Lærer vore unge at dræbe - Hvem?
PETER FARMER
I
ugerne efter massakren den 14. december på Sandy Hook Elementary School
i Newtown, Connceticut har en stor del af regeringens og mediernes
opmærksomhed haft fokus på udsigten til en yderligere
våbenkontrollovgigning, ved de værktøjer der fornylig er blevet
foreslået af senator Dianne Feinstein (Demokrat-Californien) og andre,
både på forbunds- og statsplan.
Ved
at holde fokus på de våben der blev benyttet ved drabene på Sandy Hook
og ikke selve gerningsmanden har venstrefløjens kontrol - måske
utilsigtet - udstillet en af de mest grundlæggende fejlopfattelser i
selve våbenkontrol bevægelsen, nemlig sammenhængen mellem værktøj og
dettes bruger. Våben
samler jo ikke sig selv om og skyder ikke af sig selv. Et våben er kun
et værktøj; uden menneskelig medvirken, altså person der har til hensigt
at benytte det med et bestemt formål for øje, er et skydevåben intet.
For at citere Gunnery Sergeant Hartmann i filmen Full Metal Jacket, “Din riffel er kun et værktøj. Det er et hård hjerte der slår ihjel.”
Hvad er det der gør vore unge menneskers hjerter så hårde og barske? Hvem underviser dem i at dræbe?
Psykologen
og tidligere soldat David Grossmann (pensioneret Oberstløjtnant i U.S.
Army) og hans kolleger kommer med nogle svarmuligheder. Grossman er en
internationalt kendt og respekteret myndighed i psykologi og i voldens
og kampens psykologi; en betragtelig del af hans praksis er viet til at
rådgive skoler og arbejdspladser om vold disse steder - både
forhindringen af, og behandlingen efter en hændelse.
Forskningen
knytter en forbindelse mellem teenagevold og den vold der skildres i
film, på TV og i videospil som længe har været fint dokumenteret i læge-
og videnskabelige kredse.
Grossman og medforfatter Loren Christensen bemærker i deres bog fra 2008, “On Combat,” at American Psychological Association (APA) og andre myndigheder har slået
alarm over forbindelsen mellem vold i medierne og vold begået at
tenagere, og det i mange år; i 1999, udgav APA en udtalelse i New York Times om emnet, “Beviset er overvældende. At modargumentere er som at argumentere mod tyngdekraften.”
Siden
den tid er der imidlertid kommet vigtig, ny og kraftfulde beviser for
dagen om forbindelsen mellem vold og mediernes skildring af vold, som
Grossmann og co. kalder “Det sidste søm i Hollywoods ligkiste” - nemlig hjerneforskningsstudier
der entydigt beviser at udsættelse for vold i medierne har skadelige -
og muligvis farlige - effekter på de unge sind.
I deres bog præsenterer forfatterne resultaterne af en to-årig
undersøgelse udført ved University of Indiana Medical School.
Undersøgelsen sammenlignede to grupper af unge i alderen 13-17 år. Den
første gruppe bestod af normale teenagere; den anden var karakteriseret
ved teenagere, der havde fået diagnosen DBD -afvigende hjerneuorden-
hvilket er kendetegnet ved betragtelig aggression og/eller modstand mod
myndighed. Grossman og Christensen bemærker at de to grupper var
sammensat i henhold til alder, køn og IQ.
I
første fase af undersøgelsen blev teenagere og deres forældre overvåget
for at se på deres reaktion ved udsættelse for vold i videospil, på TV
og i film. I den anden fase, blev de medvirkende afprøvet i en avanceret
FMRI scanner (hjernescanner)
FMRI scanner
Forsker ser på scannerens resultater
Individet
blev overvåget uden nogen tilføjede stimulus, og også mens vedkommende
spillede et voldeligt videospil. Det område af hjernen der blev scannet
var cortex (frontpandelappen) (PFC), den region af hjernen der er
associeret med kontrol af opførsel, behandling af impulser, logisk
tænkning om de fremtidige konsekvenser af beslutninger og handlinger.
Utilstrækkelig udvikling eller begrænsning af PFC (frontpandelappen)
forudsætter effektiv problemløsning, beslutninger på en logisk baggrund,
moden bedømmelse eller andre evner knyttet til ansvarlig voksen
opførsel.
Efter
indsamling af deres data - herunder real-time FMRI scanning af begge
grupper - konkluderede forskerholdet af PFC aktiviteten var markant
større hos teenagere med lavere udsat påvirkning af voldelige billeder.
Jo større udsættelse for voldelige scener des mere markeredes
underskuddet på frontpandelap cortex-knyttede kognitive evner;
alle teenagere med DBD havde mindre aktivitet i deres hjerners
logikcentre end ikke-DBD teenagerne. For det andet konkluderede
forskerne at selv ikke-DBD teenagere med fint udviklet PFC aktivitet
oplevede en nedgang i deres evner til at foretage logiske beslutninger
under og umiddelbart efter udsættelse for voldelige scener. .
Grossman
og Christensen anerkender at de eskalerende grader af vold - herunder
vold begået af teenagere - igangsættes af mange faktorer, herunder
nedbrydningen af familien, nedgangen i oplæring i moral, indflydelsen
fra bander og stoffer, og mental sygdom - sammen med andre årsager. Imidlertid er der handlinger som de individuelle forældre og familier kan foretage for at beskytte sig selv.
De
anbefaler at ingen under syv år skal få lov til at se noget med
voldeligt indhold i medierne; og maner også til forsigtighed ved at
teenagere der er 17 og yngre ikke skal have lov til at se film eller TV
med voldelige scener 1). De anbefaler at forældre forbyder deres børn at
spille voldelige videospil, og at de holder øje med deres børns
internetvaner. De anbefaler også genindførelsen af opsyn med indholdet
svarende til det som benyttedes i Hollywood mellem 1930-1968, da det
nuværende MPAA system for aldersindeling af film blev indført. 2).
De
bemærker også at de såkaldte “sigt og skyd” videospil hæmmer
mellemhjernens kredsløb der er knyttet til at forbyde vold, og som
virkning fungerer som kampsimulatorer, der underviser brugerne, i det
mindste de neurologisk sårbare af slagsen - i at dræbe.
TV,
film og videospil underviser børn i at dræbe ved at benytte den samme
mekanisme med klassisk tilvænning, operativ tilvænning og social læring
der anvendes hos moderne soldater, men uden sikkerhedsforanstaltningerne
bestående af disciplin og karakterudvikling 3).
Fortalerne
for våbenkontrol synes at have til hensigt at begrænse - om ikke helt
at inddrage - ansvarlige amerikanere deres ukrænkelige ret til at bære
og besidde våben. I stedet burde de spørge, hvem eller hvad det er der
gøre vore børns hjerter så kolde. Hvem underviser dem i at dræbe?
Hvis
senator Feinstein og hendes politiske allierede, med ægte alvor søgte
hen mod selve de grundlæggende årsager til vold på steder som Sandy Hook
så er det de spørgsmål der bør stilles. Hvorfor gør de ikke det.
1
- "On Combat: The Psychology and Physiology of Deadly Conflict in War
and in Peace." David Grossman and Loren W. Christensen. Warrior Science
Publications, 2008: 224
2 - As above, 257
3 As above, 229
Peter Farmer is a historian and commentator on national security, geopolitics and public policy issues. He has done original research on wartime resistance movements in WWII Europe, and has delivered seminars on such subjects as political violence and terrorism, the evolution of conflict, combat medicine, and related subjects. Mr. Farmer is also a scientist and a medic.
http://www.familysecuritymatters.org/publications/detail/teaching-our-children-to-kill?f=must_reads#ixzz2IEwR8b1S
Ingen kommentarer:
Send en kommentar