onsdag den 28. marts 2012

Endnu en aften i Paradis

Endnu en aften i Paradise

        
Ben Stein

Hvad så om benzinen koster 14.00 kr. per liter       

Tirsdag
Her til aften stod jeg ved benzinstanderen for at fylde på min gamle bil. Jeg begyndte blive bekymret. Benzinprisen var næsten 14 kroner og jeg kan udmærket huske - ganske udmærket - da den blot var 4 kroner og man kunne få en dejlig bøf med tilbehør på den bedste restaurant i min hjemby Washington D.C. for kr. 60,00.        
                    

Jeg var netop kommet over en slem influenza der havde gjrot mig udmattet. For netop et r siden havde en god nær ven mistet som hustru og han har det elendigt. Halvdelen af de mennesker jeg kender kan ikke sove om natten på grund af spekulationer om penge og fremtiden.



Hvad nu om denne recession aldrig hører op? Den Store Depression sluttede faktisk kun ved den totale mobilisering for at kæmpe i 2. Verdenskrig. Hvad om vores bliver lige sådan? Hvad om Iran får bomben? Hvad hvis der er er total nedsmeltning af Eurozonen?

Hvad nu hvis den der ting der altid klør på min ryg er cancer?

Så skete miraklet. En fantastisk behagelig brise kom fra ørkenen og overskyllede mig med dyften af vilde ørkenblomster. To college unge gik glade rund og råbte “Bueller, Bueller.” Den ene af dem sagde, “Du er velnok den sejeste og smarteste mand her i området.”

“Jeg er nu ikke så smart,” sagde jeg. “Jeg er bekymret hele tiden.”  

“Det kan godt være, men på TV er du underholdende og min familie bliver altid i godt humør.”

Så kom en ung pige i en blå kjole over og ville have et billede med min gamle bil, fordi hun ikke mente de lavede den slags bil mere og hun stormilede da hun var biltosset.
Jeg tænkte, “Sikken dog et fjols jeg er ved at være bekymret og klage mig. Jeg har jo masser at spise. Jeg bliver ikke skudt på i Burma eller Belgien i 2. Verdenskrig. Jeg er ikke deporteret til en dødslejr. Jeg har lov at leve i dette, store, storslåede land og jeg har min frihed, selvom jeg ikke har så megen levetid tilbage. Jeg har den mest pragtfulde hustru. Mine forældre blev gtidt midt under Depression og de var ret så lykkelige skønt de ikke havde råd til at spise på fine restauranter. Jeg kan lære af dem.”

Jeg kan ikke kontrollere recessionen . Men jeg kan være taknemmlig for Forsynet der har ladet mig have det bedste liv tænkeligt - et liv i taknemmelighed over at være i live, og være med et rimeligt helbred her i Amerika i 2012.

Det er da egentlig og i sandhed rigt smart. Rigtig, rigtig smart.
     
   
Ben Stein is a writer, actor, economist, and lawyer living in Beverly Hills and Malibu. He writes "Ben Stein's Diary" for every issue of The American Spectator.
http://spectator.org/archives/2012/03/28/another-evening-in-paradise

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails