tirsdag den 11. januar 2011

Akademiet i opbrud

Akademiet i opbrud!

Bruce Walker

I de budgetnedskæringer, som enhver regering i de velhavende demokratier står overfor, giver forhøjelsen af undervisningsgebyrerne årsag til de fleste protester både fagligt, og noget mere råt også håndgribeligt. Britiske studerende stormer kontorerne, forårsager kaos, og truende ødelæggelser. Engang bragte kulminearbejdere den britiske regering på knæ. Nu truer parasitiske universitetsstuderende med at knække den britiske regering.

Studerende i Californien er i gang med noget lignende, skønt dagsordenen til fordel for bosiddende, men illegale studerende, og mod amerikanske borgere der kommer fra andre stater ikke ser ud til at genere disse studerende alt for meget. Over hele Amerika, over hele den vestlige verden, gør 'det lærde selskab' oprør.

Helt sikkert. I stadig højere grad tilskynder venstrefløjen os til at 'købe' den holdning at akademierne er helt uundværlige i et oplyst samfund og for national styrke og teknologi.

Faktisk er akademierne en byrde for det moderne samfund, med alle ordets betydninger. I løbet af det sidste århundrede er højere læreanstalter (hvoraf næsten alle nu i stedet er "universiteter") gået fra steder med seriøs studium og intellektuel forskning, til enorme, og i det store og hele ondartede eksklusiv kaster i præsteklassen. Udenadslære af korrekte dogmer har erstattet selvstændig ægte tænkning.

Evolution ved naturlig udvælgelse, for eksempel, er en uangribelig lov i antropologi, trods de kæmpestore huller, der er blevet bredere og mere dybe med tiden. Ethvert sind der tør gøre sig fri og udfordre den tvivlsomme Darwin står overfor at få 'smæk,' som Ben Stein viste så fremragende i sin film. Global opvarmning, endnu en belejlig myte hos det korrupte akademi, kvæler tvivlernes publikationer og planlægger i al hemmelighed at skjule beviser der går dem imod.
http://jonathanmetz.com/test/wp-content/uploads/2010/12/burden_612.jpg

Hvis det er situationen hos de "hårde videnskaber" så har man kun brug for ringe fantasi for at forstå den meget større rædsel hos de "bløde videnskaber" og i kunsten. Historieundervisningen har i de sidste tyve år nærmest benægtet tilstedeværelsen af Den Kolde Krig (John Earl Haynes og Hevey Klehr har skrevet en bog udelukkende om dette emne). Sovjets infiltration af Amerika var langt værre end nogen kunne forestille sig i 1950'erne. De rigelige bekræftende, stensikre beviser fra VENONA, KGB arkiverne, GRU arkiverne og andre kilder er bare helt overvældende. Alligevel lader akademiet stadig som om, at de ihærdige anti-kommunister i 1950'erne mishandlede mange uskyldiges liv.

Præsident Obamas katastrofale "stimulus" plan var fast forankret i Keynesiansk økonomi, som måske var ny, da hans General Theory of Employment, Interest and Money (Hovedteorien om Beskæftigelse, Renter og Penge) blev udgivet for 70 år siden. Denne teori, er dog helt forkert. Den kan ikke forudsige en økonomisk udvikling. Værre - meget værre - er den fortsatte forgabelse hos akademiet af Karl Marx's rædselstænkning. Man kunne håbe, at den misantrop der øvede indflydelse på Hitler, Stalin, Mussolini og Mao, og hvis ideer har forvandlet lande til lighuse, uden der er kommet det mindste positive udbytte, ville kunne holde op med at tiltrække 'seriøse' moralske tænkere. Akademiet har imidlertid for lang tid siden standset søgningen efter seriøse moraltænkere.

Hvorfor har vi brug for 'det lærde selskab'? Viden og myriader af nye indlæringsmetoder kan med lethed findes udenfor akademiet. For 50 år siden, arbejdede min far, der havde en eksamen i videnskab og med de bedste karakterer, for en stor virksomhed der beskæftigede sig med avanceret teknologi. Nye universitetsuddannede, selv de kvikkeste af dem, er mellem fire til fem år bagud i forhold til frontløberne i videnskab og teknologi.

Selvom der udføres meget fint videnskabeligt arbejde på mange universiteter er det bare helt forkert at formode, at dette system er det bedste til forskning. Det er, helt sikkert, det mest behagelige for godt betalte universitetslærere, men behagelighed og teoretisk gennembrud er ikke knyttet til hinanden.

'Det Lærde Selskab' fik vi engang at vide, gav os "helstøbte individer." I dag får vi i stedet Orwellske ideforladte personer der har de samme forudsætninger, benytter den samme tankegang, og når til identiske konklusioner. At sammenligne akademiet i dag med Middelalderens universitetssystem er noget uretfærdigt...for Middelalderens universiteter.

Meningsudveksling, modsat den moderne pseudo-historie, var ganske almindelig og tolereret på de universiteter. Der var forskellige ideskoler, der var uafhængige og respekterede. De tænkende var rigoristiske til det intense.

"Den Højere Uddannelse" i dag ligner endnu mindre det oprindelige Akademi, hvor Platon hjalp med til at vejlede tankegangen hos nogle få unge grækere. Dette havde ingen curriculum, ikke noget fakultet, ingen undervisning, og intet krav om ensartethed. Platons mest berømte elev Aristoteles udviklede en anderledes tilgang til filosofien og videnskaben fra Platon. At gentage det Akademi ville kræve, at man afmonterede de kæmpekomplekser vi har og de omfattende støttebureaukratier hos det moderne "akademi."

Nogle af universiteterne i Middeladleren

Akademiet i dag er som Partiet i Orwells 1984. I bogen, inde i bogen The Theory and Practice of Oligarchal Collectivism, beskriver Orwell specifikt, hvem der fik lov at være med i Partiet: "Lærere," "videnskabsfolk" og sociologer" blandt få andre -- trælbundne hjerner fanget i akademiet, der allerede var blevet til en barsk kaserne, for de fremtidige overherrer. Partiet var selvfølgelig afhængig af magten, og den afhængighed overtrumfede alt andet, især sandhed og moral. Det var en kirke uden en Gud, et præsteskab der mangler tro af nogen slags, gennemsyret af et begær, der kun kunne tilfredsstilles gennem elendighed.

De højere læreanstalter havde som formål, i de tidlige år, at undervise i formålet med moral. Ideen om, at denne institution skulle have en frygtelig dyr form for avanceret fagundervisning ville have forbløffet professorer og studerende i fortiden. Holdningen om at der var brug for akademiet for at producere militante skarer i en slags ideologisk hær ville have gjort vore forfædre rædselsslagne.

Læreanstalterne havde mere end noget andet til hensigt at tillade mennesker at blive ædle, ærværdige og 'rene' på måder som hverdagslivet ikke kunne. Nu har vi smaskforkælede unge, der kræver at skatterne fra skraldemænd og cafeteriadamer skal benyttes til at give dem deres mystiske, meningsløse eksaminer.

Nu har vi klovneagtig lovgivning som "DREAM Loven," der forudsætter at en ulovlig indvandrer der kommer til en højere læreanstalt på en eller anden måde "hjælper" samfundet. Selv konservative synes fortryllet af de højere læreanstalter, og fonde til at hjælpe børn af faldne soldater til at komme på universitetet rangerer højt blandt patriotiske velgørenhedsordninger. Akademiet, der står overfor den samme form for finansiel usikkerhed som alle os andre, er i opbrud. Jovist det er virkelig i opbrud.

http://www.americanthinker.com/2010/12/academia_is_revolting.html

Bruce Walker is the author of a new book: Poor Lenin's Almanac: Perverse Leftists Proverbs for Modern Life.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails