U.S. hangarskib skal advare Kina om ikke at provokere naboerne
Præsident Trump har imødegået Kinas bestræbelser på at dominere Det Sydkinesiske Hav ved den 15. april at lade USS Wasp Hangarskibet bevæbnet med op til 15 F-35B jetfly sejle nær det stærkt omdiskuterede Scarborough Reef cirka 200 kilometer fra Filippinernes kyst, et område Beijing med magt tog i 2012, efter en længerevarende stilstand i forhandlinger med Manila. Obama administrationen intervenerede diplomatisk, men kineserne har været meget afventende, og har fortsat blokeret adgang til den fiskerige Scarborough Shoal Reef.
Præsident Trump begyndte at gå imod Kina ved at lade den 4,500-ton USS Hopper destroyer sejle inden for 12 miles grænsen ved Scarborough Shoal januar 2018.
De filippinske fiskere var forbløffede da den kæmpemæssige 844 fod store USS Wasp, vejende 40,500 tons dukkede op i horisonten. De fortalte at fartøjet, med en besætning på 1000 sømænd, 1600 Marines, femten F-35Bs, fire V-22 Ospreys og helikoptere var travlt beskæftiget med at at gøre armerede F-35B jetfly klar til aktion.
En talsmand fra U.S. Military fortalte the Japan Times, at the Wasp var sammen med the Philippine Navy i en “beskyttelse og sikkerheds” træningsmission.
Siden 1945 har the United States givet forsikringer om frihed til at navigationsrettigheder for verdens oceaner, der dækker 140 millioner kvadratmiles af Jordens overflade. Den indsats har inkluderet støtte til FN’s 12 mile territorialgrænse og særlige økonomiske zoner strækkende sig op til 200 miles fra kysten.
Men med de cirka $3.4 billioner, eller ca 20% af verdenshandlen der går gennem det strategiske område, har Kina trukket en Nine-Dash-Line ved at hævde ejerskab til 80% af det 1.35-million-miles store Sydkinesiske Hav som værende Kinas Exclusive Economic Zone, i direkte modstrid med de i FN anerkendte EEZs for Taiwan, Filippinerne, Malaysia, Vietnam og Brunei.
Selvom the People's Liberation Navy er blevet udvidet til 232 krigsfartøjer, to hangarfartøjer og cirka 250 kystbevogtningsfartøjer er Kina ikke nogen udfordring for the U.S. navy med sine cirka 300 aktive krigsskibe, herunder 11 hangarskibe, og 9 Marine Assault Group lettere hangarskibe.
Men Kina har konstant forsøgt at intimidere nationerne rundt om Det Sydlige- og Østlige hav om Kina ved at oppuste sin mere og mere synlige tilstedeværelse med en marinemilits bestående af hundreder af fartøjer som Geopolitical Futures omtaler som "little blue men."
De fleste ‘little blue men’ synes at være fisketrawlere der dermed giver Beijing en organiseret overvågning, men nogle er kamouflerede større både bemandet med folk fra the People's Liberation Army og har vandkanoner og solide rælinger, og bomme der egner som rambukke.
Kombinationen af sin flåde, kystbevogtning og de ‘little blue men’ har Kina fået mulighed for at engagere sig i indviklet "cabbage tactics." (et lag ad gangen)
For at undgå at igangsætte et U.S. modsvar fordeler the ‘little blue men’ sig enkeltvis eller udgør ‘bånd’ rundt om de diskuterede fiskebanker og øer, idet de kan kontakte den kinesiske kystvagt hurtigt, dersom de bliver konfronteret af de lokale kystvagter eller de kan kontakte PLA-Navy dersom et fremmed flådefartøje dukker op.
Kina har benyttet the "cabbage tactics" for at få kontrol over adskillige klippeøer og skær i Det Sydkinesiske Hav - Spratly og Paracel øerne. Kina har taget hævd på disse steder for at bygge en militær landingsbane på 8,900-fod og til brug for Kinas langtrækkende H-6K bombemaskine.
Efter et filippinsk flådefartøj forsøgte at arrestere kinesiske ‘little blue men’, der generede dem ved
Scarborough Shoal i 2012, gik to kinesiske kystbevogningskuttere og adskillige militære fartøjer i gang med en konfrontation der varede to måneder, og fik derpå forvist de filippinske fiskere. Kina benyttede samme taktik ved at sende hundreder af fartøjer til for at lade et kæmpemæssigt olieborings skib befinde sig i Vietnams kystområde.
Præsident Trumps militære konfrontation med Kina følger da Den Røde Drage er desperat efter at vise at økonomien er i bedring. Ifølge Jim Pinto, der i tre årtier byggede computer komponentfabrikker i Asien vil der i løbet af de næste fire uger blive afsluttet ordrekontrakter hos producenter af high-tech udstyr til brug i Julhandelen. Han undersøgelse indikerer at fabrikkernes ordrebøger er langt nede og kun kan komme sig dersom kineserne er i stand til at berolige kunderne med en underskrevet U.S. Handelsaftale.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar