En elite der stadig forkaster ham
J.T. Young
Man kan kun tolerere Jesus, hvis han ikke er Guds søn.
Julen
minder os om, at for nogle i vor “elite” så er Jesus ultimative
forbrydelse den samme. Selvom totusind år adskiller dem, så er nogle
medlemmer af den liberale elite i vore dage, ligesom eliten på Jesu tid -
ikke villige til at acceptere Jesus som værende Gud.
I
Lukasevangeliet kapitel 22 genfortælles at Jesus bringes foran den
højeste domstol i Jerusalem. Følgende beseglede hans skæbne: “og
man spurgte ham: »Er du Messias, så sig det.« Jesus svarede: »Hvis jeg
siger jer det, vil I alligevel ikke tro det.......Så råbte de i munden
på hinanden: »Er du da Guds Søn?« Jesus svarede: »I siger det selv. Ja,
jeg er!«
»Behøves der da flere vidner?« lød det rundt omkring. »Vi har jo selv hørt ham sige det.«
Trods alle de falske anklager og overtrædelser der blev rettet mod Jesus, så var det dette direkte spørgsmål om han var Gud og hans erkendelse af det, der forårsagede at eliten i hans eget samfund forkastede ham.
Mens
vi står i en stadig mere verdsliggjort Jul er det tydeligt, at nogle
medlemmer af vor egen selvudnævnte liberale “elite” på lignende vis
forkaster Jesus, fordi han anses som være Gud. Imidlertid er vor elites
afvisning ikke, fordi Jesu erkendelse krænker deres religiøse
overbevisning, men fordi den legemliggør en religiøs tro.
Der
er masser af rum til Julemanden i ikke religiøse sange, til at give
gaver og til at fejre “årstiden” på denne tid af året. I en sådan ånd er
Julen blot god og sjov, og allervigtigst - den er ikke religiøs.
Der
er ingen mangel på andre verdslige “helligdage” (skønt rodordet i den
terminologi der stammer fra “hellig dag” måske i irritation får nogle
til at stoppe for at tænke efter) Det er præcis det modsatte! Der er en
veritabel eksplosion af mindedage - nationale “helligdage” og endnu
flere “anerkendelsesdage” såsom Jordens Dag. Få mennesker “fejrer” dem
faktisk slet ikke - udover en fridag når det går højt og til en lille
kofangermærkat i den anden ende af spektret.
Hvis
nu Jesus blot kunne være med på programmet om ikke at være Gud ja så
ville der heller ikke være noget problem med krybbespillene på Domhusets
trapper ved juletid. Hvis hans tilhængere bare, ganske enkelt, kunne
acceptere ham blot som et menneske - en vis mand, eller en god mand,
eller måske endda en revolutionær mand (at foretrække i skikkelse af Che
- ikke Washington), så kunne alt tilgives. Vore moderne tiders elite
har masser af plads for mennesker af mange disse afskygninger - så lad
dog Jesus være blot en af dem, ikke alle tre på en gang.
Problemet
er at Jesus ikke vil nu, ligesom han ikke ville for to årtusinder
siden. Og på grund af det, er det lige så klart, at var Julen ikke
allerede en helligdag, en ægte Hellig Dag, så ville nogle medlemmer af
den liberale elite kæmpe med næb og kløer for at forhindre den i at
blive den nationale helligdag den er nu.
Årsagen
til denne følelsesmæssige afvisning af Jesus som Gud går et godt stykke
ud over blot disse elitæres grove misrepræsentation af First Amendments
sprogbrug om religion og til noget som Forfatningens Fædre aldrig
havde til hensigt: At vende udelukkelsen af en statsstøtter religion til
en statsstøttet udelukkelse af religion.
Den
virkelige grund til disse elitæres forkastelse er deres behov for og
krav om relativisme. Hvis alt er relativt så er alle tings værdi
tilfældigt og skal være tilfældigt. I en endeløs parade af afskygninger i
gråt, kan tingene skifte plads med vilje - det vil sige - deres vilje.
Der er kun behov for mæglere til at pege på tingenes værdi. Og
selvfølgelig er det for disse elitære deres rolle. Alle vi andre kan
blot følge med så godt vi kan og måske håbe på at komme til at forstå -
senere.
Problemet med Gud er at Gud er alt andet
end relativ. Gud er absolut. I stedet for disse elitæres mélange af grå,
så er Gud sort og hvid. Der er godt og ondt, og der er frelse og
fordømmelse - alt sammen på Guds betingelser ikke vores. Der er ikke
plads i en sådan verden til det som disse elitære forestiller de kan
gøre bedst, og allermest ønsker: At definere verden efter deres egne
forestillinger.
Således
ikke for at sige at sådanne elitære ikke vil tolerere religioner. Det
er bare det at religioner skal kende deres plads. Disse elitære er sådan
set glade for at se religioner som kulturelle fælder, fremfor udtryk
for Gud. Således kan de afvises med et alfaderligt klap på hovedet. For
disse elitære er religioner ikke om Gud, de er blot spændende.
Der
er ingen mere fyldestgørende demonstration af Gud end skillelinjen for
disse elitære ved deres helt anderledes behandling af Julen frem for
Påsken.
Disse
er de vigtigste helligdage i den kristne kalender. Den førstnævnte er
langt lettere for disse elitære at verdsliggøre, end sidstnævnte. Hvem
kan nemlig ikke fejre en fødsel? Alle er jo blevet født. I modsætning
hertil er der kun en person der er opstået fra de døde. Det
uomtvisteligt beviset på at være Gud. Gud er så meget tilstede i Påsken,
at det er umuligt af skille ham fra den.
For kristne, hvis der ikke var nogen Påske så heller ingen Jul. For disse elitære kan der kun være Jul, de ignorerer Påsken.
Verden
har forandret sig meget i de tyve århundreder siden Jesus, men nogle af
vore eliter har ikke - på nogen vis. Hvordan vover Jesus dog at
udfordre deres myndighed. Selv i denne elitismens fiktive tidsalder så
er der dog en ting der ikke vil blive tolereret: Nogen der bekender at
være Gud.
J.T.
Young served in the Department of Treasury and the Office of Management
and Budget from 2001 to 2004 and as a Congressional staff member from
1987 to 2000.
http://spectator.org/archives/2012/12/24/an-elite-that-still-reject-him
Ingen kommentarer:
Send en kommentar