Til døden os genforener
I
1945, mens 2. Verdenskrig var ved at slutte, dukkede der mangfoldige
politiske fraktioner op i Europa. I Nederlandene for eksempel skabte en
gruppe af socialister Det Hollandske Folks Bevægelse, Nederlandse
Volksbeweging ("NVB"), i håb om at afslutte over hundred år med
segregation som blev kaldt “sætte grænser.” Denne tilstand, ulig de
typer af segregation som amerikanerne historisk set er bekendt med er
vertikal - ingen gruppe betragtes af samfundet som hele som værende mere
vigtig end en anden. I Nederlandene delte denne “sætten grænser”
samfundet primært i religiøse retninger med Katolikker og Protestanter
der levede i hvert deres eget samfund.
Hvilket førte til begravelsessteder som herunder.
I
1842, giftede en oberst i det hollandske kavalleri, JWC van Gorkum sig
med en kvinde kendt som JCPH van Aefferden. Forholdet var kontroversielt
- van Gorkum var protestant og van Aefferden katolik. På trods af den
fremherskende kultur dengang forblev de to gift i årtier, forholdet
ophørte da Gorkum døde i 1880. Han blev begravet på en kirkegård nær den
hollandske Roermond på det sted som hedder Begraafplaats Nabij de Kapel in 't Zand
( kirkegården nær kapellet i 't Zand"). At være adskilt tog man meget
seriøst - hvert samfund havde sine egne skoler, aviser og kirkegårde -
og Begraafplaats var derfor ikke noget særligt. Man tog denne
opsplitning bogstaveligt, med hver religion havende sin egen sektion.
Van Gorkum blev begravet i den protestantiske sektion som alle andre
protestanter på den tid.
Men
da van Aefferden gik bort otte år senere kunne hun ikke blive begravet
sammen med sin afdøde mand; selv i døden skulle katolikker holde sig til
deres egne. Mens hun var i live fremkom hun med sine tydelige ønsker --
hun ville ikke begraves på familiens gravsted, og i stedet ønskede hun
at ligge så nær sin ægtemand som muligt. Løsningen kan ses på billedet.
Og her er hans.) De to gravsteder, adskilt af en mur og religioner, viser hænder der holder i hinanden.
Det
er en elegant omgåelse af nogle uelegante regler, og en omgåelse der
stillede denne ‘grænsesætning’ i dårligt lys. Det lykkedes NVB med
succes af ændre hollandsk kultur midt 1960’erne.
Bonus fakta:
I 1935, drog en rumænsk skulptør ved navn Stan Ioan Patras til en lokal
kirkegård og begyndte af lave grafiske epitafier på gravstenene, der
viste hvordan afdøde døde (også sammen med et digt). Traditionen
fortsatte efter Patras’ død i 1967, og kirkegården der ligger i
landsbyen Sapanta nær grænsen til Ukraine er nu kendt som ‘Den Glade
Kirkegård.’ Her er en billedserie. (Og her er Patras' gravsted han selv lavede). Som BBC fortalte i 2002,
er kirkegården blevet noget af en turistattraktion, med besøgende der
ofte købe hjemmelavede gravmarkører fra kunstnerne i området.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar