Rene grønne batterier?
Grønne og teknisk udfordrede skribenter mener åbenbart, at batteridrevne biler og fly er åh så spændende nye rene “nul-udledninger” transportmidler.
Der er ikke meget nyt om batterier - batteridrevne biler kørte på britiske veje for 100 år siden - de blev så ‘skubbet’ ud af markedet ved forbrændingsmotorerne.
Batterier lagrer blot energi der er skabt et andet sted og de alle har en ‘livslængde.’ Hvert eneste batteri har brug for energi og ressourcer i produktionen, genopladningen, og udskiftningen, og hvert eneste trin giver sine egne emissioner.
Batterier kræver masser af dyre råmaterialer -- bly, kalcium, nikkel, kadmium, litium, ilt, kobber, stål, zink, aluminium og plastic og meget mere. Alle disse materialer skal fremskaffes gennem energikilder som kul eller gas til minedrift, fremstilling, konstruktion, montering læg dertil genopladning og genbrug plus energiforbruget ved at omsmelte metal. Endog vind- og solenergi er ikke emissiónsfri når først bygningen, vedligeholdelsen og livslængden, udskiftningen regnes med.
Alle biler, selv ‘Grønne’ har brug for at køre på veje der skal vedligeholdes, bygges ved brug af bitumen, asfalt og dieseldrevne entreprenærmaskinger. Det koster alt sammen og giver emissioner. Grønne biler skal også have ladestationer der igen kræver mere metal.
Batterier spiller en vigtig rolle i vort liv. Men der er altså ikke ‘emissionsfrie’
http://www.americanthinker.com/blog/2016/12/12_14_2016_15_11.html#ixzz4StXmcm2s
Ingen kommentarer:
Send en kommentar