Taktikken hos fagforeninger har sin rod i Lenins USSR.
Min artikel "Obama bannerføreren:
En genskabelse af klassisk Sovjet" påpegede lighederne mellem Obamas' s
og Stalins's regeringsmetoder ved at fagforeningerne tærer på
virksomhederne. Mange læsere har skrevet til mig og bedt mig skrive mere
og sammenligne fagforeningernes rolle under socialismen (som det var
tilfældet i Sovjetunionen) og kapitalismen (som det er tilfældet i
U.S.A.). Dette essay er derfor et udvidet svar på læsernes spørgsmål.
Spørgsmålet
om 'fagforeningsmedlemskabsbevis' i U.S. Kongressen mindede mig om mine
egne erfaringer med fagforeninger i USSR, hvor den organiserede
arbejdskraft var en del af det officielle, og medlemskab var universel
og tvungen. Det mindede mig også om. hvordan det system
tilsyneladende havde storslåede mål - retfærdighed, økonomisk lighed,
og social retfærdighed - i virkelighedens verden frembragte det en uskøn
blanding af gennemført korruption og en grotesk uretfærdighed.
År senere, er den samme Orwellianske fejltagelse ved at indfinde sig her hos mig i Amerika. En af dem kaldes "Loven om lønmodtagerens frie valg"
en lovgivning der fratager arbejderne det frie valg ved at erstatte
hemmelig afstemning med underskrevne medlemsbeviser i overværelse af
ihærdige fagforeningsorganisatorer.
Det er slemt nok i sig selv, men det er kun et middel til at nå det endelige mål.
Tilhængerne af "retfærdig omfordeling" ville bare elske at kunne bruge
en styrket magt hos fagforeningerne som et værktøj til at føre Amerika
direkte ud i en Utopia sump, hvor de vil opnå en særlig magt mens resten
af nationen vil blive fordømt til at gentage Sovjet scenariet med
langsom død gennem det sociale, økonomiske og moralske forfald.
Af
forkaste 'medlemskabsbeviset' vil dog ikke berøre ideologien der
barslede den, ligesom at kurere symptomerne på en sygdom heller ikke vil
fjerne infektionen. Det er ideologien vi skal gribe fat i, at lære at
anerkende den i dens forskellige manifestationer.
Uanset
hvor jeg arbejdede i USSR, var jeg altid fagforeningsmedlem uden jeg
blev spurgt derom - begyndende med studenterfagforeningen på
universitetet og derpå videre med hvilken fagforening der nu var knyttet
til den statsledede virksomhed der ansatte mig, uanset jobbets indhold.
De eneste indikatorer på dette ensidige forhold var de månedlige
fagforeningsbidrag, der automatisk blev fratrukket min usle løn. Det var
som at betale børnepenge for et barn jeg aldrig havde fået.
For nu at være retfærdig, så dér tidligt i 80'erne, så tog jeg på en
fagforeningsbetalt en uges tur til Uzbekistan - mestendels, fordi en ven
kendte nogen på fagforeningskontoret som skyldte ham en tjeneste. Men
det var det hele.
Hver gang jeg besøgte et fagforeningskontor i USSR, kunne jeg se den samme dominerende plakat: "Fagforeninger er kommunismens skole - V.I. Lenin."
På
den tid forekom det at være en gevaldig overdrivelse i lighed med andre
Lenin perler som "Kommunismen er Sovjet magten plus elektrificeringen
af hele landet," hvilket enhver elev i aritmetik kunne omformulere som
"Sovjet magt er kommunismen minus elektrificering." Men den seneste
udvikling i amerikansk politik har fået mig til at spekulere om fagforeningsbevægelsen
måske er alt det som Lenin citaterne antyder, og så lidt til - en
skole, et værksted, og en port til kommunismen.
Ideologisk
set så deler fagforeningerne og kommunisterne sloganet om "økonomisk
lighed og retfærdighed" - to modsatrettede koncepter, fordi blot det at
belønne mennesker er økonomisk ulighed, mens tvungen økonomisk lighed
fører til stor uretfærdighed.
Tilstræbelsen af disse modsatrettede mål i livet resulterer i triste
resultater. Da absolut lighed er uopnåeligt af grunde som vi skal omtale
senere, da er det at påtvinge et samfund dette noget der erstatter den
naturlige ulighed med påtvunget ulighed. I denne forstand er forskellen
mellem de to: Kommunisterne ville holde af påtvungen "økonomisk lighed
og retfærdighed" for alle, mens fagforeningern begrænser det til den
udvalgt gruppe - som er deres medlemmer.
Strategisk
arbejder begge bevægelser frem mod deres mål ved at adskille løn fra
arbejdsproduktiviteten, at hæmme det frie marked og ekspropriere og
omfordele velstanden - alt mens de giver skylden for fejltagelser og
elendigheden på den kapitalistiske "fjende."
Dette kan medføre, at selv ikke kommunistiske fagforeningsmedlemmer
bliver modne for den marxistiske propaganda. Således kan vi se, hvorfor
Lenin betragtede kommunismen som endemålet for fagforeningsbevægelsen.
I
teorien bliver fagforeningerne værksteder for kommunismen når de går
udover deres oprindelige lovlige formål med kollektiv forhandling og
varetagelse af arbejdsrelaterede problemer (sikkerhed, kurser mv.), og
går videre med kollektivt gruppepres der omfatter en klassekamps
krigsførelse. I praksis er der næppe en nuværende fagforening der ikke
er blevet et værktøj i omfordelingsplanerne, og som benytter termen "det
fælles gode"
som en undskyldning for svindel med stemmer, tvang, intimidering og ved
at anvende medlemmernes bidrag til at støtte politik der går imod
virksomhederne.
Enderesultatet
af at fagforeningerne engagerer sig i klassekampen blev eksemplificeret
ved elendighederne hos de organiserede arbejdere i USSR, hvor det
udflydende ønske om at være "fri for lænkerne ved kapitalismens
udnyttelse" førte dem ind i et permanent slaveri ved den statsdrevne
økonomi.
Så snart fabrikkerne blev overdraget arbejderne, blev
fagforeningsgoderne forvandlet til små røde flag med Lenins portræt,
badges og ærværdige titler som "Kollektivet af kommunistisk arbejde." I
amerikanske termer vil det groft sagt kunne oversættes til at gøre sig
fortjent til et skilt beregnet på en kofanger med "Månedens bedste
bilarbejder," og det endda til den bilarbejder der ikke selv har råd til
en bil.
Fagforeningsgoder har ingen betydning når der ikke er noget tilbage at fordele.
Sovjet lærte det på den hårde måde. De amerikanske fagforeninger vil
bare ikke lære af andres fejltagelser og indrømme, at deres egne 'goder'
kun kan være til stede i et frit og konkurrencedygtigt samfund og
økonomi der sikrer der er vækst og som generer velstand - altså også
kaldt "kapitalistisk udnyttelse" i sprogbruget hos "den retfærdige
omfordelings" mestre. Ved
at gå ind for en statsreguleret økonomi og underminere de private
virksomheder, hvis ansatte de hævder at repræsentere, da ofrer
fagforeningerne objektivt set arbejderne, der betaler til det gennem
mistede arbejdspladser og indkomster.
At have som mål at smadre den kapitalistiske økonomi betyder i den
henseende af fagforeningerne dermed er "en kommunistisk skoling."
Dette er ikke et anti-fagforenings argument. For at kalde det anti-fagforening da må man tro, at en fagforenings hovedformål er at dræne nationens velstand og overføre den til sine medlemmer. Eller at fagforeningerne blev oprettet for at give logistisk støtte til radikale venstreorienterede i deres kamp om magten. Mit argument er helt anderledes: Da fagforeningernes mål er selvødelæggende og i sidste ende skader arbejderne, da vil det at fjerne upassende funktioner og alliancer hos fagforeningerne gavne alle - samfundet, arbejderne og endog fagforeningerne selv.
http://pjmedia.com/blog/unions-lenin-and-the-american-way-part-one/
Jeg har valgt at dele disse lange artikler op. Så B sektionen af Del 1, følger snarest. Der er 3 lange artikler i denne fremragende serie.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar