søndag den 17. januar 2016

Hvem skal rydde op når man sviner i det offentlige rum?

Meditation over en tabt iPhone





Da jeg gik tur i parken her til morgen så en en ordentlig omgang rod og affald ved, og omkring to borde. Der var madrester, papir, dåser og (det værste) en knust whiskyflaske på fliserne ved bordene. Ikke blot nogle få glasskår, men hundreder af skår fra den totalt knuse flaske.


Noget skinnede der midt i al affaldet: En ny Apple iPhone.


Jeg tog den med hjem og tændte den og ventede. Nogle timer senere ringede den. En kvinde sagde det var hendes lillebrors telefon, den ville hun gerne have tilbage.


Jeg: “Jovist, det er da helt klart, men først skal han tage hen i parken med en kost og fejebakke og feje glasskårene og og fjerne al affaldet.”


Hun: “Jeg ved ikke hvor han er. Hans telefon er på min konto, den er derfor min ejendom.”


Jeg: “Helt i orden med den er din, men jeg ønsker at parken bliver rengjort før jeg returnerer den.”


Hun: “Jeg kan da ikke være ansvarlig for nogen andres rod. Den er altså min.”


Jeg:”OK, så giver jeg den til politiet og lader dem ordne resten.”


Nu talte hun hurtigt, men jeg lagde på. Hun ringede så fra et andet nummer. Igen og igen. Jeg tog den ikke.


Politiet kom hurtigt. Betjenten var meget venlig og sagde det første han ville gøre var at kontrollere telefonens serienummer, og at se om den var stjålet.


Da kvinden havde et særpræget navn, slog jeg hende op på Facebook. Hun er fra Khartoum, Sudan. En flygtning? Kristen eller muslim? Med venner som Aliu, Mohamed, Hassan og Irabhim, tror jeg ikke hun er kristen. Måske tager jeg fejl.


Ganske pudsigt at de meget hurtigt lærer om ejendomsrettigheder, men at rydde op efter eget svineri det skal nogen andre, ikke sandt? I Sudan kommer man af med med affald til at smide det ud af vinduet. Hvis du har rigtig megen energi, smider du dit affald i en eller andens gård. Eller er det et andet land jeg tænker på?


Det er disse mennesker der kommer hertil som “en kærlighedshandling” (Jeb Bush), der vil sætte gang i den tyske abejdsstyrke og sætte fut i Tysklands lave fødselsrate (Angela Merkel).
.
Henry Percy er nom de guerre på en skribent fra Arizona. Han kan kontaktes på saler.50d[at]gmail.com.

http://www.americanthinker.com/blog/2016/01/meditation_on_a_lost_iphone.html#ixzz3xUQOP13R

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails