Spanien: Muslimsk krig mod kvindelige P-vagter
Gatestone Institute af Soeren Kern
Det
er lykkedes for muslimske invandrede i Palma de Mallorca, hovedstaden
for de Balerariske Øer i Spanien at få trukket alle kvindelige
parkeringsvagter ud af det kvarter i byen hvor der er en stor muslimsk
befolkning.
Det træk afspejler den øgede
selvsikkerhed hos Spaniens muslimske samfund, der i de senere år har
søgt at påtvinge deres vilje over det spanske samfund på forskellige
områder, som de bedømmer som krænkende for Islam.
Kvindelige
parkeringsvagter der går rundt i gaderne nær en moske, på Plaza de Pere
Garau i den indre by i Palma har været udsat for en systematisk kampagne, hvor de er blevet generet og ydmyget af muslimer, der insisterer på, at kun mandlige vagter skal have lov til at arbejde i området.
I de seneste uger er spændingerne eskaleret til et punkt, hvor de
kvindelige vagter er blevet verbalt overfaldet og spyttet på af
muslimske immigranter der forsøger at tvinge kvinderne nu af kvarteret.
På grund af en voksende bekymring for deres fysiske velbefindende er de kvindelige ansatte nu blevet trukket ud af området
og erstattet med udelukkende mandlige. Beslutningen blev foretaget af
en privat virksomhed der hedder Dornier AS, der har koncessionen med det
offentlige parkeringssystem i Palma. .
Dette
træk har gjort spaniere over hele det politiske spektrum vrede. Mange
konservative, der betragter problemet i sammenhæng med den større
muslimske integration ser det som en gradvis anvendelse af Islamiske normer i byer og samfund over hele Spanien.
Den
spanske venstrefløj der længe har søgt at fremme muslimsk indvandring
og det multikulturelle ideal, hos dem bliver konflikten i Palma
betragtet som en overtrædelse af kvinders rettigheder, som formodes at være garanteret af den spanske forfatning og EU konventionen om Menneskerettigheder.
UGT
Fagforeningen har for eksempel bedt borgmesteren over Palma, Mateo
Isern, om at håndhæve spansk lov og genindføre kommunal kontrol over det
muslimske kvarter ved at lade de kvindelige vagter komme tilbage,
selvom det kræver, at de bliver eskorteret af bevæbnet politi når de
skal arbejde i muslimske områder.
I en meget kraftig udtalelse
den 4. september sagde UGT talskvinden Maite Silva at Byrådet har en
“forpligtelse til at sikre arbejdernes frihed til at udføre deres
pligter og ret til at bevæge sig frit i området.” Silva sagde det var
“utåleligt” at muslimer krænker befolkningens rettigheder som et hele og
kvinders især.
Hun
fortsatte: “Hvis Palmas Byråd ikke kan forhindre sex diskrimination på
byens gader, så bør byen gøre sig anstrengelser så de der er intolerante
og som ikke respekterer dette lands lov kan udskilles fra samfundet.
Det er ikke acceptabelt at kvindelige arbejdere i et frit og demokratisk
samfund forhindres i at udføre deres job fordi de er kvinder.”
En lokal aktivist gruppe ved navn Lobby de Dones
(kvindernes Lobby) har bedt om politisk enighed for at gøre opmærksom
på “den sociale alarm der er provokeret af tilbagetrækningen” af de
kvindelige p-vagter og sagde at byen “skal sikre ægte integrastion og
indføre alle nødvendige tiltag for at undgå at der skabes ghettoer.”
(Lobby de Dones er også gået ind for et forbud mod burkas i Palma.
Gruppen siger man er oprørt over den hrutige øgning i antallet af
kvinder der er iført muslimsk ansigtsdækkende slør på offentlige steder i
Palama og andre steder på de Baleariske Øer, der omfatter øerne
Mallorca, Minorca, Ibiza og Formentera. Der er nu anslået 42000 muslimer på øerne.)
Indtil
nu har anmodningen ikke båret frugt. Palma City Byrådet, af frygt for
at opildne den muslimske del af befolkningen har i stedet søgt at mægle
sig frem til et kompromis.
Den 3. september meddelte kommunens embedsmænd
at byen ville opruste med mere polititilstedeværelse i kvarteret for
“at garantere sikkerheden” for de kvindelige ansatte, “dersom de
frivilligt ønsker at vende tilbage til arbejdet i det berørte kvarter.”
Men byen vil ikke tvinge firmaet bag den offentlige koncession, Dornier
SA, til at de skal lade deres belsutning om forbud mod kvindernes
arbejde i kvarteret trække tilbage.
Samtidig benægter de muslimske ledere i byen at der er nogen problemer.
Ifølge Youssef Jouihri, præsidenten for det muslimske samfund på øerne,
“så er kvinder i Islam juveler der skal passes på. Vi har ikke lov til
at nedværdige dem, når de arbejder. Hvis nogen har generet kvinder er de
ikke ægte muslimer.”
Denne
‘snavsede’ historie fra Palma er blot en i stadig større række af
Islam-relaterede kontroverser i Spanien, hvor antallet af muslimer er
øget i fuld fart til anslået 1,5 millioner i 2012 fra blot 10000o i
1990.
Januar 2012 begyndte for eksempel to radikale islamiske TV-stationer
at sende 24 timer til spansk talende i Spanien og Latinamerika fra helt
nye stuider i Madrid. Den første kanal, sponsoreret af regeringen i
Iran, har fokus på spredningen af Shia Islam, den dominerende religion i
Iran. Den anden kanal, sponsoreret af regeringen i Saudiarabien har
fokus på spredningen af Sunni, Wahhabi Islam den dominerende religion i
Saudiarabien.
Også januar 2012 var det første barn i Spanien,
Fatima, hvis forældre er muslimer. Ifølge et estimat, da er 75% af var
alle babier der blev født i Spanien den 1. januar 2012 født af
immigrantforældre, hovedsagelig fra Marokko.
I december 2011 gik 3000 muslimske indvandrere på gaden
i den indre by af Terrassa i protest mod de seneste nedskæringer i
velfærdsydelser. Størrelsen og spontaniteten af protesten der var
organiseret og indeholdt marokkanske indvandrede var en overraskelse for
de lokale embedsmænd.
Fra moskeen i Terrassa
Også i december, ankom islamisk Sharia lov til den baskiske by Bilbao da en tetjensk indvandrer forsøgte at myrde sin 24 årige svigersøn, en kristen, for at gifte sig med hans 19 årige datter som er muslim.
I september blev muslimske indvandrere anklaget for at have forgiftet adskillige hunde
i byen Lerida, hvor 29000 muslimer nu udgøre cirka 20% af hele byens
befolkning. Lokale indbyggere siger muslimer dræber hundene fordi
islamisk lære er at hunde er “urene” dyr.
Også i september afslørede regionsregeringen i Katalonien at i løbet af de første seks måneder af 2011, forhindrede man 14 tvangsægteskaber og kønslig lemlæstelse af 24 muslimske piger.
I august godkendte byrådet i Salt, en by nær Barcelona hvor muslimske indvandrere nu udgør 40% af befolkningen, et etårigt forbud mod opførelsen af nye moskeer.
Det er det første forbud af sin slags i Spanien. Beslutningen fulgte
efter offentlig vrede over planer om at bygge en mega-moske finansieret
af Saudiarabien.
I
december 2010 blev en gymnasielærer i den sydspanske by Linea de la
Concepcion anklaget af forældre til en muslimsk elev, der sagde læreren
“nedværdigede Islam, ved at tale om spansk skinke i klassen.
Lækker spansk skinke - en vederstyggelighed
Lerida blev også i december den første kommune i Spanien til at forbyde burkahovedbeklædningen på alle offentlige steder. Kvinder der krænker forbudet vil blive idømt bøder på op til 600 euros.
November 2010, anerkendte de spanske byer Ceuta og Melilla, to enklaver i Nordafrika officielt den muslimske helligdag Eid al-ASdha, som en offentlig helligdag. Ved at gøre det blev de to byer, hvor muslimer udgør mere end 50% af befolkningerne de første spanske kommuner der officielt markterer en islamisk helligdag siden Spanien blev befriet fra muslimsk besættelse i 1492. .
Oktober 2010, krævede Det Islamiske Forbund i Malaga, i Sydspanien at Televison Espanola (TVE) det statsejede nationale offentlige TV-udbyder at man skulle stoppe med at vise en spansksproget TV-serie fordi denne var “anti-muslimsk” ved at den kritiserede visse aspekter af Islam, såsom tvangsægteskaber og manglen på kvinders rettigheder i muslimske lande.
I samme måned fandt indbyggerne i den baskiske by Bilbao at deres postkasser var proppet med flyers på både spansk og arabisk fra Bilbaos Islamiske Samfund, og man bad om penge til at bygge en 650 kvadratmeter stor moske der ville koste 550000 euros. Deres hjemmeside fastslår: “Vi blev fordrevet (fra Spanien) i 1609, sådan set ikke særlig lang tid siden ... Ekkoet af Al-Andalus vil genlyde i hele Ebro dalen. Vi er tilbage for at blive, Insha’Allah (Om Allah vil det)”
September 2010 blev et diskoteket i det sydlige Spanein i feriebyen Aguilas (Murcia) tvunget til at ændre sit navn og arkitektur efter islamister truede med at begynde en stor krig mellem Spanien og Islams folk” om man undlod. (Se denne på synopsis).
November 2010, anerkendte de spanske byer Ceuta og Melilla, to enklaver i Nordafrika officielt den muslimske helligdag Eid al-ASdha, som en offentlig helligdag. Ved at gøre det blev de to byer, hvor muslimer udgør mere end 50% af befolkningerne de første spanske kommuner der officielt markterer en islamisk helligdag siden Spanien blev befriet fra muslimsk besættelse i 1492. .
Oktober 2010, krævede Det Islamiske Forbund i Malaga, i Sydspanien at Televison Espanola (TVE) det statsejede nationale offentlige TV-udbyder at man skulle stoppe med at vise en spansksproget TV-serie fordi denne var “anti-muslimsk” ved at den kritiserede visse aspekter af Islam, såsom tvangsægteskaber og manglen på kvinders rettigheder i muslimske lande.
I samme måned fandt indbyggerne i den baskiske by Bilbao at deres postkasser var proppet med flyers på både spansk og arabisk fra Bilbaos Islamiske Samfund, og man bad om penge til at bygge en 650 kvadratmeter stor moske der ville koste 550000 euros. Deres hjemmeside fastslår: “Vi blev fordrevet (fra Spanien) i 1609, sådan set ikke særlig lang tid siden ... Ekkoet af Al-Andalus vil genlyde i hele Ebro dalen. Vi er tilbage for at blive, Insha’Allah (Om Allah vil det)”
September 2010 blev et diskoteket i det sydlige Spanein i feriebyen Aguilas (Murcia) tvunget til at ændre sit navn og arkitektur efter islamister truede med at begynde en stor krig mellem Spanien og Islams folk” om man undlod. (Se denne på synopsis).
Fra Le Meca til La Isla efter muslimsk krav.
Januar 2010, blev Mohamed Benbrahim,
imam i byen Tarragona nær Barcelona, anholdt for at tvinge Fatima
Ghailan, en 31 årig marokkansk kvinde til at iføre sig hijab - islamisk
hovedbeklædning. Imanen havde truet med at brænde kvindens hus ned,
fordi hun ifølge ham, er “vantro” da hun arbejder udenfor sit hjem, kører
bil og har ikke-muslimske venner.
December 2009 kidnappede ni islamister i byen Reus, også nær Barcelona en kvinde og anklagede hende for utroskab efter Sharia lov, og dømte hende til døden. Det lykkedes med nød og næppe kvinden at undgå at blive henrettet ved at flygte til en lokal politistation.
I en anden sag fandt en domstol i Barcelona Mohamed Kamal Mustafa, en muslimsk gejstlig ved en moske i den sydspanske by Fuengirola skyldig i at opildne til vold mod kvinder efter han har udgivet et bog med titlen, “Kvinder i Islam,” hvori han rådgiver mænd om hvordan de kan slå deres hustruer uden at efterlade afslørende mærker. En ikke angrende Mustfa karakteriserede sine 22 dage i fængsel som en “åndelig rekreation.”
December 2009 kidnappede ni islamister i byen Reus, også nær Barcelona en kvinde og anklagede hende for utroskab efter Sharia lov, og dømte hende til døden. Det lykkedes med nød og næppe kvinden at undgå at blive henrettet ved at flygte til en lokal politistation.
I en anden sag fandt en domstol i Barcelona Mohamed Kamal Mustafa, en muslimsk gejstlig ved en moske i den sydspanske by Fuengirola skyldig i at opildne til vold mod kvinder efter han har udgivet et bog med titlen, “Kvinder i Islam,” hvori han rådgiver mænd om hvordan de kan slå deres hustruer uden at efterlade afslørende mærker. En ikke angrende Mustfa karakteriserede sine 22 dage i fængsel som en “åndelig rekreation.”
Soeren Kern is a Distinguished Senior Fellow at the New York-based Gatestone Institute. He is also Senior Fellow for European Politics at the Madrid-based Grupo de Estudios Estratégicos / Strategic Studies Group. Follow him on Facebook.
http://europenews.dk/en/node/58456
Ingen kommentarer:
Send en kommentar