mandag den 30. august 2010

Lille by - kontra storby

Om at forlade Sandpoint

Tirsdag

Jeg befinder mig i Seattle lufthavn. Efter ti dage i Sandpoint, Idaho, er det et kæmpechock. Sandpoint så charmerende, så fuld af glæde, så venlig, så rolig så det forekommer man er i en meget glad skole. Menneskene her i lufthavnen ser alle så ekstremt vagtsomme og forsvarsberedte ud. De ser ud som om de ville stikke dig en, hvis du sagde "Goddag" til dem. De ser ud som de ikke har passet tiden for indtagelsen af deres valium. I Sandpoint hilste alle og enhver på mig med navns nævnelse. Ja, det så ikke ud til at nogen af dem var vrede.

Men der er mere. Mænd og kvinder ser jo helt og aldeles rædselsslagne ud her i denne lifthavn. Er det recessionen? Iranerne? De endeløse krige? Jeg bad naturligvis min gode ven, Barron Thomas, om en forklaring.

"Når tiderne er svære , så ser mennesker hen til en slags fader der kan lede dem. De ønsker en stærk faderfigur og det er ikke Barack Obama. Han er så meget andet, men ikke det. Derfor er mennesker bange, og der er ingen fader til at tage sig af dem."

Udmærket, som jeg forventede det. I 1975 var til til en konference ved Aspen Institute. En højtstående psykoanalytiker fra Harvard Medical School sagde, at mennesker var gået til Nixon, fordi han var en svag, men dominerende faderfigur, i modsætning til Ike (Eisenhower) der var stærk og kunne tilpasse sig. Hvilken indsigt. Hvad er så Obama? Måske en man kan være ven med. Hvad er han rent psykologisk? Det kræver noget mere eftertanke.

Onsdag

Larry King Live i dag. Jeg var med i showet med to kvinder og en mand der talte om beslutningen i Arizona vedrørende statens kontroversielle lov om ulovlig immigration. Jeg var slået af forbavselse over den knivskarpe samtale. Jeg var helt rystet. I pausen, forsøgte jeg at samle tankerne, om hvorfor dog. Jeg har trods alt været med i hundredevis af talkshows --- men aldrig efter at have tilbragt det meste af sommeren i den lille by i Idaho.

Jeg kom til den erkendelse, at det var fordi mennesker i Sandpoint ikke vælger deres kampe. Samtalerne er om både og fiskeri. Ingen har ønske om at skændes, så derfor gør ingen det. Det er Amerikas 'lille by' indstilling. Jeg mener det er sådan Amerika er rigtig mange steder. Men det er ikke den måde som TV forventer, måske med undtagelse af CBS Sunday Morning, der er et meget høfligt show, med en næsten gennemført nydelig samtale, næsten ligesom søen ved Sandpoint. Det kan godt være jeg passer bedre til livet i Hollywood. Men Sandpoint er dog et dejligt sted at drage hen til.

Ben Stein

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails