mandag den 10. marts 2014

Ramte et missil fra Gaddafis lager flyet fra Malaysia?

Ramte et missil flyet fra Malaysia           

                                             
Aaron Klein                                
           
Selvom forundersøgelser kun lige er begyndt og spørgsmål bliver stillet om muligheden af terrorisme, så burde efterforskerne være så forudseende grundigt at undersøge muligheden af et missilangreb i lyset af de nyeste informationer om den globale spredning af sådanne projektiler der er  stand til at nedskyde civile passagererfly.                    

Desuden er Kina kommet med en række advarsler om Nordkoreas missiler, herunder et der krydsede rute med et kinesisk fly med 220 passager i sidste uge.

Fredag klagede Kina til Nordkorea da et missil fra Nordkorea passerede et civilt jetfly tirsdag. Et fly der netop havde forladt Tokyo’s Narita Airport på vej til byen Shenyang i Kina.

Dagen før kom Sydkoreas Forsvarsministerium med en udtalelse gående ud på at det kinesiske civile fly havde “passeret da det ballistiske missil (fra Nordkorea) var for nedadgående.”

Kinas Udenrigsministeriums talsmand Qin Gang fortalte journalister, “På dette område har vi allerede kontaktet Nordkorea for at give udtryk for vor alvorlige bekymring.

“Hvis noget land vil holde øvelser så bør det tage de nødvendige forholdsregler ifølge international praksis for at sikre sikkerheden for civile i det relevante luftrum og havområde,” sagde Qin.

Qin sagde flyet var over internationalt farvand i en højde af 10 kilometer.

“Raketten kunne have ramt flyet på dens vej ned,” sagde han. “Nordkorea har ikke givet nogen advarsel. Det var en helt uventet og umoralsk handling der strider mod internationale normer.” En uge tidligere rapporterede Nordkorea om testaffyring af to kortrækkende missiler ud over havet.

Januar i år advarede tidligere CIA chef, David Petraeus om en “mareridts” situation, hvor spredningen af missiler kunne give terrorister kapaciteten til at nedskyde passagerfly.
 
Blot otte dage før et terrorist angreb i byen Kunming, døbt Kinas 11. september, “ forsvandt et Malaysia Airlines fly med hovedsageligt kinesere ombord over Det Sydkinesiske Hav.     

Den største plyndring af Man-Portable-Air-Defense-Systems, eller MANPADS, fandt angiveligt sted umiddelbart efter U.S.-NATO militær kampagnen der hjalp med til at styrte Moammar Gadhafis i Libyen.

Gadhafi havde fået samlet sig Afrikas største kendte reserve af MANPADS, og hans lager siges at have været mellem 15000-20000. Mange af missilerne blev stjålet af militserne der kæmpede i Libyen, herunder de som ble støttet af U.S. i deres anti-Gadhafi kampe.

I sidste uge var der ubekræftede forlydender om af nogle MANPADS savnedes i Ukraine.

I april måned sidste år offentliggjorde FN en rapport der klargjorde at våben fra Libyen til ekstremister blev spredt i “alarmerende hastighed,” og satte gang i konflikterne i Mali, Syrien, Gaza og andre steder.

De fleste MANPADS  er beregnet på at nedskyde lavtgående fly. Malaysia Airlines Flight MH370, forsvandt imidlertid fra radaren mens den var i stor højde og i fint vejr.

Detaljer om skæbnen for Malyasia Airlnes flyet kan tage måneder eller endog år at klarlægge. Selvom det er for tidligt at komme med konklusioner, og mulighederne vil blive flere under efterforskningen, så er der visse oplysninger om flyvningen der teknisk set kunne ligne et missilangreb.

Reuters har som de eneste citeret en kilde der siger, at de er ved at spore sig ind til fokus i efterforskningen om muligheden af at flyet er sprunget i luften under flyvningen.

Malaysia Airlines CEO Ahmad Jauhari Yahya fortalte journalister, at der ikke var nogen faresignaler fra piloten, med CBS News der kan fortælle dette lader formode “at uanset hvad der er sket med flyet, så skete det hurtigt og derfor en mulig katastrofe.”

Andre rapporter beretter om at radarsporingen af flyet indikerer at piloten kan være vendt om fra rejsen til Beijing før flyet forsvandt. Det var uklart, hvor hurtigt flyet foretog vendingen eller om hvorfor piloten belsuttede denne.

Samtidig har internationale efterretningsvæsener sluttet sig til efterforskningen efter nyheden om at to passagerer ombord benyttede stjålne pas, hvilket giver grund til at tro på terrorisme.

‘Mareridt’ truer passagererfly

På en konference i Tel Aviv, januar advarede Petraeus om en “mareridts” situation hvor brug og spredningen af missiler kunne gøre det muligt for terrorister at skyde et civilt passagerfly ned.

Petraeus talte ved den årlige konference ved Institute for National Security Studies, en tænketank ved Tel Aviv University.

Han henviste til en video på You Tube fra den Sinai-baserede Ansar Jerusalem jihadist gruppe, der hævdede den havde affyret et jord til luft missil mod en egyptisk helikopter.

“Det at nedskyde en helikopeter med et skulderbåren missil er et gennembrud,” sagde Petraeus.

“Som I ved, har det altid været vort værste mareridt at et civilt passagerfly kunne blive skudt ned af et sådant missil. Hvilket er årsagen til at vi er så bekymrede når de flyttes rundt omkring,” sagde han.

MANPADS bliver ikke kun flyttet rundt. Tusinder blev plyndret da Gaddafis lager var helt ubeskyttet efter NATO kampagnen i Libyen i 2011.

På det tidspunkt rapporterede CBS News at U.S. ikke var i stand til at sikre “tusinder” af MANPADS. CBS citerede en “troværdig kilde” der fortalte at hundreder af missiler blev sporet til Al Queda gruppen Islamisk Maghred, AQIM, den al Queda tilknyttede gruppe med base i Algeriet der nu anses som en af de alvorligste trusler for USA.
 author-image
Aaron Klein is WND's senior staff reporter and Jerusalem bureau chief. He also hosts "Aaron Klein Investigative Radio" on New York's WABC Radio. Follow Aaron on Twitter and Facebook.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails