torsdag den 8. november 2012

'Grøn' energi - køber pas på!

Grøn energi? Køber pas på!

KEVON MARTIS
Efter en vinterstorm havde forårsaget at vi var uden elektricitet i tre dage, lovede jeg mig selv at købe en generator for at kunne være forberedt ved sådanne fremtidige hændelser. Mit lokale byggemarked havde en 10000 watt benzindrevet generator til 3000 dollars. The T. A. Edison Conventional Gas Master 10000 forekom pålidelig og opfyldte mit behov, men så dog noget gammeldags ud. Derfor gik jeg i færd med at undersøge alternativer.
På internettet fandt jeg en generator der hedder “Sarver-Schauer Super Green Eco 10000.” Hjemmesiden beskrev den i de mest rosende termer og sagde den kostede det samme som Edison Gas Master 10000, der kunne det samme. Og at den kunne erhverves ved Michigan Energy Office med tilskud.

Jeg sprang afsted i glæde. For den samme pris kunne jeg altså få en moderne udseende, miljøvenlig generator direkte fra min regering. Jeg spurtede til MEO varehuset i Lansing smed en check på bordet og lagde min generator i min Prius og kørte hjem stille og roligt. Jeg samlede generatoren og fik en autoriseret elektriker til at hjælpe med med at få den forbundet til mit el-kredsløb. 

Så var det bare at vente på den næste strømafbrydelse, som en spejderdreng var jeg klar.

Så endelig kom det! Alle vinterstormes moder! Med et enormt brag fældede et kæmpetræ elledningerne der forsyner hele vort kvarter. Jeg havde et lumsk overlegent smil over hele ansigtet mens jeg ventede på at Super Green Eco skulle gå i gang, og spare min familie for dage med kulde og elendig. Og jeg ventede, og jeg ventede.

Intet skete. Ingen el. Ingen lys, Ingen varme. Intet komfur. Intet TV.

Rasende flåede jeg brugervejledningen frem og fandt siden med ‘Sådan klares problemer.’ I sektionen med titlen “Min Sarver-Schauer Super Green Eco 10000 giver ingen el,” læste jeg: “Er din SSSGE sat til et anvendeligt elnet? SSSGE kan ikke starte af sig selv. Den skal forbindes med et konventionelt kraftudtag på 10000 watt for at fungere. Forbind den til et sådant og forsøg igen.”

Desperat (og stærkt ophidset) spurgte jeg min nabo om jeg kunne sætte min Eco 10000 til hans naturgasdrevne generator i et par minutter for at få liv i den. Efter han var holdt inde med at rulle rundt på gulvet at latter trak han en ledning fra sin generator til min SSSGE. Jeg trykkede på startknappen, og ventede på forløsningen.

Intet. Ingen varme. Ingen lys. Ingen komfur. Intet.

Edderspændt fik jeg fat i min manual igen og læste sektioen, “Jeg har sat min SSSGE 10K til en pålidelig generator og den vil stadig ikke fungere.” Det stod “Hvis din SSSGE10K er tilsluttet en pålidelig kraftkilde og stadig ikke fungerer ordentligt, så har du ingen brændstof på. Din SSSGE10K skal have brændstof for at fungere.”

Brændstof? Jeg kunne ikke engang se en tank. Hvor fik jeg brændstoffet for, og hvor skulle de hældes på? Yderligere læsning. Jeg fandt så 800 nummeret og ringede til kundeservice - i Europa. Efter at have ventet i tyve minutter svarede en tekniker og spurgte med en kraftig skandinavisk accent. “Hvad kan jeg hjælpe med?”

“Jeg har købt en økovenlig SSSGE 10K” forklarede jeg, “og lige nu, hvor jeg allermest har brug for den kan jeg ikke få liv i den. Hvor får jeg brændstof?”

“Lige et øjeblik hr., mens jeg får adgang til SSSGE10K databasen,” sagde hun. “Ja, det er rigtigt. Denne model er vinddrevet. Jeg er bange for du ikke kan tilvejebringe brændstoffet sel. Du må tålmodigt vente på at den ankommer. Selvfølgelig kan vi ikke garantere at det vil ankomme i tilstrækkelige mængder for at dække dit behov på en given dag. Men i din region, på årlig basis. vil den producere cirka 30% af sin maximums kapacitet. De gode nyheder er at når brændstoffer kommer, så er det gratis! Er det ikke dejligt?”

Jeg knaldede røret på og tænkte, “Dette må være en joke. Hvem ville drømme om at skabe en skrupskør støttegenerator der skal være tilknyttet en anden generator for blot at starte - og så virker den kun når ‘brændstoffet’ dukker op sådan helt tilfældigt? Hvad skal man så gøre når det fryser 20 grader, ligesom nu, og der en ingen skidevind? Og hvem med deres fulde fem ville påstå at SSSGE10K er af samme brugsværdi som Edison Gas Master - eller overhovedet nogen værdi under en strømafbrydelse?”

Da jeg smed manualen fra mig, så jeg på bagsiden, og alt blev klargjort. Der stod:
"The Sarver-Schauer Super Green Eco 10000 er resultatet at et fælles samarbejde der involverer Enron’s Ken Lay, tidligere direktør for Michigan Energy Office John Sarver, Michigan Energy/Michigan Jobs chefen Mark Schauer, Sierra Club, USA Energiministeriet og ved de skatteyderbetalte Stimulus plan.”

Måske er det det som præsident Obama mente da han sagde at regeringen “hjalp dig med at bygge det.”

Efterskrift. Hvis du synes denne fabel mangler en torværdighedstest så bemærker Wall Street Journal at i 2010 modtog vindenergi teknologierne 5 miliarder dollars i forbundsregeringsubsidier, eller det som svarer til 56,29 dollars per megawatt time elektricitet og solkraften modtog 968 milioner dollars eller 775,64 dollars per megawatttime elektricitet -- mens de pålidelige naturgasdrevne el-generatorer modtog sølle 0,64 cents pr. mWh.

Hvis du nu stadig hører til i ‘menigheden’ Bæredygtig Energi, så vil denne meget virkelige Consumer Reports gennemgang måske få dig til at erkende, hvor absurd mange af de “grønne” energipåstande er. 

Caveat emptor: Lad køberen passe på!

Kevon Martis is director of the Interstate Informed Citizens Coalition (www.iiccusa.org).

http://www.familysecuritymatters.org/publications/detail/green-energy-buyer-beware?f=must_reads#ixzz24TnFbSOA

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails