torsdag den 26. september 2013

Interview med Al Shabaab medlem

Interview med et Al Shabaab Medlem



Skønt  Al Shabaab er den største og mest voldelige terroristgruppe i Somalia, er det ikke særlig meget man ved om denne Al-Queda gruppes daglige funktioner. Skabt i kaosset i Mogadishu i 2006 af den radikale Islaimiske Domstol i hovedstaden da udførte  al Shabaab - oversat fra arabisk som “Ungdommen” -- oprindeligt pligter som lovhåndævere og politi for domstolen.
Efter at være blevet tvunget ud af Mogadishu til landområderne i Somalia i augsut 2011, har Al Shabaab nu det ene mål at tvinge alle udlændinge ud af landet. Gruppen er kendt for den vold den benytter mod fjender og har gentagne gange udført selvmordsangreb mod ethvert individ eller gruppe den bedømmer som arbejdende mod neo-kalifat systemet, som Al Shabaab har som vision for Somalia. Selvmordsangrebet den 19. juni mod FN lejren i Mogadishu der havde flere end 15 døde illustreret kun alt for godt hvor villig Al Shabaab er til at slå ihjel for at nå deres mål.
For ligesom at sætte ansigt på Al Shabaab fik jeg arrangeret et interview med Ahmed, en 24 årig gammel selverklæret medlem af Al Shabaab, på Sahafi Hotel i Mogadishu isidst i juni måned. Han ankom nogle minutter for sent til vort møde, iklædt vestligt fritidstøj. Rundt om hans hals bar den det sorte Shahada flag som Al Queda benytter.
En larmende flok af somaliere gik omkring på de støvede gader udenfor hotellet. Ahmed fortalte sin historie - undertiden med en stemme der sitrede.
Hvor længe var du i Al Shabaab?
"Jeg var i gruppen i 3 år - fra 2006 - 2009.” fastslog Ahmed. Hans nuværende tilknytning til gruppen står ikke klart. Men det at han er iført gruppen falg om halsen lader formode han stadig er medlem. Det er let at udlede af hans håndtryk og hans rysten i stemmen at han er nervøs for at tale om gruppen, især med en udlænding og fremme i mødelokalet på et hotel i Mogadishu hvor adskillige somaliske ministre bor.
Hvorfor sluttede du dig til Al Shabaab?
Ahmed sukker højlydt, læner sig så frem og gnider sin højre hånd gennem håret mens han stirrer ned i gulvet. “Jeg begyndte i gruppen i 2006 da jeg var 17 år og gik i en moske i nærheden af 21. Oktober gaden i Mogadishu.” På det tidspunkt var han elev i en madrassa og han var meget optaget af Koranens lære. Det var almindeligt med skyderier og klanerne kæmpede ofte. Uden nogen myndigheder var det en yderst farlig tid i Mogadishu og folk søgte sikkerhed i deres egen klan, fordi det var deres eneste mulighed. "Dengang var der ingen regering i Mogadishu, det var kun den Islamiske Domstol, vi kunne gå til med vore problemer,” siger han. Uden nogen ægte kontakt med verden uden for Mogadishu og fuldstændig fokuseret på Islams lære bestod Ahmeds dag af at studere Koranen i madrassa og nætterne brugte han til at styrke og knytte tætte bånd til sin familie og klan.

Oveni i det var der også spørgsmålet om økonomi, som spillede en rolle i at han sluttede sig til gruppen. “Der var ingen arbejde i Mogadishu dengang” siger han med et skuldertræk. “Intet arbejde, intet at lave om aftenen i Mogadishu udover at gå rundt i byen, men det var usikkert at gøre.” Til tider havde hans familie ingen mad, og han husker han var sulten når han skulle sove. Ahmed henviste også til venner der blev slået ihjel i kampene i byen, men kom ikke med detaljer. “Den Islamiske Domstol gav os ingen ‘straf’ for det de (en rivaliserende klan) gjorde ved min ven,” sagde Ahmed mens han stirrede ind i væggen foran sig.
Hvem førte dig til gruppen?
Ahmed var noget valen i sit svar. Han fastslår at den Islamiske Domstil på et tidspunkt begyndte at tilbyde 70 dollars om måneden til unge mænd der ville arbejde for dem. Jeg spurte ham, hvor pengene kom fra, og han svarede, “Domstolen fik dem fra Al Queda uden for Somalia” og kom ikke med flere detaljer.
Han slog fast at det var på dette tidspunkt han blev klar over at gruppen eksisterede. “Jeg hørte dengang om Al Shabaab, “Den Unge” hørte jeg den blev kaldt. De sagde den var for os unge mænd i hjælpen til Somalia og vor klan.” Han sluttede sig til gruppen i 2006, ved en lille ceremoni udført at den Islamiske Domstol.
Hvor sluttede du dig til Al Shabaab?
"I Mogadishu" svarede han.
Hvad tror Al Shabaab på?
Her i interviewet er Ahmeds svar ikke på de direkte spørgsmål. Måske grundet dårlig oversættelse eller blot fordi han føler han pointer er mere vigtige. Ahmed oplistede i stedet 3 nøglepositioner der åbenbart udgør en del af Al Shabaabs formelle kodeks.
Ahmed rykkede frem på stolen og rettede på sin skjorte før han svarede.
"Der er tre ting der er sande:
En person i vor gruppe vil dræbe alle de andre hvis du svigter din klangruppe. Det er hans arbejde og han skal gøre det.
Nogle Al Shabaab tager imod penge fra Al Qaeda. Det forandrer vore handlemønstre.
Nogle Al Shabaab viser troskab overfor deres familieklan, men nogle gør ikke. Sådan er det."
Hvad ønsker Al Shabaab?
"Nu har forholdene ændret sig siden jeg sluttede migt til. I begyndelsen var vi ‘Guds Værktøj,’ men nu mener jeg Al Shabaab kæmper mod hinanden og mod andre. Nu kæmper man for en plads i gruppen, Mennesker bliver slået ihjel på grund af dette og således er det nu anderledes” siger han. Havde du nogen møder?
"Ja", siger Ahmed uden flere kommentarer.
Hvor ofte mødtes I?
"Sommetider en gang om ugen, undertiden mindre. Vi ringede til hinanden hvis vi havde brug for et møde."
Hvad lavede du i gruppen?
"Jeg var kommandør” sagde Ahmed med betragtelig stolthed i stemmen. Han forsøgte at være et lysende eksempel i det særlige opgaver han fuldførte i de tre år han var i Al Shabaab, men Ahmed søgte at undgå at svare.
Mener du at brug af vold er nødvendigt for Al Shabaab?
Ahmed sad stille og tænkte sig om i et halvt minut for han svarede. .
"Tilbage i tiden mente vi at være 'Guds Værktøj’, så jo, dengang mente jeg det var rigtigt at slå ihjel,” siger han.
Er der forskellige grupper af  Shabaab?
Ahmed fastslår at der er mange grupper. Ifølge alle beretninger fungerede Al Shabaab i det mindste fra begyndelsen som den forlængede arm af Den Islamiske Domstol. Oveni er der en udefineret dynamisk klantilknytning i grupperne, og Ahmeds svar lader formode at en del af kampen mellem Al Shabaab grupperne har relation til magtkampe mellem familiegrupper, lokalt og regionalt og det er åbenbart stammerelateret. Famielievendettater er åbenbart tæt knyttet til Al Shabaab gruppernes kamp om magt. Han fastslår at klanidentifikation er nødvendig for at tilhøre en individuel Al Shabaabgruppe, men det er vanskeligt af forstå hvordan det præcist fungerer.
"Grupper i  Mogadishu, grupper i Galguduud, grupper i Baidoa. Mange klaner, mange familier, mange grupper” siger han med et skuldertræk..
Hvad kalder du din leder?
"Vi kalder ham Emir,” siger Ahmed og ser mig direkte i øjnene.
Er der nogen generaler eller kaptajner?
Der er nogen forvirring om betydningen af disse ord, men ved at slå op i en arabisk/engelsk ordbog fastslår han at det er der ikke. "Nej, nej, ingen generaler, ingen kaptajner, kun Emiren og lederne”
Hvad er navnet på Al Shabaab gruppen i Mogadishu?
Ahmed's svar synes at gå uden om spørgsmålet, men hans svar indeholder dog indsigt i Al Shabaabs gruppementalitet og kulturelle mønstre. Til dette spørgsmål skrev Ahmed sine svar på et stykke papir og Dr. Ali Mansouri (A'Sharqiyah University, Ibra, Oman) undersøgte dem. Ahmed skrev hver ord omhyggeligt så de ikke kunne læses forkert.
Hver af de følgende svar blev set på at konsulenter som vurderede de blev skrevet på arkaisk stil med henvisning til fortiden juridiske/politi funktioner i Kalifat systemet. Disse svar blev bemærket som havende betydning da de illustreret hvordan Al Shabaab ser sig selv med oldgamle sociale mønstre i den arabiske fortid.
Det skal dog bemærkes at Ahmed er somalier og konsulenten er iraker.
Ahmed forklarede rollerne som følger::
"Vi har tre positioner i Al Shabaa::
1. الحسب = "Police: Enforced law."
2. الجيش المجاهدين = "Military: Mujahedeen."
3. فرسان الحسب  = "Military: Rangers."
(For comparison the Iraqi consultant translation follows:
1. الحسب = "Police who collect money."
2. الجيش المجاهدين = "Militants who carry weapons for a cause."
3. فرسان الحسب  =  "Police on horses." )
Hver af disse har hvert deres arbejde. Vi betragter hinanden som udførende værket som Guds Værktøj.”
Hvordan betragter Al Shabaab udlændingene i  Somalia?
"Al Shabaab ønsker ingen udlændinge" svarede Ahmed ved at lave en bevægelse på halsen som skar han sin hals over. .
"Al Shabaab ønsker ingen Forenede Nationer, ingen amerikanere, ingen andre i Somalia.”
På dette tidspunkt ringede Ahmed mobil. Uden forklaring forlod han værelset i mange minutter.
Da han vender tilbage siger han blot, “Jeg skal gå” og afbryder mødet. Ahmed siger ikke farvel og vi tager ikke afsked med et håndtryk. Sa han gør gennem den svært bevogtede korridor uden for hotellet tager Ahmed sin telefon frem og begynder at SMS’e. I løbet af få sekunder er han borte i mængden af somaliere i den sene eftermiddags regn.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails