lørdag den 7. juli 2018

For drengenes skyld så lad nu små piger netop være små piger

Lad små piger være netop små piger

Vi taler altid om den for megen seksualisering af små piger hvis man er forældre til en lille pige. Men, som mor til en lille dreng er jeg mere end enig i, at det at tvinge små piger til at være kvinder, før tiden, bare skal stoppes..
Min søn elsker kvinder. Ikke fordi han er pervers eller er en lurende voldtægtsudøver, han er kun to år gammel. Han elsker kvinder på den måde uskyldige børn elsker deres mødre, undrer sig over skønheden i sommerfugle og falder i forbavelse over et vandfald. Ligeså meget han stortrives med sin far, bedstefar og onkler, så elsker min søn at putte sig til sin bedstemor, kilde mig så jeg griner og kræver legetid med sin første ‘kærlighed’ hans tante Suze.
Før hans første fødselsdag flirtede han med teenageservitricerne på vort lokale pizzeria. Her forleden dag så han virkelig intenst på en af dem. “Holdt han ikke lige skarpt udkig på den pige?” spurgte jeg min mand. “Jeps” nikkede han med et lidt bekymret smil. Som min svoger med smil i stemmen bemærkede så har vor søn een type - og det er kvinder. Og nej, det er der intet forkert i.
Indtil naturligvis min 2 årige purk ser en 4 årig pige iklædt spandex, mikroshorts virdende  rumpen til en eller anden teenage popsang på scenen i Barnes and Noble
Han har aldrig set en pige vride sig som det. Det kunne man se ved at han blev helt forvirret. Ligeså meget jeg ikke ønsker min lille dreng skal finde en piges upassende vriden sig spændende, så ved jeg der næppe er noget at gøre ved det. Det er en del af hans biologiske sammensætning at finde så at sige alt ved en kvinde attraktivt. For lang tid inden han ved eller forstår seksuel tiltrækning er han allerede mystificeret af kvinder. Det kan være meget appellerende.
Den lille pige tilbød min dreng sin legetøjsmikrofon og han blev forfjamsket, rød i hovedet og forsøgte genert at lege med. Læg 16 år til, byt mikrofonen ud med en øl, og du vil kunne betragte en ung studerende møde en lidt ældre pige ved hans første gymanisefest. Både sødt og skræmmende. Mere end noget andet var det en første lektion i hvad vi er oppe imod som mor til en dreng. Piger der vrider sig i spandex, piger der misbruger og misforstår deres seksualitet. Og uvidenhedens frø sås i hjernerne hos de piger (og de drenge der ser på) af forældre der åbenbart mener at hvordan en pige klæder sig, taler, går og danser ikke betyder en fis fordi hun jo kun er 4 år.

På Kveller, skriver Jordana Horn og erindrer erfaringen med at konfrontere hendes datters ledere på ferielejren da hun fandt ud af at hendes 4 årige blev lært i hvordan man ryster bagdelen ved en optræden. Skønt hun var den eneste blandt mødrene der klagede (skræmmende, ikke sandt?) lavede lejrledelsen dog om på sangene og optræden så den mere passede til børnenes alder. Horn konkluderer:  
“Jeg skriver ikke dette for at fremhæve mig selv. Jeg skriver dette fordi jeg har brug for allierede. Jeg ville aldrig havde indledt denne diskussion for 10 år siden. Jeg var blot en mor til drenge. Jeg mente at enhver underforstået eller direkte holdning mod piger nærmest ikke gjaldt mig. Jeg tog fejl Vi er alle berørt dersom nogen af vore børn underforstået eller åbenlyst nedvurderes, eller vurderes på grund af deres fysiske fremtoning frem for deres unikke egne personligheder. I en alder af 4 eller 5, lærer et barn deres samfunds normer”.

Hvor har hun dog ret. Uanset om vi bryder os om det eller ikke, så lærer min søn, hvordan kvinder er ved din datters opførsel.
Venligst lær ham ikke at beundre, stirre på og begære kvinder af forkerte grunde. Og beskyld så ikke min søn for ikke at vise kvinder respekt - hvis du ikke selv kan respektere dine små piger.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails