fredag den 23. december 2011

Bag om Julens traditioner

Julens traditioner

Hvordan Julen er blevet til det vi oplever i dag

Mens Julen nærmer sig - igen  - er det blevet sværere at se forskel på den kristne højtideligholdelse af Kristi fødsel og de mere hedenske ritualer. Det præcise tidspunkt for Kristi fødsel har længe været et diskussionsemne. Omkring 525 efter vor tidsregning satte den skytiske munk Dionysius Exiguus datoen for Kristi fødsel til den 25. december. Han arbejdede ud fra den formodning, at den jomfruelige undfangelse fandt sted den 25. marts, der i store kredse blev betragtet som den dato Gud skabte verden. Dionysius formodede, at Marias graviditet varede nøjagtig ni måneder.


Siden 274 e.v.t. ifølge et dekret af den Romerske Kejser Aurelius blev den 25. december også regnet som fødselsdagen for den Romerske guddom Mithras den "ubesejrede Sol" (Sol invictus). Mithras' kult var blevet importeret fra Frygien i Øst og var blevet populær blandt romerske soldater. Mithras' religion var hemmelighedsfuld, og man kender kun lidt til dens romerske udførelse. Som en Gud af lys og sol, blev den frygiske guddom knyttet til den Zoroastriske guddom Mathra og den hinduistiske guddom Mitra.
25. december faldt tilfældigvis sammen med afslutningen af den hedenske romerske fesitval Saturnalierne, hvor fest, druk og morskab fandt sted, der blev givet gaver, slaverne fik særlige privilegier, sjove hatte ("pileus" eller Frygisk kasket) skulle alle være iført, og en "Misrøgtets Herre" skulle vælges i hustanden. Under den kristne Middelalder fortsatte de europæiske traditioner der omfattede "Misrøgtets Herre" sammen med den kristne ceremoni.


 


Frygisk hue - senere et frihedssymbol i den franske revolution
I Skotland blev Misrøgtets Herre kaldt "Ufornuftens Præst." Han skulle være overhoved over anarkistiske lovløse festligheder, indtil det officielt blev forbudt i 1555. I Frankrig blev denne karakter kaldt "Prince des Sot" Tåbernes Prins. Oliver Cromwell, en from puritansk kristen, så med et dystert blik på al den morskab forbundet med Julen. For ham var enhver jovialitet eller festivitas kættersk. Næsten straks efter han blev en de facto diktator over England i 1644, fik han Julen forbudt. Påske og Pinse blev også forbudt.

Forbudet mod Julen førte til konflikt med befolkningen. I London blev soldaterne sendt på patrulje i gaderne for at hindre at nogen Julemiddage blev tilberedt. Alle butikker og værksteder blev beordret til at arbejde Juledag. Sådan lovgivning førte til voldelige konfrontationer i London, Canterbury og Norwich. Cromwell's forbud mod Julen holdt til 1660, to år efter hans død. Det følgende år overtog den farverige kong Charles II tronen. Han beordrede, at Cromwell's lig (der havde givet ordre til hashugningen af Charles I i 1649) skulle graves op og hænge op i en galge. Cromwell fik senere skåret hovedet af.
Puritanerne der var udvandret til Amerika blev også underlagt officielle og uofficielle forbud mod fejringen af Julen. I 1659 blev Julen officielt forbud i Massachusetts, et forbud der ikke blev ophævet før 1681.


Det pyntede Juletræ blev introduceret i United States tidligt i det 19. århundrede fra Tyskland, hvor det var blevet kendt som Kristustræet, og hvis oprindelse var fra hedenske traditioner. Kort efter sin introduktion i Amerika, blev Juletræet bragt til Storbritannien af den tyskfødte Prins Albert, Dronning Victorias mand. I Amerika, i 1923, indviede præsident Calvin Coolidge sædvanen med at tænde det Nationale Juletræ.
Skønt Julemanden (Santa Claus) er blevet identificeret med St. Nikolaus, er repræsentationen af ham blev udsmykket med hedenske pynterier. Gennem hele sin historie har Julen for mange været  en handel med det hellige, og det verdslige. Mange mennesker i dag klager over kommercialiseringen af Julen, men der er andre aspekter der truer med at ødelægge Julens åndelige natur.


Antallet af kirkegængere i Storbritannien har været for nedadgående i årtier, skønt en undersøgelse fra 2005 fandt, at 67% af briterne stadig betragter sig som "kristne" og 75% af de som svarede ønskede, at Storbritannien skulle fastholde sin kristne værdier. Den politiske korrektheds og multikulturalismens dæmoner har været aktive i forsøget på at ødelægge de kristne aspekter ved Julen. 
Jeg diskuterede nogle af de britiske forsøg for med tvang at sekularisere JulenFamily Security Matters. For de flestes vedkommende er disse angreb foranlediget af Venstrefløjs rådgivning- og undervisningsetablissementer, der arbejder under den falske forudsætning at alle muslimer kunne blive krænket af at man nævner Kristus.


Der er virkelig ekstremistiske muslimer med  Salafist, Deobandi og Wahhbi doktriner, der har noget imod Julens traditioner. Sabeel Ahmed fra Islamic Circle of North America (ICNA) har skrevet at det at "vise glæde og munterhed i Julen, ved Halloween, Påske, Langfredag, er som at hilse på Satan og bede ham fortsætte det gode arbejde."

Ahmed forklarer: "Islam kom for at nedrive søjlerne hos kufr (ikke-muslimer) og erstatte dem med Islams søjler. Bevæbnet med kendsgerninger om Julen, og yderst veltalende om Islam, skulle døren for Dawah (omvendelse) være vidt åben. Når de kristne ser os afholde os fra at fejre Julen, vil de nysgerrigt spørge til grunden. Denne lejlighed burde bruges af enhver muslim til at samtale om Islam og invitere ikke-muslimer til Islam."
Websitet IslamOnline, hvis åndelige rådgiver er Yusuf al-Qaradawi, åndelig leder af Det Muslimske Broderskab, rådgiver om, at en muslim kan ønske kristne en glædelig Jul og sende dem julekort, eller endog være med i en julemiddag. Imidlertid "må du ikke fejre Jul med dem." 
Storbritannien blev udsat for muslimsk fordømmelse af Julen tilbage i december 1996. En skole i Washwood Heath, Birmingham, holdt prøver på deres årlige krybbespil, med julesange. En muslimsk lærer, Israr Khan, besluttede at det at få muslimske skolebørn til at synge julesange var forkert, og kritiserede den forsamlede gruppe ved at sige: "Hvorfor siger I Jesus og Jesus Kristus? Gud er ikke jeres Gud - det er din Gud det er Allah." Adskillige skolebørn begyndte at græde. Da krybbespillet fortsatte var fem elever belvet overtal af Khan til ikke at deltage. 
En af de muslimske elever der gik på skolen dengang var Rashid Rauf, der blev arresteret i Pakistan sidste år mistænkt for at være hjernen bag planen fra 2006 om at sende selvmordsbombemænd ombord på fly på vej til U.S. bevæbnet med flydende eksplosiver. Rauf var flygtet fra Storbritannien i 2002, efter han var blevet udpeget som hovedmistænkt i mordet på sin onkel. Han er stadig på en udvekslingsordre i forbindelse med dette mord. Den 17. december, dette år skulle Rauf overføres fra Retten i Pakistans hovedstad tilbage til sit fængsel i Rawalpindi af en slægtning. Den formodede terrorist fik lov til at besøge en moske af politiet, hvorfra han undslap.


I 2005, anbefalede Australiens Forum on Islamic Relations, at på nationalt plan skulle udtrykket "Julen" helt skrottes, da det ekskluderede alt for mange mennesker i det multikulturelle Australien. Gruppen anbefalede at Australien skulle følge det eksempel der blev sat i Storbritannien af grupper som Birmingham City Council, der har kaldt sine højtideligheder i Julen for "Vinterval" siden 1998.
Skønt kirkerne i Storbritannien kun har få der møder op Juleaften, da har Katolske og Anglikanske kirker over hele landet traditionelle Midnatsmesser, og disse er godt besøgt. I år, er denne intgrerede del af den kristne fejring af Julen truet af ikke-kristne fejringer med druk og vellevned.

Hver weekend i Storbritannien bliver de fleste byer og bymidter overtaget af grupper af unge mennesker der er beskæftiget med det nye nationale tidsfordriv - "drikken sig i hegnet." Kaste op, falde omkuld, begå obskøne handlinger, og i det store og hele opføre sig værre end dyr. Julen er for disse indidvider blot endnu en undskyldning for at være beskæftiget med endnu mere "afslappende" opførsel end normalt. Newcastle har været centrum for overdreven druk i mere end et årti. I stedet for at slå ned på sådanne asociale opførselsmønstre har Politiet besluttet at Julen tilhører pøblen, og at Jule Midnatsmesser er mindre vigtige. Således er St. Mary Katedralen i Newcastle blevet tvunget til at holde sin Midnatsmess kl. 20.00 i år.


Politiet har anbefalet at romersk katolske kirker i mange byer burde holde deres Midnats messer tidligere på grund af drukkenskaben som Politiet ikke kan forhindre. I nogle byer vil kirkerne holde Midnatsmesse så tidligt som kl. 18.00 for at udngå at blive afbrudt af drukkenbolte. Det er dog stadig en forbrydelse i Storbritannien af være "berusetog lave uorden," men Politiet ser ikke ud vil at ville håndhæve loven. Resultatet er at ældre mennesker føler sig for terroriseret til at gå ud sent om aftenen, og særlig Juleaften.

I 2006, afslørede et britisk advokatfirma ved navn Peninsula at tre ud af fire britiske ansatte havde forbudt de konventionelle juledekorationer på deres kontorer. Grunden var at disse ansatte var angste for at de kunne blive anklaget af ansatte af andre trosretninger, der ikke kunne se deres tro repræsenteret på arbejdspladsen. 
En fodboldtræner i Stoirbritannien - Steve Coppell - er så opsat på succes at han har forbudt sit hold at fejre Jul på deres egen måde til maj 2008. Reading fodboldhold vil være tvunget til at tilbringe denne jul på et hotel. Holdlederen har sagt: "Vi har et ingen Jul politi i år. Vi vil holde vores i maj måned på en strand klædt ud som Santa. Spillerne kan da spise hvad de lyster."

Julen i Amerika er også truet, igen fra den politiske korrektheds dæmoner. I 2006 tog Walmart den bizarre beslutning at forbyde orden "Jul" i butikkerne. Den Katolske Liga organiserede en boykot mod butikskæden, som førte til at virksomheden i efteråret 2006 besluttede at benytte udtrykket Jul i sine butikker "tidligt og ofte." 
Den Katolske Liga der protesterede mod at Julen blev målet samtidig med at Walmart tillod den jødiske lysets festival Hannukah, der falder på samme tidspunkt som Julen. Mens Walmart forbød brugen af udtrykket Jul, tillod man den racistiske 'kunstige' festival Kwanzaa.  Kwanzaa benytter en Ghanesisk "høstfest" ceremoni og mixer den med Østafrikanske swahili talemåder.
Kwanzaa blev grundlagt i 1966 af Ron Everett også kendt som "Maulana Karenga." Kwanzaa blev skabt som en modsætning til Julens "hvide" aspekter. I 1969 blev han udstødt af De Sorte Pantere - han er nu marxist og professor ved California State University ved Long Beach. Han blev fængslet i 1971 for tortur mod to sorte kvinder der var blevet tvunget til at klæde sig af, noget imod de holdninger om "sort enighed" som Kwanzaa skulle repræsentere.
I 2001, protesterede Den Katolske Liga mod instrukserne der blev udstukket af rektoren for Thomas Jefferson Magnet School of Humanities i Flushing, New York. Rektor havde beordret lærerne til at medbringe på skolen genstande der repræsenterer Kwanzaa og også jødiske og muslimkse religioner. Krisnte genstande blev ikke nævnt.
I 2008, udstedte Southwestern Oklahoma State University i Weatherford en edikt til de studerende og de ansatte, tilsyneladende efter råd fra statens Attorney General, med forbud om at tale om eller skrive om ordet Jule i universitetets litteratur eller område.
I 2002, fik en lærer ved en skole i Sacramento, Californien besked af sin chef om ikke at nævne ordet Jul foran børnene.
I 2007, blev selv billedet af Julemanden bedømt som værende for meget for en borger i Warwick i New York Staten. Hvert år har PTA gruppen ved Sandfordville Elementary School i Warwick afholdt en sammenkomst for at skaffe penge ved Juletid, ved navn "Morgenmad med Santa." En misfornøjet mor skrev et klagebrev og hævdede at Santa var en repræsentant for Julen og derfor er en støtte til Kristendommen, og i modsætning til "adskillelsen af kirke og stat" selvom begivenheden ikke blev holdt i skoletiden. PTA tilbød at sløjfe begivenheden. Resultatet blev at "Morgenmad med Santa" blev ændre til "Vidunderlig Vinter Morgenmad," og som en anerkendelse af de trosretninger som ikke var repræsenteret blev Santa sluset ind i den uafhængige "Frosty the Snowman."


Julemanden kan associeres med Sankt Nikolas, men hans maven sig igennem skorstenen og hans røde tøj med hvide striber er også blevet knyttet til hedenske ritualer. Shamanen i visse sibiriske stammer har deltaget i midvinterfestivaler når han kom ned gennem røghullet i yurten (hytten) og derpå ned af træstammen der støttede taget. Når han en gang var indenfor ville han uddele hallucinationsfremkaldende Rød Fluesvamp (Amanita muscaria, som er rød og hvid i Sibirien og Europa) til de tilstedeværende, udføre ritualer og så igen drage ud gennem røghullet.
Amanita muscaria i sin europæiske (røde) form, af Adrian Morgan.
Georg Steller, en besøgende på Kamtjatka bemærkede i 1744 at rensdyr der om vinteren spiste den svampelignende hallucinerende  Cladonia også spiste disse svampe (rød fluesvamp): "Når en Koryak (stamme) mødte et beruset rensdyr, bandt de dyrets ben indtil virkningen af svampen var forsvundet. Derpå dræbte de rensdyret. Hvis de dræbte dyret mens det stadig var omtåget og spiste dets kød, så ville enhver der smagte det blive omtåget, som hvis han selv havde spist svampen." Det kunne se ud til at Donner, Blitzen, Prancer, Vixen og deres venner kan have fundet på en bizar måde at få julemanden ud at flyve.


For nogle mennesker er Julen en vigtig begivenheden selvom de ikke er troende. I år blev en ni-årig skotsk dreng udelukket fra sin skoles årlige Julefest, fordi hans mor tidligere havde forbudt ham at overvære religionsundervisning. Douglas Stewarts mor blev edderrasende da han ikke fik lov til at være med og sagde: "Jeg har hjulpet til ved Julefester før, og det har absolut intet med Jesus at gøre. Douglas var ulykkelig over han ikke kunne komme med. Det var grusomt."
Cromwells tid er for længst forbi, men nogle kristne mener Julen er kommet for langt bort fra det oprindelige formål. I 2001, sagde en Metodist præst fra Manchester at kommercialiseringen af Julen har ført til at den er blevet en "galskabens" tid. Selvmordsraten stiger ved Juletid og således er den årsag til elendighed for nogle, og bør derfor forbydes, argumenterede præsten Martin Swan. Han tilføjede: "Julemandsaspektet ved Julen har intet med kristne at gøre."


I United States argumenterede evangelisten Garner Ted Armstrong, der døde i 2003, for at Julen, som den fejres nu i tiden. kun har lidt at gøre med de kendte detaljer ved Kristi fødsel. Han har skrevet: "Men det er umuligt at få bragt Kristus tilbage til Julen, da han aldrig nogensinde har befundet sig i Julen! Armstrong's  argumentation har nogen vægt.
Maleri af  Sandro Botticelli (1445 – 1510)
Krybbescenen som vi kender det fra Julekort, forestillinger i skolen og udstillinger blev først skabt af Sankt Frans af Assis i det 13. århundrede. Frans samlede skuespillere, en okse, et æsel og en foderkrybbe. Den eneste omtale af krybben var i Lukas evangeliet, hvor hyrderne "hastigt kom og fandt Maria, og Josef og babyen liggende i en krybbe." (Lukas 2:7-16) Der ingen omtale af dyr der kiggede med, skønt billedet er ganske så tiltrækkende når man tænker på Frans' kærlighed til dyr.

Sankt Frans ville være blevet lamslået over variationerne af Fødselsscenariet som det praktiseres i provinsen Katalonien i det nordlige Spanien. Her har man tilføjet en ekstra figur, kendt som "El Caganer" - hvis navn på pænt engelsk ville være "den store skider." Denne figur er en hyrde iført en rød hue, der befinder sig i udkanten af Fødselsscenen, og som letter sine tarme. Tilsyneladende er skildringen af denne figur af oldgammel oprindelse og kan repræsentere jorden der gødes om vinteren for at give ny vækst om foråret. Modeller af den 'pølsende' hyrde kan antage forskellig former, såsom 'pølsende bedstemødre.' I Tyskland, Frankrig og Nederlandene kan man se tilsvarende figuer som El Caganer. I Frankrig er disse kaldt "Père la Colique" eller "Far har Mavebesvær."
I dag i Katalonien er der endog en figur af præsident Obama som El Caganer!
I 2007, kom ærkebispen af Canterbury og overhoved for den anglikanske kirke, Dr. Rowan Williams, ligeledes med de samme pointer som Garner ted Armstrong har fremført. Dr. Williams har sagt, at magikerne, der kun nævnes hos Mattæus, var af et ukendt antal og helt sikkert ikke var "Tre Konger." Han nævner at der ikke er noget bibelsk bevis på dyr, og har sagt at Kristus med stor sandsynlighed ikke blev født i december.


Julen skønt set som en vital del af Vestens arv, er i historiens løb blevet 'inficeret' med hedenske traditioner der er knyttet til vintersolhverv. Den er blevet en væsentlig kommerciel begivenhed med legetøjsforretninger og boghandler der har deres bedste handel i denne tid. Den er også blevet en lysfestival i de lange mørke nætter. I Amerika og i øget grad i Storbritannien er det blevet en sædvane at dekorere sit hjem med opyste julesscnerier. Nogle af disse er så spektakulære at de i sig selv er blevet turistattraktioner.

De få detaljer om Kristi fødsel der kan uddrages med sikkerhed fra Evangelierne er dog, at hændelsen fandt sted i Betlehem, der nu er på den palæstinensiske Vestbred. Da den palæstinensisk intifada bryd ud i september 2000, var konsekvenserne for den kristne turisme ildevarslende, Bethlehem meddelte det år, at der ikke ville være nogen festivitas. Mens palæstinenserne er blevet mere militante, er antallet af kristne der bor i Det Hellige Land faldet ganske betragteligt på grund af fysiske trusler og tyveri af deres land. For 60 år siden var 20% af de lokale befolkning kristne. Nu er det tal faldet til 2%
I 2007, har antallet af kristne turister vist en sund stigning med cirka 65000 besøgende, fire gange højere end det tal man nåede til i 2005. Julen bliver endog fejret i Jordan, hvor flertallet af befolkningen er muslimer. 
Julen - målet for islamist angreb
Terror angreb planlægges af muslimer under Julen og er nu blevet etablerede traditionelle traditioner som det at synge julesange og juletræer. Fænomenet er ikke nyt. I 2000 planlagde en stor gruppe af muslimer fra GSPC (Salfist Gruppen for Kamp og Forkyndelse, nu kendt som Al Queda i Maghreb, eller AQUIM) at bombe det årlige julemarked i Strasbourg, i det nordøstlige Frankrig. Dette marked foregår nedenfor katedralens tårn. Terroristerne, der alle kom fra Algeriet, var borgere i Frankrig, Tyskland og Storbritannien.


Den 8. december 2006, blev Derek Shareef, en sort konvertit til Nation of Islam ført frem i retten anklaget for at planlægning i granatangreb mod kristne på juleindkøb i Cherryvale butikscentret i Rockford, Illinois. I september 2008, fik han en dom på 35 års fængsel.




I Julen, for få år siden forsøgte underbuksebomberen Umar Farouk Abdulmutallab, tidligere chef for Student Society at City University, og som var kommet i den berygtede Moske i Østlondon at sprænge et fly i luften fuld af mennesker mens det nærmede sig Detroit - juledag. I år i Portland, Orego, var det at byens juletræ blev tændt målet for Mohamed Mohamud, en somalisk indvandrer. Han er blevet anbragt i varetægt, da de andre fanger synes at ville angribe ham.
Den 11. december det år, forsøgte en irakisk født jihadist, der havde tilbragt årevis i Storbritannien, at placere rørbomber og en bilbombe i Stockholm, Sverige. Heldigvis blev kun to mennesker lettere såret da den uduelige jihadist Taimur Abdulwahab al-Abdaly (på billedet) fik sprunget sig selv i luften ved et uheld. 
Forhåbningsvis vil der ikke være flere islamistisk angreb denne Jul, skønt kristne i Egypten, Pakistan, Irak og andre muslimske lande konstant må udholde undertrykkelse i en skala der er langt værre en den "diskrimination" der får grupper som CAIR til at styrte hen til ACLU .
I Storbritannien er islamisterne blomstret uhindret op lige siden 1989, da myndighederne undlod at anklage de muslimske ledere, der bad for og gik ind for døden over forfatteren Salman Rushdie. I atmosfæren af tolerance for det som ikke kan tolereres er islamisterne blevet 'forkælet' på måder som ingen kristen ville blive det i 'muslimske' lande. 
Sidste eksempel på islamisk tag selv bord stammer fra en gruppe der erklærer sig som værende uden tilknytning til andre islamiske organisationer. Det er meget sandsynligt at denne gruppe er blot en fløj af Al Muhajiroun gruppen. Den kalder sig "Julen er Ond!" Dens pressemeddelelse er en parodi på sangen "The 12 Days of Christmas." Men uanset ironien da lader pressemeddelelsen formode, at pædofili ganske naturligt stammer fra Julens fester. Gruppen foreslår som løsning på den sociale deroute, at nationen skal antage Islam.


Gruppen synes at tro at mennekser ikke er klar over at Islams profet havde sex med sin hustru Aisha da hun blot var ni år gammel. Men disse individer kan ikke se det latterlige i deres fordømmelse af Julen som en forløber for misbrug af børn.
Det kristne budskab om Julen er om "gode nyheder" og om "fred og god vilje til alle." Uanset hvad din tro måtte være, og hvordan du vælger at fejre denne Jul, må I alle da nyde fred og god vilje i Jeres liv. Til de som tjener deres land i udlandet, langt borte fra familierne, må I, i særlig grad nyde en rigtig glædelig og jul i år.

This is an updated version of an earlier Family Security Matters article that appeared in 2008.

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails