torsdag den 19. september 2013

Den 8. Dødssynd - Malvy - Skadefryd

Malvy - den 8. Døds Synd


Bernie Planck

Da jeg skulle til at gå i 4. klasse stod mine forældre i et dilemma.

Da jeg var blevet smidt ud af skolens distrikt kunne jeg ikke gå i en anden offentlig skole selvom denne måske kun lå nogle få boligblokke borte. Valget var: Sende mig på en privatskole ude i byen eller til Mount Carmel, en polsk katolsk skole lige i nærheden.

Photo: pjtja.

Lad mig først forklare, hvordan en rar ateist og jøde som jeg, kan gå i en katolsk skole: 2. Verdenskrig blev stadig udkæmpet, da jeg blev født i Uzbekistan i 1945 og min far, for at undgå at jeg skulle gå blive ført bort, lod mig døbe i tilfælde af, at nazisterne nåede Tashkent, der på det tidspunkt havde titusinder af jøder, og som min far plejede at sige, var en af de smukkeste byer i Nærorienten.

Da jeg således var døbt, var der ikke noget problem med at jeg kunne komme til at gå på Mount Carmel. Det bekymrede ikke min far, en tidligere hasidisk jøde, da han vidste jeg var helt og aldeles uregerlig og tilpasningsumulig: Risikoen for at nogen kunne få mig til at gå over til nogen religion var ikke eksisterende. Derfor kom jeg til at gå i Søster Melodys klasse. Jeg husker den første uge da Søster sagde jeg skulle melde mig til katekismus klasserne om søndagen, og også være med til messen. Jeg fremførte da, at jeg var jøde, og måske derfor skulle være undtaget de to aktiviteter. Den bed hun ikke på.

Photo: Dark Circus.

Dødssynderne

Og således i katekismusklasserne lærte jeg at der var to slags synder, de dødbringende og de som kan tilgives. De som kan tilgives er ikke så vigtige i denne sammenhæng. Det jeg gerne vil nævne er den Ottende Dødssynd, som jeg kalder Malvy. Alle har hørt om de første 7 synder: Hovmod, ( Superbia) Griskhed, (Avaritia)  Utugt,(Luxuria)  Misundelse (Invidia)  Frådseri (Gula)  Vrede (Ira) og Dovenskab (Acedia) Men i snart tusinder af år har ingen åbenbart haft tilstrækkeligt med materielle ting til udøvelse af synden Malvy. (ordet opfundet af skribenten)

Vi ved alle at Misundelsessynden er når en person ønsker noget som en anden har, som de selv mener de mangler. Derfor var det forståeligt der tilbage i fortiden at man misundte den velstående, misundte status eller lykke hos nogen anden når man jo selv måske levede elendigt i et skur - sulten og fattig.

Synden med udøvelse af Malvy er når en person har noget af værdi for en anden, men selv ikke har brug for det, begærer det, og vil ikke savne det,  hvis det går tabt, men dog opnår stor glæde i at nægte andre det.

Lad mig forklare:

Jane er ved at blive skilt fra Harry. I de gode år af deres ægteskab fik Harry bygget sig en smuk samling af modelbiler op, han brugte mange timer på at samle, male og passe på den. Efter mange år blev deres forhold ikke kun mindre lykkeligt det blev direkte elendigt. Nu under skilsmissetiden insisterer Jane på, at hun skal have halvdelen af modelsamlingen trods det hun ikke ønsker den, har lyst til den eller har brug for den. Hun er optændt af grådighed efter noget hun ikke ønsker, fordi hendes vrede er mod sin mand. Hun er misundelig over at han måske kan være lykkelig uden hende, og det sårer hendes stolthed, og derfor af trods kræver hun det som ingen værdi har for hende - kun for andre. Dette er Malvy synden. Den er således sammensat af mange af de andre synder på samme tid og giver den kraft og ondskab.

Det nærmeste andet ord for konceptet Malvy kunne være det tyske ord Schadenfreude, skadefryd. Malvy er skadefryd, hvis du er den der forårsagede ulykken og nyder det.

Malvy er også ansvarlig for meget af vreden man kan opleve i trafikken. Joe kører i venstre bane. En bil bagved dytter for at lade ham vide denne gerne vil forbi. Joe har ikke brug for at ligge i den venstre bane, han har ikke travlt, men er der kun, måske kører han en anelse langsommere nu, eller lader bremselyset give et glimt  - af ren og skær Malvy. Hivs han nu lægger mærke til at nogen forsøger at overhale ham højre om, så vil Joe sætte farten op, ikke fordi han skal skynde sig, men blot for at ‘eje’ den kørebane, og nægte en anden den selv om situationen kan være dødbringende. Selvfølgelig er Stolthed og Vrede også stærke dele af vrede i trafikken.

I sin mest nederdrægtige form, hvor Malvy virkelig viser sit ækle fjæls, er når venstreorienterede ønsker det skal mislykkes for os i kampen mod terror, i trods mod vor nuværende præsident, selvom vi så er i fare for at smadre vort land.

Jeg er ret så sikker på jeg nu da jeg har beskrevet den mest onde af synderne., Du kære læser nu vil være i stand til at sætte navn på en opførsel der tidligere var helt uforståelig.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails