torsdag den 28. september 2017

Lad dem leve op til egne normer

Lad dem leve op til egne værdier





Så længe man ikke lader sig forarge af farverigt sprog så må dagens læsning være dette essay på Ace of Spades Headquarters af en skribent der kalder sig Open Blogger.  I essayet klargør han for “Hvordan det at miste mine politiske værdier, hjalp mig til at opnå min frihed!” Jeg er ikke 100% sikker på at han i bund og grund mener det ironisk. Men logikken i hans argumentation kan man ikke komme uden om. Han begynder med Alinskys Fjerde regel:
Der er et igangværende spil som venstrefløjen kører mod borgerlige. Det er Alinskys taktik kaldet, “Lad dem leve op til deres egne værdier.” Det at leve op til egne værdier kan altså ikke være dårligt, men hvis man har høje idealer og værdier - ja det betyder man af og til kommer til kort.
Denne taktik har ellers været en sikker vinder for venstrefløjen i årtier. Ethvert fejltrin af kristne er en lækkerbisken, og borgerlige har bare at leve op til de højeste standarder, mens de selv (på venstrefløjen) stadig er ærværdige trods det de ofte i den grad træder ‘ved siden af.’ Altsammen indtil præsident Donald Trump:
For så kom Donald Trump, en fyr der bare lå lige til højrebenet for venstrefløjens dæmonisering. Jeg mener det er helt fair at sige at selv hans allerførste støtter var bekymrede over om Demokraterne med succes ville gøre ham til ‘den rene gift for vælgerne som et hele med hans noget bryske opførsel, at han kunne være vulgær, hans mange konkurser og meget offentlige skilsmisser.
Men så skete der noget besynderligt. Ikke kun var Donald Trump komplet ligeglad med angreb på hans karakter, det gjaldt også mange andre. Vi så dette nye paradigme gentage sig igen og igen i løbet af primærvalgene og på trods af mediernes gentagne profetier om at “denne gang er han færdig han gik for langt.”
Billedresultat for i'm better than them
Denne selvsamme ligegyldighed med det ‘en gang vedtagne, hjalp Trump til at klare valget og er fortsat ind i tiden med hans administration. Med den er fulgt en forfriskende befrielse af sindet, måden at tænke på
Open Blogger beskriver derpå, hvordan han har adopteret denne taktik om ikke at bekymre sig om hvad de siger og han går til modangreb. “Gengældelse,”som han så stolt proklamerer. .
Der er sådan set ingen regler længere, fordi venstrefløjen kun bruger dem een vej. Og ved at gøre det har de ladt det som engang var en rimelig ordentlig omgangstone mellem to partier i smadder og ruiner.
Billedresultat for i'm better than them
Jeg har ikke længere nogen investering, del i nogle særlige politiske værdier - ikke mere. - udover een: De regler som venstrefløjen skabte vil blive anvendt mod dem ligeså ofte og afstraffende som de har anvendt dem mod mig.
Denne nye filosofi har befriet mig for mere følelsesmæssig betinget angst end jeg kan beskrive. Bogstavelig talt så betyder det absolut intet for mig hvad venstrefløjen siger eller gør over for mig. Jeg er ligeglad med deres nedrige udfald. Jeg er ligeglad med deres beskyldninger. Jeg er ligeglad om de siger Trump lyver. Jeg er ligeglad med om Trump faktisk lyver..
De skabte dette Frankenstein. De ejer det. Jeg er helt fri for nogen forpligtelse. Jeg vil aldrig gå i forsvar igen. Jeg vil angribe, angribe, angribe - benytte deres egen taktik mod dem indtil de har lært lektien..
Det jeg ikke vil tillade dem er at de benytter mine værdier mod mig. Jeg har nemlig ikke brug for at bevise at jeg er bedre end dem. Det ved jeg allerede.
Der er så meget mere. Læs det hele.



Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails