Kvinder er mere end bryster
Saudiske kvinder. Objekter for manden
Nancy Kobrin, PhD, Joan Lachkar, PhD
Her fornylig skrev, Wajeha Al-Huweidar, den førende talskvinde for saudiske kvinders rettigheder, "Hvordan kan den saudiske kvinde have sunde bryster når hun skades psykologisk, og undertrykkes sociologisk og politisk?"
Al-Huweidar gik efter den saudiske regering for den oprørende chauvinistiske hykleriske holdning ved at se, hvordan de manipulerede med deres egne misbrugte og genembankede kvinder gennem et slags spil - idet man lader som om man er bekymrede over kvinder og problemet - brystkræft!!
Den saudiske regering tvang disse kvinder til at forsøge at sætte en rekord til Guinnes Book of Records ved at skabe det største lyserøde bånd i verden med en menneskekæde (der kunne kun være kvinder med, på grund af den seksuelle aparthedi)
Dette rekordsættende svindel manipulatiosnummer med deres egne kvinder for at få en verdensrekord er en reminiscens af nazisterne der opførte Theresienstadt, som en mønster koncentrationslejr for jøderne. Det bør ses som et ondsindet forsøg på at redde ansigt hos et overmåde skamme ligt regime der er så moralsk betændt og mislykket at det vil nedværdige sig til sådan et niveau.
Dette kan være i forbindelse med saudiernes forkærlighed for det obskøne og perverse. Blot ved at forsøge at forstå det afslører vi også saudiernes akilleshæl. Det kan synes som om de lider af mandlig snæversynethed så de kun kan relatere til det kvindelige gennem hendes bryster - ikke betragte dem som menneskelige væsener der er lige med dem? For mange saudiske mænd betragtes brysterne som deres legetøj, noget man kan nyde. Da de dog er genstande der er brug for, misundes de også og derfor er det nødvendigt at 'angribe' og 'ødelægge' dem.
I psykologisk sprogbrug kaldes dette for opsplitning og genstandsmodvilje, at de saudiske mænd ikke kan betragte en kvinde som et helt menneske med ægte behov og følelser, men udelukkende tjener som en genstand for en's egen personlige glæde eller tilfredsstillelse. I Object Relations Teorien omtales dette som - et delvis objekt forhold.
Saudiske mænd opfostres ikke til at betragte kvinder som talentfulde, dygtige, intelligente der bør respekteres elller for det de virkelig er. I stedet skal de ydmyges/hånes og slås, ligesom de skal udføre 'tricks' som at binde et lyserødt bånd om alle disse kvinders kroppe.
Saudi Arabien fjerner bevidst kvinders individualitet og deres kvindelighed.
Vi kender alle en ven eller et familiemedlem der nu slås mod brystkræft. Kampen er aldrig forbi, for man lever under et åg af bekymring over om canceren mon vender tilbage. Vi hylder disse kvinder som vi hylder Wajeha Al-Huweidar for hendes mod til at sige fra. Undskyld udtrykket, men her kan vi tale om nosser -- disse kvinder har dem, de saudiske mænd ikke. Måske det er det de misunder!!
Dette offentlige misbrug af kvinder får os til at tænke på de kvinder der kommer i terapi fordi de kæmper mod brystkræft. Vi er der for at hjælpe dem med at lindre deres frygt og hjælpe dem videre i livet, at være pro-aktive. Som professionelle mentalhjælpere udelukker vi aldrig de psykologiske aspekter. Ofte taler de om "canceren" og pludselig går de over til at tale om deres forældre eller ægtemands krænkende/dominerende/kontrollerende opførsel.
Som professionelle er vi godt klar over at vi ikke kan kontrollere den "ægte" cancer da vi jo ikke er kræftbehandlere, men vi hjælper disse kvinder med at få kontakt med indvirkningen af den følelsesmæssige og psykologiske "indre" cancer - den del af dem selv, der uden deres vilje, tillader dem at være underlagt deres ægtemands misbrug, der kan metastasere sig, vokse som en indre gift, fordi de føler sig så hjælpeløse at de intet kan gøre. Hvorfor? Disse kvinder lider under den terror, at de vil blive myrdet hvis de bliver, eller hvis de går, og det med rette.
Mange kvinder bliver, og de som gør oprør eller forlader manden, er i fare for at blive myrdet eller stenet, det er som et dobbeltægget sværd. Det er absolut ikke for di de selv inviterer til misbruget men det er blevet holdt fysisk nede så længe at de føler der ikke er nogen udvej. Hvor er kvinderne her i U.S. og blandt de moderate muslimer der vil stille op for disse saudiske kvinder der er blevet forudprogrammeret, ødelagt mentalt af et så gennemført tanke manipulerende og nedbrydende regime.
Måske forskellen mellem en muslimsk kvinde i Saudiarabien og en amerikansk kvinde er at den amerikanske kvinde har et valg, som den muslimske ikke har. Vi har valgmuligheder, kvindegrupper og kontorer der tager sig af voldsramte kvinder, hvorimod de muslimske kvinder har det modsatte, regeringskontorer der ikke kun støtter misbruget men tilskynder til det.
Mens de saudiske kvinder dog har nogle tilflugtsteder og støttegrupper da blegner kongedømmet i sammenligning med lande i Vesten der forsøger det bedste de kan at give bedre hjælp til muslimske immigrant kvinder der bliver misbrugt. Forestil dig også, at dette er landet med de To Hellige Steder i Islam: Mekka og Medina, fredens religion. Hvor er sindets fred for disse kvinder.
Vi kan blot konkludere ved at sige at saudiske mænd er med i en slags fantasileg, der går up på, at "jovist der vil være fred når vi mænd har udslettet kvinders magt og gjort dem til intet og kun da vil der være fred."
Men de saudiske mænd glemmer en ting - uden brystet eller livmoderen ville der ikke være nogen muslimske mænd!
Det haster med at støtte de saudiske kvinder mens de kæmper for deres frihed. Vi håber også at disse saudiske kvinder ikke vil få brug for at hade den kristne, jøden eller nogen andre og at de også vil søge en fred med Israel.
*MEMRI Special Dispatch No. 3389—Saudi Arabia/Women's Topics/Democratization and Reform in the Arab & Muslim World. “Saudi Women's Rights Activist Wajeha Al-Huweidar: For the Authorities, Saudi Women Are a Pair of Breasts, Not People with Feelings and Souls.”
FamilySecurityMatters.org Contributor Dr. Nancy Kobrin, a psychoanalyst with a Ph.D. in romance and semitic languages, specializes in Aljamía and Old Spanish in Arabic script. She is an expert on the Minnesota Somali diaspora and a graduate of the Human Terrain System program at Leavenworth Kansas. Her new book is The Banality of Suicide Terrorism: The Naked Truth About the Psychology of Islamic Suicide Bombing.
FamilySecurityMatters.org Contributor Dr. Joanie Jutta Lachkar is a licensed Marriage and Family therapist in private practice in Brentwood and Tarzana, California, who teaches psychoanalysis and is the author of The Narcissistic/Borderline Couple: A Psychoanalytic Perspective on Marital Treatment (1992, The Many Faces of Abuse: Treating the Emotional Abuse of High -Functioning Women (1998), The V-Spot, How to Talk to a Narcissist, How to Talk to a Borderline and a recent paper, “The Psychopathology of Terrorism” presented at the Rand Corporation and the International Psychohistorical Association. She is also an affiliate member for the New Center for Psychoanalysis.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar