David J. Rusin
Præsidentkandidaten Rick Santorum blev hånet da han sammenlignede legaliseringen af ægteskab
mellem personer af samme køn med polygami, men uanset om
sammenligningen er fornuftig, da er tankerne om førstnævnte som en vej
til sidstnævnte noget der får mange islamister til at smile. Hvis definitionen på ægteskab kan udvikle sig til spørgsmål om køn, hvorfor så ikke også antal?
Islam sanktionerer polygami - mere specifikt, polygyni, - hvor man tillader muslimske mænd at have op til fire hustruer på en gang. Skønt
det at gifte sig med en anden kvinde mens man forsat er gift med den
første er forbudt over hele den vestlige verden, herunder i alle 50
stater i USA, så kan
en muslim omgå loven ved at gifte sig med en kvinde i et
myndighedsgodkendt ægteskab, og så føje flere til ved religiøse
foreninger, udenfor licens, og uden lovens godkendelse.
Mens muslimerne er blevet flere og flere i Vesten så er antallet af muslimske polygamister også steget. Frankrig hjemsted for den største islamiske befolkning i Europa, var som det er anslået i 2006, vært for mellem 16000 - 20000 polygame familier - næsten alle muslimske - omfattende 180000 personer, herunder børn. I USA kan antallet af sådanne muslimer allerede have nået lignende antal med de fundamentalistiske mormoner; så mange som 100000 muslimer lever i multihustru familier, og fænomenet har især fået tilslutning blandt sorte muslimer.
Den stadigt øgende tilstedeværelse af islamisk polygami i Vesten har givet
anledning til en række tilpasninger. Adskillige regeringer anerkender
nu sådanne ægtskaber når de lovligt er indgået i indvandrernes
oprindelsesland. I United Kingdom, har disse polygame mænd ret til at
modtage ekstra velfærdsydelser -
et arrangement som nogle ministre håber at kunne kvæle - og en skotsk
domstol tillod engang en muslim, at beholde sit kørekort selvom han
havde kørt for stærkt, fordi han skulle betjene sine hustruer.
Den ultimative tilpasning ville omfatte at man sætter de polygame og de monogame ægteskaber i samme juramæssige kategori, men islamister
har været relativt stille på dette område, en tavshed som nogle siger
skyldes tilfredsheden med status quo, eller et ønske om ikke at
tiltrække sig negativ offentlig opmærksomhed.
Der har selvføglelig været undtagelser, Storbritanniens Muslimske Parlament (jovist et sådant findes - synopsis-kommentar)
kom med indsigelser i 2000 og udfordrede U.S. forbuddet mod polygami,
men det kom der kun lidt ud af. I tilgift har Australiens mest
indflydelsesrige islamiske personer for adskillige år siden bedt om en
anerkendelse af de polygame ægteskaber.
Medlemmer af GB’ muslimske parlament udenfor Parlamentet i en demonstration
Med
den juramæssige definition på ægteskab der er i de forskellige U.S.
stater, som det er tilfældet i andre nationer, burde vi da ikke forvente
øgede krav om at vi anerkender polygame ægteskaber?
Debra Majeed, en akademisk fortaler for islamisk polygami har forsøgt
at nedtone sådanne forbehold ved at hævde at “modstanderne af ægteskab
mellem personer af samme køn, fremfor for fortalere for polygyni som den
praktiseres af muslimer, er de sædvanlige kilder til argumenter om at
når en dår åbnes for en gruppe så vil det opmuntre til en mere synlig
praksis hos den anden.” Dog ser det ud til at nogle amerikanske muslimer
tilsyneladende ikke har opfattet memoet.
Fordi de åbenhjertige bemærkninger kan være ganske så afslørende så overvej en tweet mellem Moein Khawaja, ordførende direktør for Philadelphia afdelingen af det radikale Council on American-Islamis Relations (CAIR).
Efter staten New York gjorde ægteskab mellem samme køn lovligt i juni
2011, udtrykte Khawaja det som mange islamister må have tænkt: “Det
er let at støtte bøsseægteskab idag, fordi det er mainstream. Lad os se
de samme mennesker gå i kamp for polygami, det er samme argument.”
“Det
samme argument” temaet er kommet til kød og blod i en artikel fra
oktober 2011 med titlen “Polygami - er det nu på tide?” i Muslim Link, en avis der udkommer i Washington og Baltimore områderne. “Der
er rygter i de polygame samfund, mens landet går hen mod legaliseringen
af bøsseægteskaber,” forklarer avisen. “Som borgere i USA, argumenterer
man, burde de have samme ret til lovligt at gifte sig med hvem de
ønsker, eller så mange de ønsker.” Historien citerer adskillige
muslimske fortalere for polygami. “Vedrørende legaliseringen, så mener
jeg de burde,” siger Hassan Amin, en imam fra Baltimore der udfører
polygame religiøse foreninger. “Vi burde stræbe efter at få det
legaliseret, fordi Allah allerede har legaliseret det.”
Gang på gang forbinder artiklen normaliseringen af ægteskab mellem personer af samme køn og så islamisk polygami.
“Mens staterne nærmer sig legalisering af bøsseægteskaber, da
forekommer kriminaliseringer af polygami så aldeles uholdbar i
forfatningsmæssig henssende.” vurderer man. “Det være sig bøsseægteskab
eller polygame ægteskaber, rettighederne for folket burde ikke være med
baggrund i populariteten men snarere ifølge den forfatningsmæssig lov,
der jo skal beskytte dem.”
Ifølge en undersøgelse udført af Link da
lider polygami ikke under nogen mangel på popularitet blandt
amerikanske muslimer. 39% rapporterede om deres intention om at indgå i
polygame ægteskaber, dersom det bliver lovligt, og “næsten 70% sagde de
mente at U.S. burde legalisere polygami nu da man er begyndt at
legalisere bøsseægteskaber.”
Uheldigvis
er der ingen detaljer om metodologi eller omfanget at undersøgelsen og
overordnet data om muslimer i Vestens holdning til polygami er
mangelfuld og ofte modstridende. Resultaterne fra en frisk meningsundersøgesle af brugerne på SingleMuslim.com,
hvoraf mange bor i Vesten viser en betydelig støtte til den religiøse
institution - polygami, mens resultaterne af en mere umiddelbar
professionel spørgeundersøgelse blandt franske muslimer indikerer et
mindre udtalt ønske og legalisering.
Ikke desto mindre gør antallet af muslimer der går ind for polygami, og den
mulighed der fremkommer ved at omdefinere betydningen af ægteskabet det
meget sandsynligt, at der vil fremkomme direkte appeller om en officiel
anerkendelse i løbet af det næste årti, da flere muslimer slutter sig
til ikke-muslimer der allerede mundtligt fremlægger at polygamister ikke
fortjener færre rettigheder end bøsser.
Mens tiden går så hold øje med islamisterne og deres allierede der forbereder sig på en ideologisk kanmp.
Til
en begyndelse hører man en masse om den hævdede sociale nødvendighed
for at anerkende islamisk polygami. De besværligheder der rammer den,
anden, tredje og fjerde hustru der ikke kan få lovens beskyttelse bliver
regelmæssigt fremhævet, mens polygami
samtidig fremhæves som en løsning på manglen af ægteskabsduelige sorte
mænd i Amerika på grund af stoffer, vold, og fængselsophold.
Fordi det er velkendt at polygamisterne, der ikke er lovligt gift,
misbruger velfærdsordningerne - for eksempel, muslimske kvinder i
polygame ægteskaber kræver ofte ydelser som tildeles enlige mødre - så
ville det være et chok at bevidne en legalisering indført, blot som et
middel til at undgå bedrag.
Disse
rent ‘praktiske’ argumenter suppleres med de mere håndgribelige forsøg
på at fremhæve de formodede ‘dyder’ ved islamisk polygami, som i en
skole i Georgia, hvor en
sharia-hyldende muslim fortæller eleverne, at “hvis vort ægteskab har
problemer, da kan min mand tage sig en anden hustru frem for at lade sig
skille fra mig, og så ville der stadig blive sørget for mig.”
Venstreorienterede akademikere som Miriam Cooke, der har falbudt
fiktionen om at polygame ægteskaber frisætter gifte muslimske kvinder så
de kan få elskere, har vel også en rolle at spille.
De
gode nyheder for modstandere af polygami er, at en eventuel lovgivning
så langt fra er sikker i USA eller andre steder. Repræsentanter for
Staten vil ikke have travlt med at introducere pro-polygami love når,
ifølge en Gallup meningsundersøgelse fra sidste år, næsten ni ud af ti
amerikanere stadig anser den praksis som moralsk forkert.
Meninger
kan selvfølgelig skifte, som de har gjort vedrørende ægteskab mellem
personer af samme køn. Uheldigvis for de som støtter polygami, da kan
lighedsargumenter, der anvendes med en vis virkning af
bøsseægteskabsfortalerne, lyde noget hult dersom de anvendes overfor
polygami - der næsten altid er i form af polygyni (kun for mænd) -
hvilket i bund og grund ville være det samme som at gå ind for kønnenes
ulighed.
At
skulle overbevise de amerikanske dommere om at lempe på restriktionerne
vil også være en kamp op ad bakke - og ikke kun på grund af U.S.
Højesterets afvisning i 1879 af den “religiøse pligt” der forsvarede
ægteskab med flere partner i Reynold versus United States.
I den senere tid har højesteretsdomstole i staterne udtrykkeligt holdt
fast ved linjen mod polygami i deres afgørelser i sager med ægteskaber
mellem personer af samme køn. Se Goodridge v. Department of Public Health (Massachusetts, 2003) og In re Marriage Cases
(California, 2008); den sidste afgørelse beskriver både polygame og
incestuøse foreninger som “skadelig for de fælles gavnlige og sunde
familierelationer der fremmes ved den forfatningsmæssige ret til at
gifte sig.”
Juridisk
kritik af polygami er ikke et særtilfælde for USA. I en sag vedrørende
selverklærede fundamentalistiske mormoner har Højesteret i British
Columbia fastholdt Canadas forbud mod polygami i november sidste år,
efter at chefanklageren, med New York Times omtale,
“fandt at kvinder i polygame forhold har større rater af hjemlig,
fysisk og seksuel misbrug, de dør som yngre og er mere tilbøjelige til
at få mentale sygdomme. Børn fra disse ægteskaber, sagde han, var i
større risiko for at blive misbrugt og overset, større risiko for at
præstere dårligere i skolen, og lider ofte af følelsesmæssige og socialt
relaterede opførselsproblemer.”
Et fokus på polygami i den islamiske verden giver ikke et mere lykkebringende indtryk. Med
baggrund i hendes erfaringer fra Afghanistan har den kvindelige
universitetsprofessor Phyllis Chesler kaldt denne praksis “ydmygende,
ond, (og) uretfærdig overfor hustruerne,” og bemærker at “den igangsætte
rivalisering fyldt med frygt blandt halvbrødre af de forskellige
hustruer der har livslange skænderier over deres arveandele.” På
lignende vis har den egyptisk-fødte menneskerettighedsaktivist Nonie
Darwish sat lyset direkte på polygamiets “ødelæggende virkning på de
sunde funktion og på troskabsstrukturen” indenfor de muslimske familier.
De
nyeste studier har understøttet disse beretninger. Ifølge en ny
forskning er israelske arabiske kvinder i polygame ægteskaber dårlige
stillet end de i monogame. En separat undersøgelse har afdækket lignende
negative effekter blandt muslimer i Malaysia. Oveni det har et
akademisk dokument, udgivet i år, konkluderet at polygame
samfund i det store og hele halter bagud i forhold til deres monogame
modparter og finder at årsagerne til dette, herunder de forøgede spændinger, og den kriminelle aktivitet der er skabt gennem et overskud
af enlige, mænd med lav status.
Der
er så mange andre argumenter mod polygami som støtter af en
legalisering ville skulle overvinde, såsom at udvidelse af
ægteskabsbegrebet til at omfatte tre eller flere personer ville kræve
omfattende ændringer af familielovgivning i Vesten.
Imidlertid vil hverken bureaukratiske forhindringer eller offentlig
udstilling af de sociale dårligdomme der følger med polygami hindre
polygame muslimer i at stræbe efter det de ønsker.
Anerkendelse
af polygame ægteskaber ville være en kæmpe sejr for de skjulte
jihadister - og tiden er på det nærmeste optimal for at de kan foretage
deres næste træk. Hvor ironisk at love der gavner bøssepar kan hjælpe
islamisterne - tilhængerne af en ideologi der foragter homoseksuelle - i
deres kampagne for at indføre sharia i Vestens verden.
— David J. Rusin is a research fellow at Islamist Watch, a project of the Middle East Forum. This article initially appeared in the April 16, 2012, issue of National Review.
http://www.nationalreview.com/articles/296493/polygamy-too-david-j-rusin?pg=2
Ingen kommentarer:
Send en kommentar