søndag den 21. februar 2010

Marsvin optræder

Præsident Obamas 'Marsvin' show

Harold Witkov

Da jeg gik i Folkeskolen i de tidlige 1960'ere kan jeg huske at hele min klasse skulle på en fornøjelsestur til Brookfield Zoo. Højdepunktet på turen var det som først for ganske nylig var kommet til zoo, og det var Marsvin Showet.

Jeg kan huske at publikum ved Marvin Showet næsten alle var lærere og eleverne, en vi stod allesammen skulder ved skulder som sardiuer i en dåse. Jeg kan huske alle Marsvine trickene, hoppene, at de legede med bolden, og alt det plaskeri, enten med vilje eller utilsigtet, altsammen morede det publikum. Jeg husker dog bedst træneren fordi jeg studerede ham med hans kommandoer med stemmen og signaler med hånden overfor marsvinet der ventede på hans instruktioner. Jeg kan huske trænerens spand med fisk der stod lige i nærheden og han belønnede hvert marsvin rigeligt efter fuldført trick. "Hvor er det dog sejt at være marsvin træner," tænkte jeg.

Da showet var forbi, gik vi alle ud og passerede kanten af bassinet. Det lykkedes mig ved skæbnens hjælp at komme i øjenkontakt med et af marsvinene. Jeg løftede min hånd over skulderen og lod som om jeg have en fisk i hånden, og begyndte derpå en zig-zag bevægelse med mit håndled. Til min store forbavselse og chock rejste marsvinet sig vertikalt ud af vandet. Da mine klassekammerater skreg vendte min lærer sig for at se, hvem der forårsagede balladen. Jeg sænkede min hånd ned på siden så hurtigt som jeg kunne, og marsvinet gled tilbage i vandet.

Hele postyret var ovre ligeså hurtig som det begyndte. Men det jeg husker allerbedst af hændelsen var, at marsvinet betragtede mig, mens jeg gik ud af området sammen med mine klassekammerater. Jeg kunne sværge på, at marsvinet gav mig et ondskabsfuldt blik, fordi jeg ikke havde givet ham hans velfortjente fisk.

Når jeg nu ser tilbage på min erfaring, kan jeg se det er en form for metafor for dagens politiske situation. Jeg kan se marsvin-træneren som Præsident Obama, publikum repræsenterer verden og marsvinene i bassinet det amerikanske folk.

Indsamlet fra friheden i et gigantisk ocean og til hyldesten og fryden i verden fratager Præsident Obama os nu vore friheder og træner os op til at være behagesyge for verden, fremfor at være verdens ledere. Prøv at se, hvor underholdende vi kan være med hvert trick han giver os lov til at optræde med. Gennem hans trænings programmer og teknikker så prøv at se, hvordan han svækker vort militær, hvordan han overtager vore banker, vor bilindustri, og førend du ved af det vor sundhed! Prøv at se hvordan vi hopper rundt og laver kunster og kæmpeplask. Gør det han beder om, at du får din friske stimulus fisk. Vær dog omhyggelig. For hvis du ikke optræder som han beder dig om, og bryder sig om, så giver du anledning til problemer, som helst bør undgåes.

Hvordan passer så oplevelserne hos en ti-årig knægt, ved et marsvin show ind i denne metafor? Man kan vel sige, at den lille dreng og marsvinene er som spøgelsesånder af Obama og Amerika som det vil komme til at se ud dersom Obamas præsidentskab fortsætter sin nuværende kurs. Som tingene udvikler sig lige nu vil Amerika virkelig blive til endnu en nation blandt nationerne. Det amerikanske folk vil kun have lidt tilbage og præsidenten vil ikke have nogen fisk at tilbyde. Det som engang var en voksen mand med en spandufld fisk og som krævede tricks udført, vil i stedet være en lille dreng ved bassinkanten der løfter sin tomme hånd i en zig-zag bevægelse med intet af værdi at tilbyde. Det som engang var et fritlevende marsvin i det store hav vil i stedet være et frustreret dyr i et bassin der venter på den taknemmelighedsfisk der aldrig vil komme.

Ebenezer Scrooge (Dickens 'Et Jule-eventyr') spurgte engang, "Er dette blot skyggebilleder af det som skal ske, eller er måske kun skygger at ting der kan ske?" Hvis tingene sker som det ser ud til i endnu tre eller, Himlen forbyde det, syv år mere, da vil vi befinde os i bassinet som optrænede marsvin uden den frihed vi engang havde glæde af, og med intet at tilbyde andet, end fjollede tricks. '

For mit vedkommende så foretrækker jeg at stå ved bassinkanten fremfor at være i bassinet.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails