torsdag den 25. august 2011

Om at misforstå Koranen

Om at misforstå Koranen

Bernie Planck

I min artikel om at fejloversætte Koranen oplistede jeg tre typer af muslimer afhængig af, hvordan de læser Koranen. 

1. En uskyldig muslim der kun har begrænset kendskab til Koranen 
eller

2. Nogen der ved præcis, hvordan man 'skjuler' for ikke-muslimer de barbariske dele af Koranen - de dele der praktiseres i ægte islamiske nationer såsom Pakistan eller Saudi Arabien.
eller

3. En velmenende, muslim med kundskab der bare ikke kan bære at se  islams ægte ansigt, og fejloversætter Koranen så den fremstår i det mest favorable lys, fordi han ikke kan tro at hans religion er ond. 

I dag vil vi diskutere 1. kategori. Muslimer der aldrig har læst Koranen, eller nogensinde læser i den, og som blot misforstår hvad den siger. Disse er i det store og hele harmløse muslimer. Men først vil jeg bede læserne om at tænke på følgende kinesiske vittighed for at forstå konceptet med det at forstå det at misforstå. 



Kinesisk Brudenat


Et ungt kinesisk par bliver gift. Hun er jomfru. Sandt at sige er han også jomfru, men hun ved det ikke. 
chicken marinated in black bean and garlic sauce, stir-fried with snow peas
Flickr Photo: lookslikeamy


På deres bryllupsnat ligger hun nøgen under tæpperne mens hendes ægtemand klæder sig af i mørke. 

Han kravler ned i seng til hende og forsøger at være beroligende. "Min elskede," hvisker han. "Jeg ved dette er første gang for dig og du kan være bange. Jeg lover dig, jeg vil give dig alt du ønsker, jeg vil gøre alt - præcis det du kunne have lyst til. Du skal bare spørge. Hvad ønsker du så?" siger han, og forsøger at lyde erfaren og som en verdensmand, hvilket han håber vil imponere hende. 

En eftertænksom stilhed følger, og han venter tålmodigt (og ivrig) på hendes anmodning. 

Så endelig hvisker hun genert tilbage til ham, "Jeg vil gerne prøve noget jeg har hørt fra andre piger....nummer 69." 

Mere eftertænksom tavshed, - denne gang fra hans side. Endelig med en forundret stemme spørger han hende....

"Vil du gerne have ......hvidløgskylling med ærter?"
Jovist kan kinesere blive forvirret om deres egen kultur. Således er det med mange muslimer.

De læser i Koranen, men forstår ikke det de læser. De læser Sura 3:30. "Allah er medfølende mod folket." og går så omkring i livet med den misforståede opfattelse at Allah har medfølelse med hele menneskeheden, hvilket selvfølgelig er gennemført usandt. De folk som der henvises til i Sura 3:30 er kun muslimske folk. Man skal blot gå lidt videre til vers 32. "Allah elsker ikke de vantro." 

En simpel misforståelse. 

Naturligvis er der mange muslimer der så udmærket forstår Koranen: At Allah ikke elsker de vantro og endog endnu flere: At de vantro skal underkastes, konvertere eller slås ihjel. 

Uheldigvis er der dog stadig millioner af muslimer der ikke forstår Koranen. 

Heldigvis lever 99% af dem ikke i lande i Vesten.

Uheldigvis for de mange vantro, der lever i muslimske lande, hvor muligheden for de hakkes til døde, brændes, halshugges og begraves levende altid er tilstede. . 


Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails