Ludfattige, men masser af Mercedes biler.
På en liste over verdens BNP vil man finde det østeuropæiske land Albanien næsten helt i bunden, lidt afhængig af hvilken listen man ser på. Albanien kommer ind som nummer 99 hos International Monetary Funds liste, med en årlig indkomst per indbygger på 8052 dollars. Til sammenligning er Irak (nr. 108) med 7080 dollars og Iran (nr. 72) med 13127 dollars. EU har som gennemsnit 32000 dollars - fire gange så meget som Albanien og USA er lige omkring 50000 dollars. Albanien er et af de fattigste lande i både Europa og Vesten.
Det skulle man dog ikke tro hvis man ser hvad befolkningen kører i.
Der er lige en sjat under 3 millioner mennesker i Albanien. Nationen havde et problemfyldt 20. århundrede, besat af Italien i 2. Verdenskrig og senere blev det et af verdens mest undertrykte kommunistiske nationer under Enver Hoxha fra 1941 til Hoxhas død i foråret 1985. Nationen blev et parlamentarisk demokrati i 1991, men forvandlingen som et hele er ikke gået glat for landets pressede økonomi.
I lande med lignende økonomiske forhold kan valget af biler være en præcis indikator der kan opsummeres som “bare det er billigt.” Dog gælder dette ikke for Albanien.
Som the New York Times fortæller, er det for mange af indbyggerne Mercedes eller ingenting. Mercedes er det helt store mærke i Albanien med 66% af køretøjerne ifølge en vurdering; Top Gear gav det 4:1. The Times henviste til et eksempel med “adskillige hundreder af velpolerede Mercedes biler” der var “parkeret i rækker på en mudret mark der ellers var fyldt med affald og kvæg der blev passet af ludfattige bønder der bor i nærheden.”
The Times knyttede denne præference for et bilmærke til Albaniens indtræden i kapitalismen. Da landets post-kommunistiske økonomi gik helt i smadder, emigrerede mange albanere til Vesteuropa. Mange besøg hjemme hos familierne og venner var dyrt, og de som havde råd købte en bil - og ofte blev det brugte versioner af ellers dyre biler som de kunne efterlade tilbage hos deres forældre eller søskende. Fordi de fleste emigrerede til Tyskland medbragte mange brugte Mercedes. Mærket blev synonymt med økonomisk velstand i Albanien, og rent praktisk, kunne mekanikerne lettere reparere en Mercedes, fordi der var mængder af reservedele til at få. Albanerne lyst til luksuskøretøjer eksploderede.
Det gjorde det sorte marked for de køretøjer også. I 1999 forklarede the Los Angeles Times hvordan. Albanere der emigrerede til Tyskland ville få arbejde, som regel ‘sort’ med en en del af deres løn udbetalt som gamle biler. Derpå blev den kørt tilbage til Albanien, solgt til en lavere pris end den var værd - ejeren kunne melde bilen stjålet, og få forsikringssummen udbetalt.
En win-win situation for forsikringssnydepelsen.
Bonus fakta: Det officielle Mercedes-Benz Museum er i Tyskland (ikke Albanien!), og har alt der hører Mercedes til. Ifølge Autoblog, er det også hjemsted for verdens “kraftigste kunstige tornadogenerator.” Museet har ikke branddøre, derfor ville der i tilfælde af brand kunne spredes røg i hele bygningen. Den 34,4 meter høje konstruktion ‘tornado’ er løsningen - den skaber en jetstrøm der trækker røgen ud af bygningens gange og fører den opad og ud af en ventilationskanal i taget.” Praktisk.
.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar