mandag den 19. marts 2012

Storbyens mirakel

Ayn Rand

“Jeg ville ofre den smukkeste solnedgang i verden for synet af New Yorks’ skyline. Især når man ikke kan se detaljerne. Kun omridset. Formerne og den tanke der skabte dem. Himlen over New York og menneskets vilje gjort åbenbar. Hvilken anden religion har vi brug for? Og så fortæller mennesker mig om pilgrimsrejser til et fugtigt hul i junglen, hvor de drager til for at ære et tempel i forfald, til et skottende stenuhyre med en kæmpevom, skabt af nogle vilde spedalske. Er det skønhed og genius de ønsker at se? Søger de efter det sublime? Lad dem komme til New York, stå der på bredden af Hudson, betragt og knæl ned. Når jeg ser byen fra mit vindue - nej jeg fornemmer ikke hvor lille jeg er -- men jeg føler, at hvis en krig skulle true dette, da ville jeg kaste mig ud i rummet og beskytte disse bygninger med min krop....”
-  Ayn Rand (1905 – 1982) – fra hendes 1943 roman: “The Fountainhead.”

FSM: Quote of the Day
The Editor

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails