Begravet kristent imperium kaster nyt lys over tidlig Islam
Matthias Schulz
Arkæologer
studerer ruinerne af et begravet kristent rige i Yemens bjergområder.
Stederne har givet anledning til en række spørgsmål om Islams tidlige
historie. Har der været en kirke i Mecca?
Relieffet “Manden med Kronen” fandtes i Zafar, Yemen og betragtes som bevis på at der var en kristen kejser i regionen før Islam bed sig fast.
Budet
“Du må ikke gøre dig noget udskåret billede” har i lang tid været fulgt
meget strengt i den arabiske verden. Der er meget få statuer af
kaliffer og gamle konger fra regionen. De hedenske guder i ørkenen blev
sædvanligvis tilbedt “anikonisk” det vil sige som væsener uden form.
Kendetegn
Muhammad
havde skæg, men der er ingen portrætter af ham. Nu er der imidlertid
dukket et værk af et menneskeligt selvportræt op i Yemen. Det er en
person hugget ud i stenen, der tilsyneladende stammer fra tiden med
Profeten.
Paul Yule, en arkæolog fra den sydvesttyske by Heidelberg, har studeret relieffet, der er 1,70 meter høj, i Zafar, cirka 930 kilometer syd for Mecca. Det skildrer en mand med kæder af juveler, krøller og sfæriske øjne. Yule daterer billedet til tiden omkring 530 AD.
Den tyske arkæolog udgravede steder i det klipperige højland i Yemen,
en beskæftigelse der viste sig ret så farlig her for nylig på grund af
de politiske forhold i landet. På sin sidste opgave tabte Yule 8 kilo og
hans udstyr blev konfiskeret.
Ikke
desto mindre er han tilfreds, fordi han var i stand til af bringe
noter, stykker af ruiner og knogler tilbage til Heidelberg. Yule har
konkluderet at Zafar var centeret for en arabisk stammekonføderation, et
rige der strakte sig over to millioner kvaddratkilometer, og havde
indflydelse helt til Mecca.
Endnu
mere forbløffende er hans konklusion om at konger der havde indflydelse
på Bibelen levede i det bjergrige område. “Manden med Kronen” på
relieffet var også kristen. .
Erobrere fra oldtidens Etiopien
Yule har set nærmere på den mystiske kjortelklædte figur i en rapport til det akademiske tidsskrift Antiquity.
Han er barfodet, hvilket er typisk for koptiske helgener. Han holder et
bundt kviste, et symbol på fred i venstre hånd. Der er en bjælke på
tværs over hans hoved der antyder et kors. I tilgift har han en krone,
som de der blev båret af kristne herskere i oldtidens Etiopien.
Alt
dette antyder, at manden med det runde ansigt er en efterkommer af
erobrere fra Afrika som det lykkedes at gennemføre en af de dristige
landgangsoperationer i oldtiden. I 525 AD sendte Negus, eller kongen, af
Aksum en flåde over Det Røde Hav. Soldater og kampelefanter blev færget
over vandet mod øst på tømmerskibslignende fartøjer for at sprede
evangeliet. I de efterfølgende årtier, erobrede hans hær store dele af
Arabien.
Den første spydspids som mål var ved hovedstaden Zafar.
Som en himmelsk fæstning, var byen anbragt på en udslukt vulkan og i en
højde af 2,8 kilometer over havets overflade. Dens mure med tårne og
alarmklokker var 4,5 kilometer lang. Der boede cirka 25000 i Zafar.
Ifølge
Yule lykkedes det konføderationen mellem det 3 og det 5. århundrede at
få fuldført en “meteoragtig fremgang” og blive en supermagt. Deres
købmænd handlede med sandaltræ fra Ceylon og valerian fra Persien.
Staten kontrollerede havnebyen Aden, hvor skibe med krydderier fra
Indien lagde til. Røgelse, fremstillet i Arabien blev der også handlet
med. Det var et sted med luksus. Yule fandt vinamforer, efterladenskaber
fra kostbare fiskeekstrakter og paladser dekoreret med sfinxser og
løver.
Et fredeligt multikulturelt samfund
Samfundsstrukturen
i Zafar syntes også at være enestående. Byen havde et stort jødisk
samfund, beviset er et segl med Torategnet. Hebraiske inskriptioner er
afdækket. Zafars indbyggere bestod også af kristne, der byggede en kirke
der i 354 AD. Arabere der tilbad gamle guddomme boede i sidegaderne.
Snart
var det dog slut med dette fredelige, multikulturelle samfund, da
spændingerne begyndte at vokse i det 5. århundrede og Arabien blev
forvandlet til en kampzone.
Det
Byzantinske Imperium med en overflod af våben herskede i Vest, og dets
vassaler foretog indhug ind i ørkenen. De havde følgeskab af kristne
missionærer der medbragte doktrinen om Den Hellige Treenighed til
hyrderne på randen af Rub’ al Khali, sandørkenen der udgør det meste af
den sydlige tredjedel af den arabiske halvø.
Disse
Imperialister Med Hellige Hjerter blev mødt af sassaniderne fra det
persiske rige, med deres bueskytter og hære af mænd med skæg og
jernrustninger. Jøderne der boede i titusindvis i oaserne, blev i en vis
udstrækning knyttet til denne styrke.
Det
var en konfrontation mellem øst og vest, enhver blev tvunget til at
vælge side. Dette gjaldt også Zafar. For at hindre Kristendommens
fremmarch konverterede individuelle arabiske konger først til
jødedommen. Hele den herskende klasse i riget fulgte derpå med. Fra da
af, blev navne som Yehuda og Yussuf almindelige.
Så
greb de til våben. Cirka 520 AD angreb de den kristne koloni i Najran,
hvor der var kirker og klostre. Utallige kristne blev slagtet. De
chokerende nyheder nåede hele vejen til Europa.
Najran
En ‘Marionet Konge'
Nu
begyndte voldsspiralen hurtigt at komme i omdrejninger. De rasende
byzantinere og deres allierede fra Afrika drog på hævntogt. Kaleb, den
aksumitiske konge af Etiopien (der havde guldjuveler i håret, og blev
ført rundt på en vogn på en elefant) gik til modangreb.
Hvis
kilderne er korrekte så var hans første flådemanøvre en eklatant
fiasko. I 525 AD, med hjælp af ekstra krigsskibe leveret af Byzans fik
han med succes fuldført transporten til den anden side af Det Røde Hav.
Relieffet
af “Manden med Kronen” fra Zafar blev åbenbart skabt under denne
invasionsperiode. Yule fortolker den som en gengivelse af etiopernes
kristne “Marionet Konge.
De
invaderende fortsatte deres angreb. Sydarabiens hellige kriger Abrha,
havde længe haft kontrol over områder. Han forsøgte endog at befri
biskopper der blev holdt som fanger af den persiske fjende i Nisibis
(nutidens Tyrkiet) cirka 2500 kilometer borte.
Manden
indledte samtidig et religiøst korstog. Han genopbyggede kirker der var
blevet ødelagt i Najaran, og han fik bygget nye i Marib og Aden.
Hans
smukkeste kirke var i Sanaa. Det havde udsmykkede døre og en trone af
elfenben og perlemor. Om morgenen kom solstrålerne ind gennem et
alabasterpanel i kuplen. Byzantinerne støttede projektet, og sendte
håndværkere, marmor og mosaik.
Resultatet blev et arkitektonisk mirakel, noget som Arabien aldrig før havde set.
Efter
Islams triumf i det 7. århundrede blev kirken revet ned og dens skatte
plyndret og en moske blev bygget på stedet. Som Barbara Finster, en
arkæolog fra Bamber i Bayern fandt ud af opdagede stammer nogle af
søjlerne i moskeen fra den ødelagte kirke, mens nogle af kirkens
storslåede mosaikarbejder blev sendt til Mecca, som krigsbytte.
Fjendskabet
mellem Sanaa og Mekka var der lige fra begyndelsen. Korans lærde i
Middelalderen rapporterer at Abraha byggede sin fantastiske kirke for at
lokke pilgrimme bort fra Kaaba, Islams mest hellige sted.
Endnu
en islamisk kilde beskriver, hvordan uoverensstemmelsen eskalerede: En
vred indbygger fra Mecca forrettede sin nødtørft i kirken i Sanaa,
hvilket foranledigede at den rasende Abraha sendte sine krigere, på
elefanter, ud for at ødelægge Kaaba’en. I fortolkningen i Sura 105 i
Koranen var den eneste grund til det ikke lykkedes ham, at Allah havde
bevæbnet en flok fugle med bolde af ler der regnede ned over den kristne
hær som var det granater.
Et
dette intet andet end religiøse myter? Der er historisk bevis i form af
en inskription på en klippe om at Abrah udførte storstilede udfald mod
modvillige arabiske stammer nær Mekka i 552 AD. Nogle få historikere fra
vesten betragter det som værende det rigtige år for Muhammads fødsel.
Den lærde Ibn Ishak, der skrev den første biografi om profeten fastslår
at Koranens budbringer blev født “i elefantens år.”
Besynderligt
nok så kunne den forvitrede klippeinskription fortolkes til at betyde,
at stammen Kuraish, som profeten tilhørte, undertiden kæmpede for de
kristne. Var de allierede? Blev Muhammad født i en by der var under
korsets banner?
Vanskelige tider
Der
er antydninger af dette kan være sandt. For eksempel er i der i Mekkas
ældste historie nævnt en kristen begravelsesplads, beskrevet af den
arabiske historiker Asraki.
Sikke
noget rod. i Oldtidens Arabien er de tre abrahamitiske religioner vævet
ind i et forvirrende mønster. Men Koranen ‘sejrede’ til sidste.
Meget
er dog stadig uklart. Vor målsætning bliver kompliceret af den
kendsgerning af Islams fødsel fandt sted i en meget vanskelig periode.
Data om klimaet udledt af limstenshuler i Oman viser at der var en
frygtelig tørke på den sydlige del af Den Arabiske Halvø i midten af det
6. århundrede. Der var også en pestepedimi der begyndte i 541 og berøre
hele Orienten. Andre mindre epidemier fulgte, med tusinder og atter
tusinder der døde.
Det
var disse rædsler der muligvis igangsatte nedturen for Zafar. Yule
formoder at tørken ødelagde “den skrøbelige økologi i bjergområderne.”
Kvæget døde af tørst og laderne stod tomme.
Er
arkæologens mistanker korrekte? Selv Muhammad var som barn truet af
sygdom og sult. Ifølge Ibn Ishak var hans plejer da han var spæd
alvorligt bekymret da hun blev bedt om at bringe den lille dreng tilbage
til hans fødeby.
Grunden, skriver han var “pesten i Mekka.”
http://www.spiegel.de/international/world/buried-christian-empire-in-yemen-casts-new-light-on-early-islam-a-874048.html
Ingen kommentarer:
Send en kommentar