tirsdag den 19. marts 2013

Konkurrence til Nationalbanker - hvorfor ikke?

Lad os give Nationalbanken noget konkurrence


                                
Pssst. Kunne du tænke dig at købe nogle Stossels? Det er min egen valuta med mit portræt. Hvorfor skulle du have tillid til dem?

Fordi jeg lover at indfri dem med guld. Og så er jeg troværdig. Jeg har nemlig penge i banken, og et arbejde som giver mig mere end jeg bruger.

Som modsætning har politikerne der står bag den amerikanske valuta et uholdbart underskud. Federal Reserve trykker så mange penge, at siden man åbnede dørene i 1914, har dollaren mistet mere end 90% af sin værdi.

Nuvel, jeg sælger altså ikke Stossels. Amerikanere bliver fængslet for at tilbyde alternative valutaer. Regeringen insisterer på et monopol. Så selvom jeg er noget utilfreds med at have nogle penge, hvis værdi ‘fordamper’ så er der ikke så meget jeg kan gøre ved det. At trykke mine egne dollarsedler ville være en sund konkurrence, men det kalder regeringen for falskmøntneri.


Hvorfor? Hvorfor skal vor regering dog gøre valutakonkurrence ulovligt? Hvis jeg nu virkelig trykkede min egne penge, så ville ingen skulle behøve bruge dem! Men mennesker kunne hvis de ønskede det. Konkurrence er i det store og hele rigtig godt. Så hvorfor dog ikke noget konkurrence på valuta?

De fleste mennesker jeg har interviewet om ideen har afvist den. De sagde at privat valuta burde være ulovligt. Men eftertænksomme, solide tænkere er uenig. I 1975 et år efter han vandt Nobel Prisen i økonomi udgav F.A. Hayek “Choice in Currency,” der har inspireret en generation af “fri banks” økonomer. Hayek lærte os at konkurrence ikke kun respekterer individuel frihed den skaber væsentlig viden, som vi ikke kan få på anden vis. Enhver Centralbank er begrænset i sin adgang til sådan viden og underlagt politisk pres, uanset hvor uafhængig den formodes at være.

“Dette regeringsmonopol, ligesom postmonopolet har sin oprindelse i, ikke noget gode det giver folket, men udelukkende i ønsket om at forstærke regeringens magtbeføjelser,” skrev Hayek. "Jeg tvivler på om det har gjort noget gode udover for de styrende og deres favoritter. Al historie modsiger den tro at regeringen har givet os mere sikre penge, end vi ville have haft uden deres hævd på en eksklusiv ret til at udstede dem.

Tidligere Forbundsbanks økonom David Barker diskuterede denne tanke her for nylig på mit show på Fox Business.

“Der er masser af måder, hvorpå private penge kunne være bedre,” sagde Barker, “Det kunne have indbygget chips, der ville gøre det lettere at tælle.”

De chips ville også forhindre forfalskninger.

Der plejede at være private valutaer. En forretningsmand, der solgte jern og tin lavede mønter der reklamerede for hans virksomhed. The Georgia Railroad Co., lavede også sin egen valuta. 
 
Dette blev ulovligt i 1864 - Abraham Lincoln var fan af en centralbank.

Folk formoder i det store og hele, at regeringen er omhyggelig med at passe på dollarens værdi. Som vi har set er det langt fra tilfældet. Da Franklin Roosevelt blev præsident hævede han dollarprisen på guld - fra sin seng.

I sin dagbog skrev FDR’s Finansminister Henry Morgenthau Jr.: “Hvis nogen dog blot var klar over, hvordan vi fastsætter guldprisen....så ville de være skrækslagne.” En dag blev Roosevelt spurgt om hvordan han valgte ændringen i guldprisen, og han sagde han forøgede den med 21 cents fordi 7 var et lykketal (3 gange 7).

Når regeringens pengepolitik bliver for slap, får man hyperinflation, som i Tyskland i 1920’erne. Et mere frisk eksempel er Zimbabwe, hvor priserne steg så hurtigt, at regeringen trykte sedler med en værdi på 100 billioner dollars (Zimbabwe dollars, forstås)

“Det ville aldrig være sket dersom der havde været private konkurrerende valutaer,” sagde Barker, der går ind for at opløse Forbundsbanken. “I alle de tilfælde i verdenshistorien, hvor vi har haft konkurrence, har vi aldrig set nogen galopperende inflation.”

Barker sagde at informationstidsalderen kan nedbryde regeringers monopol på at udstede penge. “Der er eksperimenter i gang. Der er noget der kaldes Bitcoin, der er elektroniske penge som nogle mennesker eksperimenterer med. Den lovmæssige status er en smule uklar.” Jeg påpegede ironien ved at en tidligere økonom hos Forbundsbanken ønsker at lukke samme.


Forbundsbanken er ikke det første regeringsagentur jeg ville få afskaffet,” sagde han. “Men noget vi har lært i løbet af de sidste adskillige årtier det er at centralplanlægning ikke fungerer ligeså godt som markedet.”


John Stossel is a longtime award-winning broadcast journalist who hosts "Stossel" on the Fox Business Network. He's the author of "Give Me a Break" and of "Myth, Lies, and Downright Stupidity." To find out more about John Stossel, visit the Creators Syndicate webpage.

http://www.wnd.com/2012/04/lets-give-the-fed-some-competition/

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails