mandag den 17. september 2012

Velfærdsstaten umoralsk og uoprettelig

Velfærdsstaten: Umoralsk og uoprettelig

Forfatningen har ingen tilføjelse der inkluderer velgørenhed

Walter Williams
                                
Benjamin Franklin, statsmand og underskriver af vor Uafhængighedserklæring sagde: “Kun et retskaffent folk er klar til at håndtere frihed. Mens nationer bliver korrupte og ryggesløse har de brug for flere herrer” John Adams gav et ekko med en lignende udtalelse: “Vor forfatning blev skabt til et moralsk og religiøst folk. Den er helt utilstrækkelig for en regering af noget andet.” Er nutidens amerikanere retskafne og med moral, eller er vi blevet korrupte og ryggesløse? Lad os overveje det gennem nogle få spørgsmål.

Lad os sige vi ser en ældre kvinde der under smerter skutter sig ved en varmerist i en hård vinter. Hun er sulten og har brug for ly og lægehjælp. For at hjælpe kvinden går jeg hen til dig og benytter intimidering og trusler og kræver at du giver mig 200 dollars.Efter at have taget dine penge køber jeg mad, husly og lægehjælp til kvinden. Er jeg skyldig i en forbrydelse? En person med moral ville svare bekræftende. Jeg har begået tyveri ved at tage nogen ejendom fra en person for at give den til en anden.
   


De fleste amerikanere ville være enige i at det ville være tyveri uanset, hvad jeg gjorde med pengene. Nu kommer det vanskelige. Ville jeg stadig være en tyv hvis jeg nu fik tre personer til at være enige med mig i at jeg burde have dine penge? Hvad med 100 enige - 10000 eller 200 millioner enige mennesker?  
       
Hvad nu om jeg i stedet for personlig at tage dine penge for at hjælpe kvinden slog mig sammen med andre amerikanere og bad Kongressen om at benytte Internal Revenue Service (Skatterevisionen) for at inddrage dine penge?

Eller sagt på en anden vis, bliver en handling der helt tydeligt er umoralsk og ulovlig når den udføres som privat person lovlig og moralsk når den udføres gennem lovgivning og kollektivt?
Eller med andre ord, er det lovligheden der skaber moral? Før du svarer så husk at slaveriet var lovligt, apartheid var lovligt; Nazismens Nürnberg love var lovlige; og Stalin og Maos bud var lovlige. Lovliggørelse alene kan ikke være en vejleder for et retskaffent folk. Moralspørgsmålet er om det er rigtigt at tage det som tilhører en anden person for at give det til en som det ikke tilhører.

Misforstå mig ikke. Jeg tror personligt på at det at assistere sit medmenneske i nød ved at dykke ned i egen lomme er rosværdigt og bør hyldes. At gøre det samme ved at dykke ned i en andens lomme er forkasteligt, uærligt og bør fordømmes. Nogle mennesker kalder regeringens håndsrækninger for velgørenhed, men velgørenhed og lovliggjort tyveri er to fuldstændig forskellige ting.

Når det drejer sig om velgørenhed sagde James Madison den vidt anerkendte Fader til vor Forfatning, “Velgørenhed er ingen del af den lovgivningsmæssige pligt hos regeringen.” Efter det jeg ved har Forfatningen af Kongressen ikke fået en tilføjelse der inkluderer velgørenhed som en lovgivningsmæssig pligt.
 


Vor nuværende økonomiske krise, ligesom den i Europa, er det direkte resultat af en umoralsk opførsel.

Rundt regnet to tredjedele af vort forbundsbudget kan tilskrives Kongressens overtagelse af amerikanerens ejendom og uddeling af den til en anden. Social Security, Medicare og Medicaid står for næsten halvdelen af forbundsforbruget. Så er der andre velfærdsydelser, landbrugsstøtte og tusinder af andre forbrugsprogrammer, såsom fødevaremærker, og uddannelse mv.

Ifølge en 2009 Census Bureau rapport modtog næsten 139 millioner amerikanere - 46% - håndsrækninger gennem et eller flere forbundsprogrammer, og næsten 50% har ingen skattepligtige indkomstforpligtelser.

I lyset af vor lurende finansielle ulykke, hvad er det egentlig så vi debatterer? Det drejer sig  ikke om reduktionen eller elimineringen af den umoralske opførsel der har ført til, hvor vi er nu. Det er om hvordan vi betaler for det - nemlig beskatning af den rige, og dermed ikke indser at selvom Kongressen indførte en 100% beskaftning på indtægter højere end 250000 dollars om året, så ville det kun holde regeringen ‘kørende’ i 141 dage.

Ayn Rand, mindedes os om, i sin roman  “Og Jorden Skælvede,” at “når man har gjort ondskab til overlevelsesmidlet, så forvent ikke at mennesket forbliver godt.
. Walter Williams, Ph.D., is the John M. Olin Distinguished Professor of Economics at George Mason University in Fairfax, Va. He holds a Doctor of Humane Letters from Virginia Union University and Grove City College, Doctor of Laws from Washington and Jefferson College and Doctor Honoris Causa en Ciencias Sociales from Universidad Francisco Marroquin, in Guatemala, where he is also Professor Honorario.
http://www.wnd.com/2012/06/the-welfare-state-immoral-and-irredeemable/

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails