Det helt store biltyveri - Nordkorea |
Nordkorea har været fokus for mange nyheder i de sidste dage, og det kan være noget vanskeligt, når vi nu ikke er kendt med undertrykkende regimer ,at forstå hvor svært livet er i landet, og hvor ofte internationale normer er blevet ignoreret af Kim Jon-un og hans far og bedstefar som forgængere. Resultater gør at landet ofte sætter verden i risiko for en atomkirg - undertiden er nyhederne der slipper ud af Nordkorea for det meste harmløse. Dog svært absurde.
Til eksempel er der en regning de hele tiden ignorerer - en regning på cirka 400 millioner dollars fra Sverige.
På billedet er der et par grønne Volvoer, en model fra tidligt 1970’erne. Volvo er solide, pålidelige biler, men du ikke finder mange af den model på vejene i USA eller andre steder u om stunder. Biler holder bare ikke i 30 år. Men Nordkoreas økonomi er ikke som alle andres. og derfor ser man disse relikvier der futter rundt på vejene der. Og ret så mange af dem. Der er cirka 1000, og det er mange i et land, hvor det at have bil ikke er sædvanen.
Men der er heller ikke betalt for dem
I 1953, ige efter afslutningen af Koreakrigen var Nordkoreas økonomi så stærk som nogensinde. De næste årtier viste sig relativt fredelige og uden skandaler, og Kim Il-Sung forsøgte så at komme ind i den internationale handel.
I 1970’erne fandt han så en partner med Sverige, der som Newsweek forklarede, var godt rustet til at indgå en pagt med Pyongyang. "lokale socialistiske grupper ønskede at Sverige formelt anerkendte den nye kommunistiske stat, og forretningsfiolk ønskede at udnytte regionens nye mineindustri.”
Aftalen: Sverige skulle sende en flåde af 1000 nye Volvoer til Nordkorea og Norkdkoreas skulle betale med forskellige metaller (kobber, zink mv.) fra deres spirende minedrift. Den svenske regering forsikrede Volvo for risikoen - hvis nu Nordkorea ikke betalte. Sverige ville så dække Volvos tab.
Og Nordkorea har ikke betalt.
Det er uklart hvorfor Kim Il-Sung ikke har betalt. Måske er de metaller man udvinder i de nordkoreanske miner ikke så meget værd som man kunne håbe, eller måske fik de slet ikke udvundet nok metal. Måske kom antikapitalisten Kim med en slags politisk manifestation. Eller måske havde han slet ikke til hensigt at betale - og hallo her er jo gratis biler.
Sverige har dog ikke givet op. To gange om året sender man til Nordkorea en regning for bilerne - en der bliver stadig større, med renter og inflationen. I 2014 blev det ifølge Newsweek til en samlet sum af 300 millioner Euros, eller sådan cirka 400000 dollars per Volvo. Da bilernes værid per stk vel er cirka 3000 dollars (i god stand) så er det noget af en pris. Men det betyder faktisk intet - Nordkorea vil bare ikke betale og det er vel ikke Sverige der vil invadere for at få indløst gælden.
Kan vi håbe på.
|
Ingen kommentarer:
Send en kommentar