Ny styrke: Kvinder tilbage til køkkenet
Patrice Lewis
Da jeg var 10 år gammel læste jeg en bog der helt bogstaveligt ændrede mit liv.
Nu ville det være flot at kunne sige at det var Bibelen eller noget lignende ophøjet, men det var ikke tilfældet. Det var "My Side of the Mountain" af Jean George.
Kort
 fortalt beskriver bogen de eventyr en dreng, der er løbet bort fra 
hjemmet i New York City, og tilbringer et år ved at bo i Catskill 
Mountains, med at jage, lave fælder og indsamle forråd oplever. Første 
gang jeg læst bogen ville jeg så gerne lære de primitive og 
grundlæggende ting som Sam Gribley lærte sig selv. Han levede i den 
ultimate uafhængighed.
Bogen forklarer aldeles storartet mit liv som voksen på en landsted på 20 acres
 i North Idaho, hvor vi skaffer os kød, mælk, frugt og grøntsager og 
lever af så megen selvforsyning som det er muligt i en moderne tid. Vi 
lever ikke af selve jorden - det tvivler jeg på særlig mange mennesker 
kan gøre mere - men vi forsøger så godt vi kan.
I
 lang tid blev vi betragtet som excentriske, særlinge, fordi vi valgte 
denne livsstil. Udover en lille gruppe af ligesindede skøre kugler, da 
mente alle andre vi virkelig måtte være tossede. Hvorfor dog frivilligt 
lægge hvidløg på glas, muge ud i stalden, malke køerne, dyrke jorden og lave ost?
Derfor var det med stor interesse jeg læste en artikel i Washington Post med titlen, “Den nye husholdning: For sjov! Giver det styrke, eller et tilbageskridt for den amerikanske kvinde?” 
Artiklen
 beskriver i detaljer, hvordan et stadig større antal kvinder fra byerne
 nu er i færd med de gammeldags gerninger såsom - konservere, bage sit 
eget brød, strikning, syning o.s.v. “Over hele landet,” bemærker Emily 
Matchar, “er kvinder på min alder (31) optaget af meget hjemlige 
aktiviteter, som vore mødre og bedstemødre så ivrigt forkastede. Vi er 
på vej tilbage til syltetøjskogning og strikkepinde, både for sjov og 
for at få en bedre kontrol over hvad vi spiser og har på.”
Det var sandelig også på tide. 
Hele
 tonen i fr. Machars artikel er en kombination af glæde og forvirring. 
Hun nyder helt klart at lære noget fra tidligere tider, samtidig med hun
 på samme tid er noget imod at kvinder går så meget op i husholdning. 
“Kunne denne ‘nye husholdningstrend’ begynde at ligne noget med 
gammeldags forpligtelser?” spekulerer hun på. “Er det en moralsk eller 
miljømæssig nødvendighed? I årtier har feministernes perspektiv været at
 tjene penge for at købe organisk dyrket hindbærsyltetøj som selve 
beviset på kvindens styrke. Nu er feministerne bekymret om at det at stå
 i køkkenet og vitterligt selv lave hindbærsyltetøj ikke er et svigt af 
“sagen.” 
Der
 er en chockstemning over artiklen, som om at det at indrømme at kvinder
 holder at huslige pligter er lidt pinligt og ydmygende, og muligvis 
midlertidigt. Heldigvis bliver sådanne irriterende gammeldags interesser
 fortolket gennem de gode progressives briller, nemlig “modstand mod 
industrielt fremstillede fødevarer og deres miljømæssigt skadelige 
virkninger.” Jovist, fr. Machar anerkender at kvinder uden for al tvivl 
nyder denne traditionelle feminine side hos sig. 
Vær
 blot ikke bekymret. Artiklen citerer Megan Paska der underviser i 
bymæssig husholdning og “før-industrielle talenter” i New York City. 
“Kvinder finder denne livsstil meget givende og styrkende,” siger hun. 
“Nogle mennesker formoder at dette er et tilgeskridt for 
feministbevægelsen, men jeg ser det som en udvidelse af den.”
Ja,
 Himlen forbyde at traditionelle feminine talenter som syning eller 
konservering skulle true feministbevægelsen. Uanset hvad kvinder 
foretager sig så skal de fortsætte med at støtte “sagen.” 
I
 alt for lang tid er manuelt arbejde og “før-industrielle talenter” 
blevet forkastet med foragt som værende uværdige af alle, undtagen de 
halvdumme, de uuddannede og de som mangler ambition om at foretage sig 
noget bedre ....kort sagt underklasserne. Selv det at opdrage sine egne 
børn var uværdigt. Det betød intet, hvor mange magtfulde kvindelige 
direktører der forlod deres firmaer og genopdagede glæderne ved hjemmet;
 de blev bort afvist som værende forrædere for den progressive feminist 
sag. 
Selv
 nu betragtes husmødre der foretrækker at konservere deres egne tomater 
som excentriske. Hvorfor dog det besvær når man kan købe dåser med 
tomater fra en fabrik? Frem
 for at opmuntre knægte til at gå i færd med deres naturlige lyst til at
 slå søm i noget og bygge huse i træer, så køber forældre computer spil 
til dem for at de skal være indendøre klistret til en skærm, og intet 
praktisk lærer. 
Naturligvis
 er slutresultatet at generationer af amerikanere ikke længere kan 
“reparere noget.” Vi kan ikke sy vore egne kjoler, skrue på egne biler, 
konservere vor frugt eller ordne vore hjem. De gode gamle hyldede 
egenskaber som at malke en ko og lave smør og ost - nuvel - lad os blot 
indrømme, at jeg forsøger at skabe mig et udkomme ved de egenskaber, 
netop fordi så få mennesker ved hvordan de udføres. 
Det
 er derfor jeg som husmoder, landbokone og iværksætter hylder enhver og 
ethvert forsøg på undervisning i hjemlig fødevarefremstilling og i de 
“før-industrielle talenter.” Det har længe været min klagesang
 at de grundlæggende overlevelsesegenskaber gennem 5000 årig 
civilisation er gået så katastrofalt tabt på blot 100 år. Jeg betragter 
genopdagelsen af husholdning som fantastisk. 
Efter
 årtier med udpræget afhængighed af andre for at få dækket vore 
basisbehov er folk ved at lære at afhængighed slet ikke er det ‘dejlige’
 det er blevet blæst op til. Afhængighed efterlader os sårbare og ude af
 stand til at tumle svære tider. Derfor kæmper folk, både i by som på 
land med at generobre “før-industrielle talenter” der nærmest er gået 
tabt. 
Jeg
 betragter denne trend med stor glæde. Den “nye husholdningsførelse” bør
 ikke ses som en trussel for feminismen, men snarere en dejlig ekstra 
dimension til det feminine (og maskuline). Traditionelle talenter kan 
være yderst givende selv når de er kønsrelaterede. 
Men
 jeg kan stadig klukle over, hvordan feminister bare ikke kan indrømme 
at kvinder muligvis gøre feminine ting, såsom de huslige sysler. I 
stedet føler feminister sig tvunget at bidrage med denne interesse til 
noget gennemført såsom være imod “industrielt fremstillede fødevarer og 
deres miljømæssigt skadelige virkninger.” 
Jeg
 anser det imidlertid som noget mere dybtliggende. Mennesker er dog 
trods alt, væsener der er forudvidende. Økonomiens dystre udsigter er 
blevet bemærket af rigtig mange. Det er derfor “den nye husholdning” gør
 en dyd ud af en nødvendighed men folk kæmper for mere uafhængighed.
Forresten - hvilken side er du på Søster! 
Patrice Lewis is a freelance writer whose new book is "The Simplicity Primer: 365 Ideas for Making Life more Livable."
 She is co-founder (with her husband) of a home woodcraft business. The 
Lewises live on 20 acres in north Idaho with their two homeschooled 
children, assorted livestock, and a shop that overflows into the house 
with depressing regularity. Visit her blog at www.rural-revolution.com.
http://www.wnd.com/index.php?fa=PAGE.view&pageId=373729
 
 
 
 Opslag
Opslag
 
 
Ingen kommentarer:
Send en kommentar