De kæmpende bønder: Tak til Jer

Iowahawk

I oktober 1864, meldte en 38 årig landmand fra Story County, Iowa sig til Comnpany I hos Iowa Volunteer Infantry. Med en hustru og fem små børn at brødføde, og ikke sikker på han ville komme tilbage i live må det have været et vanskeligt valg. Enheden han tilsluttede sig havde allerede lidt alvorlige tab ved Shiloh og Vicksburg og mange var døde i Andersonville fængslet. Men han var også patriot og en kristen der var imod slaveriet og derfor følte han det som sin pligt at slutte sig til Union sagen. Med høsten vel i hus, og med den ældste søn gammel nok til at overtage tøjlerne, marcherede han sydpå, kom i kamp ved Spanish Fort næste forår. Om efteråret overgav Lee sig, og han vendte hjem og drev landbruget til han døde i 1908.


Den landmand var min tipoldefar. Bibelen han havde med i krig er nu hos mine forældre, og jeg har haft lejlighed til forsigtigt at bladre i den for at finde svarene på, hvorfor han drog afsted. Udover hans navn og nogle få notater på indersiden af dækket, lod han svaret svæve i luften. Jeg forstiller mig dog, at svaret ikke ville være så meget anderledes, end hos nogle af de andre Iowa landmænd som jeg har kendt der har svaret på en opfordring. Landmænd som min oldefar Billy Stebner, plejede som en gammel mand at få mig og min bror til at gyse med sine beretninger om, hvordan han var med til at være i hælene på Pancho Villa ind i Mexico sammen med General Black Jack Pershing.

Landmænd på min bedstemors ide, bedstefar John Cullen, fulgte med Pershing på dennes næste opgave i Europa og oplevede rædslerne i skyttegravskrigen ved Marne. Eller hans søn John, mariner, der kæmpede i blodbadet ved Okinawa.

Hver uge skrev han et brev til sine fem mindre søstre, herunder min 6 årige mor, og fortalte dem, at alt nok skulle blive godt igen. Landmænd som Donnie Burge, en majsdyrker der skrev sig på listen til den 5. Army i 1955 og tilbragte de næste to år med at få tatoveringer på armene og stirrede over den 38. breddegrad på de skulende nordkoreanerne. Heldigvis holdt våbenstilstanden, og han vendte hjem og overtog landbruget. Og her er jeg så.

Landmænd som min svoger Ron, tilbragte 3 omgange i Vietnam som pilot på en Huey helikopter. Ligesom min onkel John skrev han opmuntrende breve hjem til sin 6 år ældre søster der voksede op og blev gift med mig. Efter krigen tilbragte han de næste ti år som helikopterinstruktør ved Fort Rucker og vendte hjem til malkekvægsbedriften i Northøst Iowa. Tre af hans egne børn har fulgt opfordringen: Min niece Devin, der var i Bagdad 2004, 20o5 og kørte en tre tons lastbil med 389. Iowa Combat Engineering Battalion. Landmænd som hendes mand Rick tjener for tiden i 389. i Irak på sin anden mission, borte fra deres lille nyfødte datter.

Hver eneste af dem fylder mig med ærefrygt og forundring og en taknemmelighed, fordi jeg har det kosmiske held at være født i et land der er i stand til at frembringe landmænd (eller ikke-landmænd) som dem. Hvor kommer de fra, denne lange række af almindelige mænd og kvinder af almindelig herkomst, der risikerer alt, og som blot forklarer det med det ganske enkle "Jeg gjorde blot min pligt"?

Jeg er bange for, jeg aldrig helt vil forstå det, men en dybfølt tak til hver eneste af Jer.