søndag den 5. januar 2014

Om at slå hustruer og hvorfor

Min hustru har godt af en gang bank efter at have regnet forkert

Bernie Planck

Da min far var barn tidligt i 1900 tallet mente de fleste mænd, at det var af og til passende at slå deres hustruer.

I dag i Amerika ville det være en fejl, selvom mange mænd godt kunne have lyst til at tugte deres hustruer, at indrømme det offentligt, og de ville uden tvivl blive arresteret hvis de forsøgte.

I muslimske lande er forholdene selvfølgeligt ikke spor anderledes end for 1400 år siden, se min artikel Is wife beating really allowed in Islam?

På dette foto ser vi en ung kvindelig studerende der får smæk med en regnestok, fordi hun ikke klarede sin college matematikprøve. I meget lang tid fik lærere lov til at slå de studerende.
 
Click on image for NSFW view Photo Credit: MORON CULTURE

Tidligt i år 2007 skrev jeg en artikel (Young Children Should never be spanked) i hvilken jeg redegjorde for, hvorfor jeg gik ind for regerings forbuddet mod at slå børn. I dag opdaterede jeg den artikel med følgende:

Sørgeligt nok så tror et flertal amerikanerne stadig at det er i orden at slå børn, ifølge Harris Online Poll:


At give smæk eller ikke give smæk? Det er et gammelt spørgsmål som enhver forældre skal afklare. Nogle forældre begynder måske med den holdning at “Jeg vil aldrig slå mit barn!” - men holder den?

Næppe, da otte ud af ti amerikanere (81%) siger at forældre der slår deres børn undertiden kan være i orden, mens 19% mener det aldrig bør ske. Blandt de med et barn i hjemmet, mener næsten otte ud af ti, (78%) at det at slå undertiden kan være på sin plads.

Interessant er det at i 1995 (sidste gang The Harris Poll spurgte om denne problemstilling) mente 87% af amerikanerne, at det kunne være i orden at slå - det går derfor meget langsomt den anden vej.

I måske en anden generation vil det at slå børn blive anset som lige så moralsk forkert som når en ægtemand slår sin hustru eller en professor lader en ung dames bagdel skifte farve.

Forresten har jeg aldrig slået min hustru. Hvis jeg skulle have gjort det så må du kalde mig venstreorienteret.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails