Fordite
Billledet herunder kunne ligne to klippestykker - den store i sin ubehandlede form og den mindre efter behandling og polering. Den mindre kan man meget let kende ved dens fine mangefarvede lag. Det hedder Fordite.
Man kunne finde det i visse områder i Michigan, det er dog utroligt sjældent og i fremtiden vil det være meget vanskeligt at finde det.
Det skyldes af Fordite ikke er et naturligt forekommende mineral. Det stammer fra automobilfabrikkerne.
h
Når du køber en bil kan du ofte få den i mange farver, alt efter model. I de seneste år er selve maleprocessen blevet automatiseret og udføres af robotter. Men sådan har det ikke altid været.
I årevis blev malingen - såkaldt enamel paint -- sprøjtet på ved håndkraft. Det var et meget eksakt håndværk og ikke al maling endte på køretøjet. Som forklaret, "kom overskydende maling på gulve, transportbånd, inventar i malerværkstedet og naturligvis skete det dusinvis, ja hundredvis af gange og med forskellige farver resulterende i lag af maling der endt i ovnene, hvor det blev hærdet under varmen.”
Den nu hærdede overskydende maling kunne man dog ikke blot lade blive tykkere og tykkere. Fordite.com -- jovist er der en hjemmeside om dette ikke-naturlige mineral -- fortæller, at "med tiden ville malingsresterne blive så obstruerende eller for tyk og tung og den måtte fjernes.” En arbejder der fjernede ‘kagerne’ kunne beholde disse klumper- Som det kan ses kunne dette ‘materiale’ behandles, poleres og blive til smukke ‘ædelsten.
Fordite blev så en populær ‘sten’ for smykker. Som the New York Times kan fortælle bliver smykker af Fordite solgt for så meget som 300 dollars stykket - en pris der afspejler hvor sjældent det er, selvom det blot er overskydende bilmaling. Der findes kun en begrænset mængde af Fordite som er indsamlet og der komme sådan set ikke mere, grundet ændring af maleteknikken.
Bonus Fact: Der er stadig en bil der bliver malet ved håndkraft - Rolls Royce. Som CNN Money fortæller, kommer de fleste Rolls Royces udsmykket med en “lang, tynd lige linje der går fra forlygterne til halelygterne,” og denne er håndmalet. Fordi malingen binder øjeblikkeligt med den underliggende maling er der ikke plads til fejl, derfor må Rolls Royce oplære personer der er fremragende til at lave en helt lige linje uden fejl. Her kræves virkelig kunnen. En tidligere skiltemaler af Pubskilte, Mark Court der beskrives i CNN artiklen har lige for tiden opgaven på Rolls Royce fabrikken - det er det eneste Court laver og han er den eneste på fabrikken der udfører det. (han leder dog efter en lærling).
Ingen kommentarer:
Send en kommentar