Prøvekørsel: GM's Volt 'er ikke særlig fornuftig
David Shepardson / Detroit News Washington Bureau
Washington — Consumer Reports har foretaget en foreløbelig prøvekørsel af Chevrolet Volt, og stiller spørgsmål ved om General Motors Co.,'s flagskib egentlig er økonomisk 'fornuftig'. Det delvist elektrisk drevne køretøj er på forsiden af april udgaven - det indflydelsesrige tidsskrifts årlige undersøgelse af biler - men GM køretøjet får kritik.
"Når man ser udelukkende på dollars og cents forekommer den ikke særlig fornuftig. Volt er ikke særlig effektiv som et elektrisk drevet køretøj, og den er heller ikke særlig velgenet som et benzindrevet køretøj, når det drejer sig om benzinøkonomi," sagde David Champion øverste leder af Consumer Reports auto test center på et møde med journalister. "Den bliver svær at sælge til den almindelige forbruger."
Tidsskriftet fandt ud af, ved prøvekørsel i Connecticut i barks vintervejr, at Volt når op på 40-43 kilometers rækkevidde udelukkende på el.
GM talsmanden Greg Martin bemærkede at det har været en ekstrem barsk vinter - og som Volt kører sagde han han er nået på på en rækkevidde af 46-53 kilometer på el alene. Men han bemærkede at i mere moderat vejr, vil rækkevidden springe op til 65 kilometer på el, eller måske længere.
Champion tror en hybridbil, såsom en Toyota Prius, er mere anvendelig til visse ture.
"Hvis du kører cirka 110 kilometer, vil en Prius faktisk give dig flere kilometer pr. liter end Volt," sagde Champion.
GM har dog bemærket at de fleste amerikanere kan holde op med at bruge benzin ved de mest almindelige køreture med Volten, samtidig med at dens benzinmotor kan give frihed til at køre længere ture, hvis der er behov for det.
Tidskriftet har kørt 4100 kilometer i Volt. Man betalte 48700 dollars plus 5000 dollars for ekstraudstyr hos en Chevy forhandler.
Champion bemærker at Volt er dobbelt så dyr som en Prius.
Han bemærkede også at de fem timer en opladning tager er irriterende, og han var desuden kritisk over for Volt's varmesystem.
"Man har sædevarmere, der holder din krop varm, men dine fødder og hænder er kolde," sagde Champion.
Consumer Reports vil senere på året udgive en gennemgående vejtest af Volt, og vil løbende opdatere den.
Champion roste varmesystemet på den udelukkende eldrevne Nissan Leaf - som Comsumer Reports lånte fra den japanske forhandler -- men sagde også, at i kold vejr er rækkevidden meget begrænset.
Nissan Leaf
På en tur var rækkevidden i Leaf sat til 70 kilometer, da han kørte ind på en 13 kilometers motorvejsstrækning faldt den dog fra 70 til 25 kilometer, efter at have kørt de 13 kilometer med 115 kilometer i timen.
"Hvis det fortsætter med at falde så drastisk, da kommer jeg til at gå på arbejde," sagde Champion.
Champion sagde i interviewet, at han tror Volt vil "sælge det antal de ønsker at sælge til de mennesker der bare vil have den."
Trods sin kritik af Volt roste Champion dens accelleration og anerkendte, at under visse køremønstre da kunne forbrugeren helt undgå at bruge benzin. Tidsskriftet bemærkede at Volt er fint udstyret og har "en glidende og behagelig kørsel."
Men han sagde der er af masser af afskrækkende elementer.
"De vil komme til at leve med de kompromiser som køretøjer giver," sagde Champion, "Når man ser på det sådan ret logisk så giver den ikke meget mening."
Før Consumer Reports beslutter om man vil anbefale Volt har man brug for data fra mindst 100 ejere, og et år med driftsdata.
http://detnews.com/article/20110228/AUTO01/102280401
Ingen kommentarer:
Send en kommentar