lørdag den 2. oktober 2010

Den sunde fornufts død


Patrice Lewis

Da jeg voksede op klagede min mor ofte over hvor ualmindeligt almindelig sund fornuft var. I årevis hamrede hun ind i mig at uddannelse, eller skønhed, eller intelligens, eller andre gaver intet gavner medmindre man har sund dømmekraft, sund fornuft, til at tage anstændige beslutninger med livet.

Nu da jeg er voksen kan jeg virkelig se visdommen - tør jeg sige - den sunde fornuft - i hendes formaninger.

Jeg har skrevet før om, hvordan jeg fortsat bliver forbavset over hvor stupide mennesker vælger at være. Fordi, og tag ikke fejl, at vælge at være dum er et valg. For mig forekommer det fuldstændigt fornuftigt at sige, at man skal udvælge sig en anstændig person som ægtefælle. Din mand vil få enorm indflydelse på dit liv. Så hvorfor skulle du gifte dig med den forkerte person, på trods af alle de røde flag der vifter om dit ansigt? Hvis du giftede dig med en flot fyr med et ry for at jagte kvinder, hvorfor skulle du dog så senere hen jamre over "jeg vidste ikke" at han sov rundt omkring, eller "jeg troede jeg kunne lave ham om," da disse vaner har været indgroet siden ungdommen.

Jeg siger ikke hermed at mennesker ikke kan forandre sig til det bedre. Det jeg vil fremhæve er at det er dumt at gifte sig med en person hvis moral eller opførsel ikke tegner godt for din fremtidige lykke. Hvor er fornuften ellers henne?

Hvorfor vælger nogen ikke at bruge sikkerhedsselen når de er ude at køre? Er tanken om at blive kastet ud af et køretøj i fart mere attraktivt end den smule ulejlighed det er at spænde selen? Hvor er fornuften henne?

Hvorfor vil en kvinde vælge at sove rundt omkring? Ved hun ikke at sex kan resultere i uønskede graviditeter, der derpå kræver at man tager vanskelige, hjerteskærende eller direkte umoralske beslutninger. Hvor er den sunde fornuft henne?

Hvorfor vælger nogen at købe et hus med nogle lån, som man har meget vanskeligt, og ikke umuligt kan betale? Blot fordi en bankmand siger du er "kvalificeret" er ingen undskyldning for at optage kæmpelån, når du arbejder som pedel. (Ingen misforståelser her, men jeg kendte en som gjorde det) Jo, jeg ved økonomien er i vanskeligheder, men masser af mennesker har problemer blot fordi de gaber over mere end de kan tygge. Hvor er den sunde fornuft?

Jeg interesserer mig virkelig meget for Det Simple Liv. I modsætning til de populære opfattelse, så er et simpelt liv ikke det samme som du omfavner træer og bor i en træhytte. Nej, et simpelt liv betyder at du stræber efter at foretage gode valg. Sund fornuft - tage gode valg - er en af de allermest undervurderede faktorer i at holde sit liv i en rolig gænge i en kompleks verden.

Og konsekvenserne kan være alvorlige. Hvor meget enklere ville dit liv ikke have været hvis du havde lyttet til dine forældres visdom i stedet for at race ud af tangenten jagende dine egne selviske lyster? Hvor meget lettere ville dit liv ikke have været, hvis du bare ikke havde giftet dig med den skørtejæger, hvis du ikke havde haft løse forhold, hvis du havde haft sikkerhedsselen på, eller havde lejet en lejlighed i stedet for at købe palæet.

Ser du, livet er svært nok i forvejen. Ting bliver smidt på vor vej, ting vi ikke har kontrol over. Hvor meget lettere ville det være at behandle det uforventelige hvis vi allerede havde lagt en solid baggrund af sund fornuft eller sunde valg?

Når livet er dig imod - når du står overfor en ødelæggende sygdom eller lider ved en naturkatastrofe - hvor meget bedre ville du klare dig his du havde en solid klippegrund af tro, en lykkelig familie, ingen gæld, en mentalitet af gåpåmod, og andre egenskaber for at klare problemerne? Det jeg forsøger at sige er, mange af livets vanskeligheder - selv de som vi ikke har den ringeste kontrol over - kan ofte formildes af den sunde fornuft før, under og efter de indtræffer. Jeg er ved at blive skør af at se mennesker foretage stupide valg, og at de derpå undrer sig over hvorfor de har det så hårdt.

Det er værre endnu. Vort samfund opmuntrer os til at foretage dumme valg uden at tænke på konsekvenserne. Du er gravid? Vær så god her er en velfærdscheck. Kæmpegæld? Her en lettelse fra regeringen. Uden arbejde, men du foretrækker at fiske fremfor at søge efter job? Vi udvider arbejdsløsheds goderne i endnu en uge. Måned. År.

Som min broder engang bemærkede, hvis du er "helt ude i sumpen" og bliver et "offer" så er du en helt. Du får ros for de vanskeligheder du skal kæmpe mod. Du bliver valgt. Du kan skrive bøger. Du har et gratis hjem og lægehjælp. Men hvis du konstant tager ansvaret for dit liv, så får du ingenting. Ingen ros, ingen hyldest, ingen talk-show optræden.

Med andre ord, er vi kommet til det punkt, hvor dårlige valg og uansvarlighed bliver belønnet. Gode valg og personlig ansvarsbevidsthed ignoreres, eller straffes endda.

Det mest overraskende er at folk bare ikke ønsker at høre dette. De ønsker at høre at de selv måske kunne være ansvarlige for det rod de er havnet i. Alle de selvhjælpsbøger der findes i verden kan ikke hjælpe, hvis man ikke får løftet bagdelen og begynder at benytte den sunde fornuft som Gud gav dig.

Jeg nød filmen "Confessions of a Shopoholic" fordi Rebecca, heltinden, med tiden lærte at tage ansvar for egne handlinger. Håbløs i gæld og meget uvillig til at stoppe sine indkøb forsøgte hun først at give andre skylden for at bevare sin offerstatus. Hun forsøgte at finde ressourcer udefra ("Jeg kunne vinde i lotto") for at frelse sig selv fremfor at ændre sin egen opførsel. Til sidst, gjorde hun det eneste kloge: Hun holdt op med at foretage indkøb, holdt op med at give andre skylden, holdt op med at rende sine kreditorer på dørene og solgte det meste af sine ejendele for at betale gælden. Med andre ord, hun blev voksen.

Heldigvis er det aldrig (nuvel, sjældent) for sent at lære sund fornuft. Ti år fra nu når du ser tilbage på en vanskelig situation, hvilken beslutning gjorde dig så mest stolt? Det at du på grund af din "utilsigtede" graviditet fik en abort eller at du gav din baby bort i adoption? Er det at du fik endnu et kreditkort for at få balance i de andre kreditkort (eller værre, forventede at regeringen kautionerede for dig), eller du skar kraftigt ned på din levevis og levede af bønner og ris, indtil du fik din gæld under kontrol? Er det at du gav efter for pirringen ved en udenomsægteskabelig affære, eller du søgte råd og arbejdede hårdt for dit ægteskab?

Dette er altså ikke raketvidenskab folkens. Det er blot almindelig sund fornuft. Husk at dumhed er et valg.

Patrice Lewis

http://www.wnd.com/index.php?fa=PAGE.view&pageId=141733

Patrice Lewis is a freelance writer and the author of "The Home Craft Business: How to Make it Survive and Thrive." She is co-founder (with her husband) of a home woodcraft business. The Lewises live on 40 acres in north Idaho with their two homeschooled children, assorted livestock, and a shop that overflows into the house with depressing regularity. Visit her blog at http://www.patricelewis.blogspot.com/.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails