Pigcassos mesterværker
Giv en flok aber en skrivemaskine, og som man hævder, vil de før eller senere levere Shakespeares samlede værker.
Det er ikke sandt -- aberne vil nok smadre skrivemaskinerne. Måske skal talemåden have en lille justering. Som “giv en malerpensel til en gris, og du får et Jackson Pollock værk.” Eller i det mindste et værk af Jackson Pollocks ikke så talentfulde fætter.
Mød nu Pigcasso, grisen der maler mesterværker.
I 2006, blev Pigcasso -- dengang en pattegris - reddet fra slagteriet og kom til at bo på et dyreinternat i Sydafrika. Internatets ejer dengang, Joanne Lefson, lagde mærke til noget særligt ved grisen. Pigcasso åd alt den kom over, ligesom grise nu gør, men denne særlige gris rørte ikke en bestemt ting - Lefsons malematerialer. Per Modern Farmer, "blev Pigcasso så forelsket i at samle ting op og lege med malerpenslerne at, ....Lefson besluttede at se hvad der ville ske hvis den også fik noget maling og et lærred."
Det viste sig at Pigcasso, kunne håndtere pensler, maling og lærred. Hun gik i gang, greb penslerne med munden og strintede malerstriber - som et spædbarn ville gøre. Slutresultatet var ret så flot, især for en gris. Med tiden blev Pigcassos værker til en hel samling af mangefravede penselstrøg, uden særlig mening eller rytme, men når man overvejer hvem kunstneren er værkerne ganske exceptionelle.
Hendes værker har fået en del opmærksom fra købere i kunstverdenen - og nogle ekstra penge til internatet, som jo er hendes hjem. Ifølge Inside Edition, "Pigcasso sælger ofte sine værker for at støtte internatet.” Og i februar 2019 lancerede urmærket Swatch en speciel edition af et ur - med et Pigcasso værk - på både for som bagside. Salgspris $120.
Ikke dårligt for et menneske - og især flot af en gris. Men hvis du vil have et af urene - desværre er det for sent. De er udsolgt.
Bonus fakta: Hvis du mener at Pigcassos skriblerier er mere kaos end kunst, så har du måske ret. Kunst er jo noget subjektivt, trods alt.
Ingen ved det bedre en kuratoren på the Museum of Modern Art tilabge tidligt i 1960’erne. I 1961 udstillede man værker af Henri Matisse, og der kom masser af besøgende, kunsthandlere. Der var dog et problem. Som ArtNet fortalte var et af Matisses værker udstillet på hovedet, og ingen bemærkede det i hele syv uger. Værket kom derefter til at hænge rigtigt.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar