Alt for smuk til dig
Arnold Cusmariu
"Du
kan ikke klare sandheden” råbte en tirret Oberst Jessep (Jack
Nicholson) til Løftnant J.G. Kaffee (Tom Cruise) i den berømte
retssagstale i filmen A Few Good Men
(Et Spørgsmål om Ære) (skrevet af Aaron Sorkin. Krydsafhøringen
afslører imidlertid, at det er obersten der ikke kan klare
retfærdigheden: Han havde givet ordre til en “code red” der resulterede
i, at en Mariner døde under hans kommando på Guantanamo.
"Sandhed" og "retfærdighed" er ikke så nemme at definere, men det er vanskeligt at være uenig i at sandhed og retfærdighed er grundlæggende for den sociale og politiske stabilitet -- ja, faktisk for selve civilisationen. For meget lang tid siden blev et noget anderledes tredje koncept også erklæret som værende grundlæggende.
Det
koncept er skønhed, og det var de gamle grækere (venligst ingen
sammenligning med nutidens driverter) der argumenterede for at denne
triade var eksistentiel for civilisationen Sandhed og retfærdighed holdt
de som værende verdsligt, og således banedes vejen for videnskab og
demokrati. Men
skønhed -- åh ja, skønhed -- den var hellig, beskyttet i gudeverdenen
af gudinden Afrodite. Forsyndelser mod hende var blasfemi, og skulle
straffes langt mere konsekvent end falskhed og uretfærdighed.
Nu
hurtigt videre til de flimrende skygger dansende på Hulens væg:
Biografen. Den franske instruktør Bertrand Blier synes at have taget de
gamle grækere til sit hjerte, med sin 1989 Too Beautiful for You, en meget underkendt film -- der portrætterer moral og æstetik, der synder mod skønhed som helligbrøde.
Too Beautiful for You
er beretningen om en bilsælger (Gerard Depardieu) der beslutter at få
et opgør med det gammeldags typiske kontormiljø, fordi som han forklarer
hans hustru (Carole Bouquet) er “for smuk, for sublim, for ideel,” og
“hvad mere er der at begære når man bor med en sådan ædelsten, undtagen
af dø?”
Blier garanterer at denne filister får hvad han fortjener.
Blier garanterer at denne filister får hvad han fortjener.
Men
vent det bliver værre! Et rædselsfuldt øjeblik af Kallofobi -- “kallos”
betyder “skønhed” på oldgræsk -- rammer kunstscenen for cirka 70 år
siden, før Bliers dramatisering, blot med den forskel at denne særlige
‘overtræder’ ikke alene ville være blevet censureret for blasfemi, men
han ville blive belønnet med berømmelse og formue som det største navn i
det 20. århundredes kunst. .
Jeg taler her om Picasso og Les Demoiselles d'Avignon. Den oprindelige titel er Bordellet i Avignon,
et billede som blev fuldført i sommeren 1907, men befandt sig i
atelieret og samlede støv før det kom på udstilling i 1916. Matisse så
det i værkstedet, og udtrykte at det var “horribelt” og forlod stedet i
rasende sindstilstand.
Det var ingen overreaktion. Picasso ville vise sig at være uhyret der dræbte skønheden i kunst ved at gøre det grimme ....nuvel, seværdigt. Des mere ækelt, chokerende, afskyvækkende, oprørende, frastødende, kvalmende...des bedre. Med et kallofobisk billede vendte Picasso ryggen til traditionen der gennem århundreder havde anset kvinden som skønhedens paradigme og gjort glorificeringen af hende til et hovedpunkt i kunsten.
Det var ingen overreaktion. Picasso ville vise sig at være uhyret der dræbte skønheden i kunst ved at gøre det grimme ....nuvel, seværdigt. Des mere ækelt, chokerende, afskyvækkende, oprørende, frastødende, kvalmende...des bedre. Med et kallofobisk billede vendte Picasso ryggen til traditionen der gennem århundreder havde anset kvinden som skønhedens paradigme og gjort glorificeringen af hende til et hovedpunkt i kunsten.
Men der er mere - værre endnu! Som
katolik må Picasso have vidst at han begav sig ind på farligt
territorium, ved at opkalde et billede efter et bordel i en by i det
sydlige Frankrig der engang var sædet for Pavedømmet. Marseille, en
havneby, hvor liderlige søfolk kan få tilfredsstillet deres behov ville
have været mere passende som titel. Hvorfor dog tage en risiko med
Avignon?
Biografiskriveren
John Richardson (bind II, s. 32) sætter ubevidst sin finger på det med
et forsøg på positivt spin der giver bagslag: “Demoiselles var en eksorcisme af de traditionelle opfattelser af “skønhedsidealet.’”
Nuvel grækerne påbegyndte denne tradition ved at forbinde skønhed med guddommelighed, og det fortsatte under Kristendommen gennem Madonna opfattelsen. Hvis derfor Picasso virkelig tror, at denne tradition var besat af onde ånder, og det var op til ham at udøve eksorcisme så begik han blasfemi -- trende gange.
Nuvel grækerne påbegyndte denne tradition ved at forbinde skønhed med guddommelighed, og det fortsatte under Kristendommen gennem Madonna opfattelsen. Hvis derfor Picasso virkelig tror, at denne tradition var besat af onde ånder, og det var op til ham at udøve eksorcisme så begik han blasfemi -- trende gange.
Andre
kunstnere fulgte med glæde Picassos vej, de fleste langt mindre
talentfulde, men dog ligeså grådige, sparkende den dør han havde åbnet
helt i smadder, ivrige efter at overgå hinanden (og mesteren, blot for
at være med) i den afskyvækkende, chokerende, grimme, oprørende,
frastødende, kvalmende afdeling. De er stadig i færd med det i dag, idet
de har erfaret at sådant sælger rigtig godt, hjulpet og støttet af
sykopantiske kritikeres gallerier, og af hjemlige feminister der er
ligeså meget imod organiseret religion. Sidstnævnte også drevet til
kallofobi under en inferiør kompleks maskerade som social dagsorden.
Les Demoiselles d’Avignon
At Piccaso havde en dyb indre frygt og foragt for kvindekroppen er velkendt. Denne fobi er udstillet i Les Demoiselles d’Avignon
og i andre værker -- Picasso var om ikke andet - hudløst ærlig. De fem
figurer i billedet er forvredet til det grimme, ubevidste om hinanden
mens de udstiller “charmer” der knap er genkendelige som menneskelige. Fraværet
af former og perspektiv og de skarpe kanter gør at billedet mere ligner
papirudklip limet på lærred, og antyder vold i hver
kompositionshandling. Vold mod kvinder er, selvfølgelig det der foregår
på et bordel. Picasso var en trofast kunde.
Men
der er mere! Sæt tidsmaskinen til cirka tusind år før hans fødsel, da
Picassos hjemsted Andalusien var kendt som Al-Andalus, og maurerne
regerede. En langt alvorligere trussel mod skønhed var kommet frem, der
allerede havde fjernet den verdslige status ved de andre elementer i den
oldgamle triade - sandhed og retfærdighed - alt sammen i navnet på en
guddom som grækerne end ikke kunne forestille sig, og som beordrede
lydighed uden murren og med døden som straf.
Her er følgende edikt i den henseende:
‘Og
sig til de trofaste kvinder at de skal sænke blikket og ikke udstille
deres skønhed, undtaget det der er synligt, og at udvide deres
hovedbekædning til at dække deres skød, og ikke udstille deres skønhed
undtagen for deres ægtemænd.’
Kravet
om at muslimske kvinder er iført burka er en kallofobisk ordre i
højeste potens. “Retfærdiggørelsen” gør Picassos flirt med blasfemi
temmelig bleg i sammenligning: Ejendomsrettigheder ordineret fra det
Højeste, og som efterfølgende slaveholder det halve af menneskeheden.
Forestillingen
om kvinder som ejendom -- Islam tillader mænd at besvangre fire kvinder
-- gjorde det muligt for bander af ungdommelige terrorister at
galoppere under halvmåneflaget og mangfoldiggøre sig hurtigt og vinde
slag efter slag, århundrede efter århundrede, gennem deres blotte antal.
Denne demografiske realitet har givet dagens Europa en kæmpe hovedpine.
Det er blevet muligt for osmannerne at gøre det som de ikke fik
fuldført ved de blodige belejringer i 1529 og 1683. Sandt at sige er de
kommet gennem Wiens porte med et ...pas.
Som
kulturfænomen er der aldrig dukket en æstetisk dimension op i Islam der
er værd at omtale. Hvordan kunne der også det? En kvinde der vovede at
smide burkaen og posere for et maleri ville blive stenet til døden, og
kunstneren henrettet for afgudsdyrkelse.
Arabiske
mønstre på moskeernes vægge og den detaljerige symmetri der er vævet ind i
gulvenes udsmykninger kvalificeres sig som godt håndværk, ikke kunst. Intentionen bag dem er ikke en æstetisk oplevelse, men er som diktater, som altid, ovenfra:
At dekorere en bygning på en måde der adskiller den som et
tilbedelseshus, og for at knæ og albuer for at afbødes hos de trofaste,
der ligesom et urværk, skal bøje sig i bøn adskillige gange om dagen, og
det hver dag.
Hvor sørgeligt: Millioner af muslimer går gennem livet uden den glæde nogensinde at se deres Pige med en Perleørenring (Vermeer) eller deres fugl i Rummet (Brâncuşi).
Brancusi og Vermeer
Men vent der er mere af det slemme endnu! Vor
civilisation ville forsvinde med et slag af krumsablen under Sharia
Lov: Sandhed og Retfærdighed ville ikke længere være noget verdsligt, og
Skønhed ikke længere guddommeligt.
Arnold
Cusmariu is a sculptor who holds that beauty is the essence of art. He
argued his case at meetings of the American Society for Aesthetics in
2010.Read more: http://www.americanthinker.com/2012/02/too_beautiful_for_you.html#ixzz1lDNwR1jb
Ingen kommentarer:
Send en kommentar