På tide at bekæmpe Kinas tyveri af intellektuel ejendom
Ifølge en 2017 rapport Report of the Commission on the Theft of American Intellectual Property, er den årlige omkostning for U.S. økonomien ved tyveri af intellektuel ejendom over $225 milliarder, og kunne være så høj som $600 milliarder.
I 2015, vurderede the Office of the Director of National Intelligence at den økonomiske spionage ved hacking koster amerikanerne $400 milliarder om året.
Man anslår at Kinas regering er ansvarlig for mellem 50-80% af grænseoverskridende intellektuelt tyveri på verdensbasis[1] og en 2013 Verizon rapport hævdede at Kina er ansvarlig for 90% af cyber økonomisk kriminalitet i the United States.[2]
Fortjenesten Kina får ved de stjålne kommercielle hemmeligheder er så enorm at det sandsynligvis står for en kæmpeandel af Kinas ofte hyldede mirakuløse økonomiske vækst.
Mange eksperter, akademikere, regeringer i Vesten, og cybervirksomheder har identificeret dette tyveri. De der har arbejdet i Kina kender til dette, og ved det er sandt, men så at sige ingen kommer med forslag til at gøre op med det tab. U.S. regeringen synes at have adopteret den holdning, at det er noget amerikanerne bare må finde sig i - år efter år.
Amerikanerne har haft succes med at lægge sager an mod stater der sponsorerer terror. Multi-milliard dollars domme er blevet tildelt sagsøgere fra US i utallige retssager mod stater. såsom Iran, der har overført midler, sponsoreret og finansieret terrorhandlinger.
US industrien burde efterligne sådanne søgsmål for at få styr på det intellektuelle tyveri, det man har tabt til den kommunistiske kinesiske regering via cyberspace spionagen og også de finansielle institutioner der hvidvasker penge opnået gennem tyveriet.
Kongressen burde intensivere denne mulighed ved at benytte Congress the Economic Espionage Act for at give mulighed for at private virksomheder kan tage juridiske tiltag mod staten Kina for deres tab ved intellektuelt tyveri.
Den kinesiske regering udnytter Vestens institutioner og lovsystem når det er i deres interesse og flår dem når den kan. Regeringen ved hvor vanskeligt det er for stater der holder fast på demokratiske principper at reagere overfor så frække brud på loven og således vil det måske aldrig lykkes US regeringen at få gjort noget og, og blokere eller straffe dette intellektuelle tyveri som Kina excellerer i, eller blot få dækket de økonomiske tab i det sidste årti ved den ikke kontrollerede kinesiske spionvirksomhed. Kort sagt: Den nuværende situation favoriserer og opmuntrer til yderligere lovbrud ved den totalitære stat Kina.
Økonomisk spionage består af tyveri af private informationer i industriel henseende og af følsomme informationer om kunder og strategi for at hjælp Kinas industri- og handelsbetingelser. Denne ulovlige aktivitet er det som Kina især er kendt for - og med rette.
Den økonomiske spionage ved Kinas regering er sandsynligvis større en den samlede økonomiske spionage mod the United States. En forskning i 2013 ved MacAfee anslog det årlige det årlige tab for the United States ved cyber kriminalitet og spionage svarende til 1% af US nationale indkomst, og til 508000 arbejdspladser. Det er Kina der står for det meste af dette tab. The US-China Economic and Security Review Commission konkluderede at den kinesiske spionage er den største trussel mod US. teknologi.
Ydermere kræver Kinas Cybersikkerheds Lov der blev implementeret i 2017 nu at personlig information der omfatter “kritisk informations infrastruktur” skal lagres på servere i Kina, og data der bedømmes som vigtige skal have en “sikkerhedsvurdering” før de kan overføres til udlandet (hvilket betyder at sådan information med stor sandsynlighed, eller kun under stort besvær, får lov at bliver overført).
Omvendt skal enhver virksomhed der ønsker at have forretninger i Kina indvillige i at overholde de kinesiske cybersikkerhedslove der kræver at virksomhedens data skal opbevares i Kina (hvilket igen betyder at US intellektuel ejendom vil gå tabt når først de lander i Kina).
Sådanne krav, udover de helt åbenlyst går efter US intellektuel ejendom, udgør en formidabel barriere (om ikke Orwellsk) for en fair handel og international digital handel: Alle data der opbevares i Kina er kinesiske data (det der er mit er mit, det som er dit er også mit).
Da den private sektor i US mister penge grundet den kinesiske økonomiske spionage, der ofte er godt skjult og omfattende, forfalder the United States alt for ofte til at være passiv og afvisende, og intet foretage sig.
I det mindste burde US regeringen informere den amerikanske industri om at man ikke kan beskytte US ejet information mod den kinesiske regerings hackere og påpege, at det at lave forretning i eller med Kina sandsynligvis vil medføre flere omkostninger end virksomhederne er klar over (såsom tab af deres koder og ethver intellektuel ejerskabsfordel de ellers ville have haft).
Som tidligere Director of the National Security Agency og CIA, sagde fornylig: ‘the US Cyber Calvary kommer ikke for at redde nogen US virksomhed.’
Den private sektor burde indse at deres bedste værktøj kan være Domstolene for at gøre op med skader eller helt afvise fremtidig kinesisk industrielt tyveri.
Ydermere burde US regeringen opmuntre US industrien til at indføre ‘intellektuelle honningkrukker’ (falsk intellektuel ejendom) som kineserne kunne hacke og stjæle, og det for at iværksætte en afledning og hæmme og forvirre den kinesiske intellektuelle spionage. Intet lovligt forhindrer dem fra at skabe falsk information nu og her og US industrien ville opføre sig tåbeligt dersom man ikke allerede gør dette. .
Kinesisk cyberspace økonomisk tyveri, har ikke kun skadet US virksomheder, men har også hjulpet Kina til at spare på forsknings- og udviklingsudgifter, og komme frem i spidsen på vigtige erhvervsområder. Den efterfølgende virkning har været at skade the United States position som verdens førende indenfor videnskab og teknologi.
James Van de Velde is Associate Professor at the National Intelligence University as well as Adjunct Faculty at Johns Hopkins and Georgetown University. The views expressed in this article are those of the author and do not necessarily reflect the official policy or position of the US Government, the Department of Defense, or the National Intelligence University.
[1] Dennis C. Blair and Jon M. Huntsman, Jr., “The Report of the Commission on the Theft of American Intellectual Property,” National Bureau of Asian Research, May 2013, page 3.
[2] “2013 Data Breach Investigations Report,” Verizon, 2013, page 21. (http://www.verizonenterprise.com/resources/reports/rp_data-breach-investigations-report-2013_en_xg.pdf )
Ingen kommentarer:
Send en kommentar