Hvorfor det muslimske skæg varsler problemer
Se dog sammenhængen.Raymond Ibrahim
For at udvikle en ægte forståelse for Islam da skal man lære at kunne “knytte punkterne sammen.”
For eksempel, er muslimer der går ind for de ikke-problematiske aspekter hos Islam indirekte med at acceptere de mere problematiske aspekter hos Islam - såsom fjendlighed overfor vantro, døden for frafaldne, kvinders underkastelse og så videre.
Se blot på det muslimske skæg. Fordi Muhammad ønskede at hans muslimer skulle se anderledes ud end de vantro kristne og jøder, beordrede han dem til at “trimme overskægget og lade skægget gro.” Ifølge alle Sunni skolernes lovlære, er det forbudt, en stor synd for mænd at barbere sig - medmindre, selvfølgelig det er en del af strategien mod de vantro, i et sådant tilfælde er det tilladeligt.
Umiddelbar før Ramadan bad de islamiske ledere i Egypten om at en million mænd skulle lade deres skæg vokse, og vise at Egypten har ærbødighed over for Muhammads bud. Populære og entusiastiske prædikanter, såsom Muhammad Hassan gik så vidt som at bede om at den dag hvor 80 millioner egyptere ville lade deres skæg vokse måtte komme - et tal der tilsyneladende må omfatte kvinder og bør, da 80 millioner er hele Egyptens befolkning.
Amr Adib, en populær vært på Cairo Today forhånede denne opfordring om “en million mænds skæg,” med sin kendetegnende sarkasme: “Dette er et storslået forsøg! Trods alt kan en mænd med skæg aldrig være en slyngel, aldrig voldtage en kvinde på gaden, aldrig sætte ild til en kirke, aldrig komme i skænderi og kamp, kan aldrig stjæle og kan aldrig være uærlig!”
Hans og de egyptiske seere ved udmærket at det er præcist de muslimer der mest omhyggeligt følger Muhammads lære - Salafisterne - der er mest tilbøjelige til vold og bedrag, som jo også blev anbefalet af profeten. Hen mod slutningen af programmet talte Adib alvorligt, ildevarslende, ved at sige at dette emne ikke drejer sig om at have et skæg, men snarere “når du engang lader skægget gro, da giver du bevis på din forpligtelse og troskab for alt i Islam.”
Mens egypterne helt instinktivt forstår, hvordan troskab overfor det muslimske skæg røber netop troskab, eller i det mindste accepteren, for alle de andre ting Muhammad beordrede, da er forbindelsen i de forvirrede lederartikler i Vesten undertiden med til at overse det. Overvej følgende udrag fra en frisk New York Times leder med titlen, “Se det Mægtige Skæg, et symbol på fromhed og religiøst tilhørsforhold.” :
Over hele den muslimske verden er fuldskægget blevet forbundet med fromhed og åndelig styrke. Det er et sådant kulturelt kendetegn, at det faktisk også inspirerer ikke muslimer.....Selvfølgelig er skægget ikke kun et tegn på retfærdighed. Det er ingen garanti, som Hr. Zulfiqar (en muslim der blev interviewet) minder os om: “Jeg erindrer en herre der kom tilbage fra en rejse til Pakistan og som bemærkede overfor mig, ‘Jeg erfarede en ting; jo længere skæg, des større slyngel.’ Hans forudsætning var at mennesker med store skæg ville være ægte ærlige, men han mødte kun mennesker der løj for ham.’”
Ovenstående taler for sig selv. Hvorimod det muslimske skæg repræsenter fromhed, da er nogle mennnesker, hovedsageligt fra vesten, chokeret over at finde ud af, at de som bærer det ofte er “slyngler” og “løgnere.” I Islam er imdilertid ydre kendetegn på religiøsistet, på den ene side, og korruption og bedrag, på den anden ofte det samme. Trods alt er det den samme kilde - Muhammad som fortalt i hadith - der beder muslimer om at lade skægget vokse, der også går ind for bedrag og alle former for andre praksis der et direkte i modstrid med Vestens forestilling om fromhed.
Hijab, hovedtrøklædet, der tildækker muslimske kvinder er også på Muhammads bud, og producerer den samme symbiose. Tawfik Hamid, en tidligere apsirant som jihadist og bekendt med al-Queda lederen Ayman Zawahiri observerer ganske korrekt at “anbefalingen af hijab, er meget tæt knyttet med den forøgede terrorisme ….Terrorismen blev langt hyppigere i sådanne samfund som Indonesien, Egypten, Algeriet, og i UK efter hijab blev fremherskende blandt muslimske kvinder i de samfund.”
Spørgsmålet er ganske enkelt: Hvorfor har nogle muslimske mænd det foreskrevne skæg og hvorfor bærer nogle muslimske kvinder den foreskrevne hijab? De fleste muslimer ville sige at de gør det fordi Muhammad beordrede det i hadith.
Hvis sådanne muslimer omhyggeligt følger de mindre “ydre” ting i Islam blot fordi deres profet kom med nogle få ytringer vedrørende dem i hadith, da må det logisk set være det samme som at indikere at de ogsåfølger, eller i det mindste accepterer, som lovligt, de større “indre” temaer som Muhammad konstant understregede i hadith - som fjendskab overfor, og det at bedrage de vantro, og når det var muligt, evigvarende jihad, ikke sandt?
Raymond Ibrahim, a widely published author on Islam, is a Shillman Journalism Fellow at the David Horowitz Freedom Center and an Associate Fellow at the Middle East Forum. To receive all his writings, sign up to his free mailing list.
http://pajamasmedia.com/blog/why-the-muslim-beard-bodes-trouble/?singlepage=true
Ingen kommentarer:
Send en kommentar