torsdag den 6. august 2009

Blot andre betaler

Dræbere af gamle biler
PRINT EMAIL

Reid Collins

Jeg hørte Onkel Klog køre ind i indkørslen og for ud for at se hans nye bil, den han havde købt ved at aflevere sin gamle. Overraskelse! Han kørte stadig i sin gamle!

"Hvad skete der?" spurgte jeg.

Onkel slukkede for motoren steg ud, og sagde bare: "Jeg kunne bare ikke."

Gøre hvad?

"Slå den ihjel."

Slå hvem ihjel?

"Gamle Betsy der. Det kan jeg bare ikke."

Du mener, at du ikke ville modtage 4500 dollars i skattepenge? Og køre derfra i en ny bil?

"Ikke da jeg fandt ud af, hvad de ville gøre med gamle Betsy der. De vil slå hende ihjel."

Det må du forklare.

"De fleste er ikke klar over det. De tror at den gamle bil kommer til en brugtbilsplads et eller andet sted, og de ved ikke hvad National Highway Traffic Safety folkene siger, at forhandleren skal gøre med den gamle bil."

Jeg indrømmede at det vidste jeg heller ikke.

"Forhandleren skal tappe olien af og erstatte den med sodium silikat og så starte motoren."

Hvad sker der da.

"Motoren opvarmer opløsningen og de mere faste bestandele klister sig fast alle steder, hvor olien har været. Det ødelægger motoren. Sådan er spillet."

Du siger altså at der vil være nogle milliarder dollars gamle biler der med vilje ødelægges."

"Ja, motorerne, det hele. Det vil være det samme som at flå hjertet ud af gamle Betsy. Jeg regnede med hun ville ende et eller andet sted, måske køre nogle børn i skole eller nogle fyre på arbejde. En gammel brugt bil, men stadig en bil. Ikke en bunke dødt metal."The Public Policy

Så vil vi jo få titusinder af gamle køretøjer der ikke kan køre? Betaler vi til det?

"Ja, netop, og det ønsker jeg ikke at gøre det mod gamle Betsy, rive hendes hjerte ud? Ser du, hun kørte perfekt hele vejen til forhandleren. Da jeg så spurgte dem, hvad der skulle ske med hende, ja så fortalte de det. For fem dollars af det der motordræberstof og det er overstået."

Du havde ikke behøvet at se på.

"Næ, som jeg heller ikke behøver at se på irak og Afghanistan."

Men den der nye bil, som du skulle bytte med, kører længere på literen. Det er jo hele ideen bagved.

"De vil altså give mig 4500 dollars for et par miles længere på literen, og så den nye duft af bil, og så skulle jeg overdrage nøglerne til gamle Betsy og lade mig narre til at de skal slå hende ihjel når det eneste hun gør er at køre som hun er beregnet til?"

Nuvel...

"Lad dem gå ad helvede til sammen med det der National Highway Traffic Safety Administration."

Med disse ord kørte Onkel Klog sin gamle bil ind i garagen og jeg gik ind og lavede en kop kaffe til ham.

http://spectator.org/archives/2009/08/05/clunker-killers/

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails