I "Myter, Løgne, Åbenbar Dumhed," indgik jeg et væddemål på 1000 dollars med mine læsere om at de ikke kunne komme på noget som regeringen gør bedre end den private sektor.
Jeg har stadig pengene.
Den frie foretagsomhed udfører alting bedre.
Hvorfor? Fordi hvis de private virksomheder ikke gør tingene effektivt så mister de penge og må lukke. Ulig regeringen kan de ikke skaffe flere penge gennem skatterne. Selv når en privat virksomhed arbejder under en offentlig enhed og kontrakt med regeringen skal den præstere. Hvis ikke, vil den blive "fyret" -- den kontrakt vil ikke blive fornyet. Regering bliver aldrig fyret. At udlicitere til privat foretagsomhed er ikke det samme som at lade det frie konkurrencedygtige marked arbejde, men det er dog bedre end regeringen.
Vejene, for eksempel. Politikerne kalder det at bygge og vedligeholde veje for "et offenligt gode, som regeringen skal kontrollere." Sludder og vrøvl. I 1995 lavede en privat virksomhed to ekstra vejbaner i midten af California Highway 91, lige der hvor midterstriben plejede at være. Så benyttede man muligheden 'forbrugsgebyrer' for at lade bilisterne kunne køre hurtigere i myldretidstrafikken. Ved at benytte princippet om udbud og efterspørgsel, opkræver vejoperatørerne højere gebyr når behovet er størst- Det opmuntrer de som har mest travlt til at betale for deres travlhed. Det var første gang noget sted i verden at dette system blev benyttet. Bureaukraterne var skeptiske. Nu er 'betalingsprincippet' rigtig inde i varmen for såvel private som offentlige vejoperatører.
Det kan forekomme paradoksalt. De fleste politikere snerrer ofte af de liberale ved at sige, "I vil jo ikke have nogen trafiklys?!" Jo, faktisk. I visse tilfælde, kører trafikken bedre og mere sikkert når myndighederne fjerner trafiklysene, stopskiltene kantstene. Det er Friedrich Hayeks "spontanitet" der er i aktion: I stedet for at sidde ved et mekaniseret kryds og vente på at få kommandoen - kør - mødes bilisterne i et kryds og forhandler om hvem der skal passere gennem øjenkontakt og gestus. Hemmeligheden er at bilisterne skal være mere opmærksomme på deres omgivelser - fodgængerne og andre biler - fremfor skiltene og signalerne. Det demonstreres ved "Peltzman Effekten" (opkaldt efter den pensionerede økonom ved Chicago University, Sam Peltzman).
Mennesker har en tendens til at opføre sig mere hensynsløst når deres fornemmelse for sikkerhed bliver forstærket. Ved at fjerne skilte, lys, og barrierer føler bilisterne sig mindre sikre, derfor kører de mere forsigtigt. De er mere opmærksomme.
Kensington High Street i London blev fodgængerafskærmningerne og andre trafik mærker fjernet og ulykkesantallet faldt med 44%. "Det som disse skilte gør er at betragte bilisten som var han en idiot," siger trafikarkitekten Ben Hamilton-Baillie." Hvis man gør det, så viser bilisterne ingen intelligens."
Endnu engang triumferer frihed og ansvarlighed.
John Stossel is host of "Stossel" on the Fox Business Network. He's the author of "Give Me a Break" and of "Myth, Lies, and Downright Stupidity." To find out more about John Stossel, visit his site at >johnstossel.com.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar