lørdag den 7. februar 2015

Når journalister lyver - hvorfor det?

Brian Williams kan også have løjet om sine oplevelser under orkanen Katrina

At lyve om at have været skudt ned i Irak er en ting, men NBC nyhedsværten Brian Williams er nu ved at blive afklædt for sin dækning af Hurrcane Katrina i New Orleans, om nogle af de påstande han er kom med fra hans udsendelser under katastrofen.


Faktisk er nogle af hans påstand yderst bizarre.


Den 55 årige nyhedsvært blev hurtigt grebet af at skulle opdatere hurtigt, og hele tiden, som han fik til opgave. Dæk Katrina fra før den når land, lød opgaven, og han tilbragte natten under stormen sammen med flygtinge i Superdome og fortalte derpå i de følgende dage om alle trængslerne.
“Når man ser ud af sit hotelværelse i Det Franske Kvarter, og ser en mand flyde forbi med ansigtet nede i vandet, når man ser lig som man sidst så dem i Banda Aceh, Indonesien, og sværger for sig selv at det ville man aldrig kunne se i vort land,” sagde Williams i et interview i 2006.
Sidste år, i et interveiw med Tom Brokaw, manden hvis stilling han overtog som nyhedsvært på NBS, sagde Williams:
“Min uge, mine to uger der blev ikke bedre af at jeg ved et uheld blev inficeret af noget flodvand. Jeg blev meget syg med dysenteri, vort hotel fik hele tiden besøg af banderm jeg blev reddet på trappen på en 5 stjernet hotel i New Orleasn af en ung politibetjent. Vi er i dag venner. Hold dag op hvor var det hele den rene pinsel, når jeg tænker tilbage.”
Med Det Franske Kvarter. der ligger højt i New Orleans blev ikke berørt af vandet, der oversvømmede det meste af byen.
En talsmand for NBC svarede ikke straks på spørgsmål stillet torsdag om de udtalelser om hotellet som Williams nævnte, og om Wiliams holder fast ved sine påstande eller om man vil genoverveje dem på nyhedsnetværket.
Williams har beskrevet sine oplevelser under Katrina som havende forandret ham, og han er vendt tilbage til byen og emnet adskillige gange siden.s
“Jeg så frygt, jeg så død, jeg så fortvivlelse, jeg så der blev benyttet våben, jeg så plyndringer,” fortalte han Los Angeles Times et år efter Katrina.
Han erindrede sig også farerne i et interview i 2007 på C-SPAN.
“Vi måtte have mænd med våben bag os en nat,  fordi jeg havde den eneste lyskilde i byen og den skulle lyse op for udsendelsesstedet” sagde Williams. “Vi fik at vide at vi ikke skulle drikke vores flaskevand foran andre mennesker fordi vi kunne blive slået ihjel på grund af det.”
Er Williams så en lystløgner? Den kendsgerning at det nærmest vil have været umuligt at se et lig flyde rundt i Det Franske Kvarter gør at man bliver stærkt forbeholden over for resten af hans skildringer af hans oplevelser under Katrina.


Blev hans hotel løbet over ende af bander? Ingen andre medlemmer af de nationale medier der var på hoteller i New Orleans har fortalt om problemer med bander. Det er selvfølgelig muligt at få dysenteri fra forurenet drikkevand, men hvordan kunne han ved et uheld komme til at indtage det?


Naturligvis vil det at Williams ‘livede gevaldigt’ op på sin fortælling, gøre at de ville fremstå så meget mere dramatiske. Hvis det så var sket med nogle få ting hen ad vejen, var det dog for en god sag: Enhver voldsepisode, enhver desperat handling ville passe til den fortælling af Præsident Bush var skyld i det hele. Præsidenten kom sig aldrig efter Katrina.


Enhver større nyhedshistorie dækket af Williams vil man nu skulle se på med forbehold. Afsløringerne af hans løgne og overdrivelser vil fortsætte i ugevis. Har NBC råd til at have deres ankermand på nyhederne under anklage så længe?

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails