsningen - de fleste kørende der fikfartbøder kørte mellem 20-35 kilometer for stærkt,” hvilket muligvis ikke var et større faremoment for offentligheden da der ikke er megen trafik gennem område og vejen er fin og overskuelig.

Men for Stringtown, var bøderne vigtige - ikke af sikerhedshensyn, men p.g.a pengene. Stringtown har ikke mange forretninger og virksomheder, og de som var har det meget svært. Således er det ikke let for byen at få skatteindtægter. Stringtown benyttede derfor fartbøder som indtægtskilde. Man skrev masser af fartbøder. Ifølge Oklahoman, "skrabede byen $483,646 ind i bøder i 2013, og det udgjorde hele 76% af Stringtowns skatteindtægter. I 2012 var det samme billede.” Speed trap profits could come to end in small towns, with new laws - CBS  News

Det viste sig så at være lidt for mange bøder. Ifølge statens love kan byer kun opkræve 50% af deres skatter gennem fartbøder. Stringtown lå langt over den grænse. Og straffen for deres overtrædelse var alvorlig. Per CBS News, "statens undersøgelse viste overdreven lokken fartbøder ud af de kørende, og politiafdelingen blev opløst.” Korrekt - Stingtown, Oklahoma må ikke have en afdeling med politi.  

Hvis du er en af de 400 indbyggere så fortvivl dog ikke - Sheriffen tager stadig imod 9-1-1 opkald. Når det gælder 69, er den ni kilometer lange strækning nu overvåget af the Oklahoma Highway Patrol.

Bonus fakata: Hvis du gerne vil undgå fartbøder så hold dig væk fra byen Hopewell i det østlige Virginia. Interstate 295 går gennem byen med en strækning på cirka 4 kilometer og strækningen har det tvivlsomme navn: the Million Dollar Mile. Navnet er tildelt på grund af den aggressive fartbøde udskrivning af det lokale politi. I 2014 skrev “byen flere end 1000 fartbøder om måneden.” Det blev så samlet til "Hopewell opkrævede $1.8 million gennem bøder. Motororganisationer sagde det er en af de værste fartfælder i hele nationen, trods den kendsgerning at trafikeksperter nævner der er ingen grund til at være bekymret over sikkerheden på den strækning af I-295."

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails