søndag den 23. august 2009

Muslimske Helte

Muslimske Helte

I 1926, hørte en ukendt 24 årig US Air Mail pilot ved navn Charles Lindbergh om præmien på 25000 dollars for at være den første der fløj mellem New York og Paris. Lindberg overtalte en gruppe af forretningsmænd i St. Louis til at hjælpe sig med at bygge et fly for at vinde prisen. Nutidens læsere er måske ikke klar over hvor farligt dette forsøg egentlig var: I løbet af det første halve år af 1927, havde 40 piloter forsøgt langdistanceflyvningen over havet, hvilket havde ført til 21 dødsfald.

Kl.7:52 den 20. maj 1927, fyrede Lindberg op under motoren i "Spirit of St. Louis" som var tungt lastet med 451 gallons brændstof, og han efterlod et spor af støv ved Roosevelt Field startbanen på Long Island. Bagagen udjorde af 4 pakker med sandwiches, og to dunke med vand og han landede i Paris 3500 miles borte, efter 33 og en halv time i luften. Den første person der havde fløjet over Atlanten alene.

Da han vendte hjem fra sin triumf, hilste byen New York ham med den største ticker-tape parade man hidtil havde set. Hans mod, udholdenhed og dygtighed inspirerede titusinder af børn til at beskæftige sig med flyvning og gav virkelig et kæmpespark til flyveteknologien.

Og hvad er det så muslimske børn så aspirerer til?. Hvad fylder deres små hjerter med beundring og inspiration? Hvilke utrolige modige gerninger og vovemod fejrer de? Hvilke tapre hjerter hilser de velkommen som nationalhelte ved Tripolis kyster?

Abdul Baset Ali al-Megrahi: The main square was lit up in green and blue in preparation for a celebration that included a feast and laser show

Hele pladsen var oplyst i grønt og blåt som forberedelse til en fejring der indbefattede en fest og et lasershow.
Photo Credit:
AFP/Getty Images

Her kommer han så: Abdul Baset Ali al-Megrahi! Og hans modige handlinger og vovemod? Jo, at placere en kuffert med sprængstoffer der derved dræbte 279 uskyldige mænd, kvinder og børn.

Og hvor blev han budt velkommen? Da han trådte ud af flyet i Tripoli blev han omfavnet af oberst Gaddafis søn, derpå kørt i kortege, hvor pladsen var oplyst til ære for heltens hjemkomst. Al-Jazeera rapporterer at al-Megrahis bil blev sinket af mængden.

Her kan ses en video af hans ankomst:

Et eller andet sted i et lille telt nær Tripoli, beder en ung muslim på sit tæppe. Han beder Allah om at give ham styrke og viljen til at blive ligesom al Megrahi.

Noter:

Wiki, Orteig Prisen

Orteig Prisen var de 25000 dollars i belønning der blev stillet i udsigt den 19. maj 1919 af New York Hotel ejeren Raymond Orteig til den første allierede flyver der kunne fløje non-stop fra New York City til Paris eller vice versa. I de første fem år var der ingen der meldte sig. Orteig fornyede tilbudet i endnu fem år i 1924 da flyveteknologien var avanceret til et stade, hvor nu adskillige konkurrerende kæmpede om prisen.

Adskillige berømte flyvere havde gjort forsøget på en Transatlantisk flyvning dog uden succes, før den relativt ukendte Charles Lindbergh vandt prisen i 1927 i sit fly Spirit of St. Louis. Lindbergh valgte at flyve alene, skønt det ikke var et krav for at vinde prisen, og det krævedes af ham, at han skulle være vågen og have kontrol i over 30 timer. Lindbergh var således den første solopilot, og den første amerikaner til at krydse Atlanten non-stop i et fly, (fremfor et luftskib), og han blev øjeblikkeligt nationalhelt. Hans flyvetur medførte "Lindbergh Boomet," da offentlighedesn interesse i flyvning blomstrede op og aktierne røg til himmels.

Lindbergh fulgte en risikofyldt strategi ved flyvningen, afhængig af en enmotors maskine istedet for de tremotorers de fleste andre gruppe gik ind for. Han udviklede også en plan til at flyve alene, og derved undgik han eventuelle konflikter der havde forsinket andre grupper. For at spare på vægten, der havde medført styrt ved andre forsøge, ville Lindberg ikke have unødvendigt udstyr med, radio, sekstant og fladskærm (dog havde han en oppustelig gummibåd). Den endelige årsag til at det lykkedes ham var hans beslutning om at flyve under vejrforhold der klarede noget op, men dog ikke så meget så andre gerne krævede af sikkerhedshensyn. Lindbergh blev citeret for at sige at "Hvilken mand vil leve, hvis der ikke er nogen fare? Jeg tror på det at tage tåbelige chanser. Man kan intetn opnå, ved ikke at tage chancer."


Al Jazeera, Libyerne fejrer al-Megrahis hjemkomst

En libysk mand fængslet for bombningen i 1998 af Pan AM Flyet 103 over den skotske by Lockerbie er blevet hilst velkommen ved en stor sammenkomst på han vendte hjem til Libyen.

Abdel Basset al-Megrahi, en tidligere efterretningsagent landede i Tripoli, den libyske hovedstad, torsdag få timer efter han var blevet frigivet fra fængslet efter ordre fra Skotlands justitsminister....

En varm velkomst

Al Jazeera's Amr El-Kahky, rapporterede fra Tripoli og sagde af al-Megrahi fik en varm velkomst ved hjemkomsten.

"Tusinder af mænd, hvoraf mange var teenagere havde libyske flag og bannere der lod al-Megrahi vide at han var velkommen hjem, endelig," sagde han.

"Han blev kørt bort i en bil og det ser ud til hans helbred ikke er særlig godt for....fejringen på rådhuspladsen i hovedstaden vil fortsætte uden at al-Megrahi er tilstede."


Artikel fra bloggen plancksconstant.org.
Denne artikel på Synopsis kan anbefales, Den der ler sidst ler bedst.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails