Henry Lamb
Sara var kommet for sent op og ville komme for sent på arbejde. Vækkeuret havde ikke ringet, børnene var usædvanlig sløve i betrækket med at blive klar til skole, alt var gået galt. Endelig kommer hun ud i bilen - en spritny 20920 Chevy Adventure. Hun rører ved startmekanismen som sættes igang ved hendes fingeraftryk. Intet sker. Den vil ikke starte. Hun forsøger igen. Intet. Rasende knalder hun knytnæven i rattet. Så bemærker hun det stykke papir der hænger fra den indbyggede printer i instrumentbrættet.
"Dit tilknyttede Visa kreditkort har afvist din Vej Skat på beløbet 950 Kroner for juni månd. Du skal benytte et gyldigt kreditkort for at kunne aktivere dit automobil."
Jo, det er på vej. Med et tilskud på 16 millioner $ har forbundsregeringen givet University of Iowa lov til at udvikle et Global Positionerings Satelit System der kan regne dine kørte kilometer ud, beregne en variabel skat, der vil være højere i myldretiden og i stærkt trafikerede områder, kalkulere den samlede sum, opkræve denne ved et tilsluttet kreditkort og slukke for din bil, hvis betaling ikke finder sted. Cirka 2700 køretøjer i fem stater vil være med i et forsøg.
Systemet har været under udvikling i mere end ti år. Konceptet er blevet afprøvet i et lignende men lille forsøg i Oregon for to år siden. Det nye skattesystem skal erstatte det gammeldags afgiftssystem på brændstof. Regeringspåtvungen - længere på literen - krav betyder nemlig mindre i skat for alle regeringer. Hybrid og elektriske biler bidrager kun lidt eller intet til vejskat afkastet. Det ny skattesystem med betaling pr. kilometer vil give regeringen meget mere end blot en ny skatteindsamlingsmekanisme, den vil give regeringen meget større kontrol over os alle.
Det nye GM - Government Motors - kan installere dette nye system i alle dets køretøjer. Alt der er brug for er en forordning fra bilernes kejser (Obama) zar. Bilproducenter der endnu ikke er overtaget af regeringen kan få krav om at installere systemet, enten gennem forordning eller gennem lovgivningen. Med et sådant system i hvert køretøj, har regeringen faktisk kontrol over befolkningen.
Ved køb af en bil vil regeringen samtidig få en database der indeholder navn og bosted på hver eneste bilejer. Da systemet har evnen til at lagre og finde det geografiske sted hvor bilen befinder sig og det hver dag, og nat - kun med det formål at beregne den korrekte skat, da ved regeringen selvfølgelig, hvor dit køretøje befinder sig på et givet tidspunkt.
Skræmmende, ikke sandt? Og så er det tilmed ikke engang hokus-pokus-teoretisk nonsens. National Surface Transportation Infrastructure Financing Commission har enstemmigt sluttet op om planen. En tidligere præsident for Association of State Highway og Transportaion Officials siger at adskillige stater har overvejet, ikke at vente på, at Forbundsregeringen vil implementere systemet i deres stater. Det er planlagt og indtil videre er målet 2020.
Dette system vil give regeringen magten til at kende dit mindste træk. Hvor i Forfatningen gives der myndighed til regeringen til udøvelse af denne magt? Hvorledes kommer denne magtudøvelse i konflikt med Forfatningens 4. Amendment der garanteret retten til privatliv? Bekymrer det egentlig nogen?
Bekymringer hos private har holdt projektet ude fra offentlighedens søgelys, men ikke væk fra forsøgsstadiet. Alt mens projektet modnes vil der være den obligatoriske snak om at "forbyde" regeringen at benytte denne mulighed til at invadere individets privatliv. "Forsikringer" vil blive givet, både fra Administrationen og Kongressen om, at individets rettigheder vil blive beskyttet. Og programmet vil skride fremad alligevel.
Forestil dig dette scenario: En politistation i Podunk, New Jersey modtager en lydløs alarm om at et bankrøveri er i gang på hjørnet af 4. Avenue og Main Street. Politichefen sender, med radio, besked til det regionale Road Tax Monitoring Center, og øjeblikkeligt vil hver eneste køretøj i nærheden af gerningsstedet blive slukket og ikke have mulighed for at køre. Politiet ankommer til gerningsstedet og finder røverne der sidder i deres køretøj og slår på bilens rat, den bil som ikke vil starte. Pressen hylder denne vidunderlige nye teknologi.
Forestil dig så dette scenario: En betjent banker på din dør. "Dit køretøj var parkeret på 2. Avenue om aftenen mellem 10:32 og 11.15, hvorfor? "
"Det rager ikke dig," protesterer du.
Du får at vide, at der er blevet begået en forbrydelse i dit nabolag, og indtil du kan forklare hvor du var, er du mistænkt. Du skal nu bevise din uskyld, fremfor at det er staten der skal bevise din skyld.
Der er absolut ingen ende på den misbrug som regeringen kan komme af sted med gennem dette system. Regeringen kan kontrollere, hvornår og, hvor mennesker skal gå hen ved blot at justere på skatteskruen. Regeringen kan tivnge mennesker til at benytte offentlig transport ved at justere på skatteskruen. Regeringen kan deaktivere køretøjer som en slags straf for ubetalte fart- og parkeringsbøder. Regeringen kan meget let diktere, hvilket slags køretøj du må benytte blot ved at justere på skatteskruen for GM køretøjer.
De som mener at disse beskrevne scenarier er lidt for langt ude har ikke lagt mærke til, hvad forbundsregeringen er igang med, især efter de nye socialistiske Demokraterhar fået kontrollen over Washington. Der vil kræves langt mere end te-partie for at forhindre denne "forandring" der er ved at blive indført. Man skal være fast besluttet ved det kommende valg at få smidt de bumser ud.
Henry Lamb
Ingen kommentarer:
Send en kommentar